logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۰۹۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در گفت وگو با کارشناس مسائل مذهبی مطرح شد؛

چرا کریم اهل بیت(ع) صلح نامه با معاویه را پذیرفت؟

چرا-کریم-اهل-بیت(ع)-صلح-نامه-با-معاویه-را-پذیرفت؟
کارشناس مسائل مذهبی گفت:صلح نامه امام حسن مجتبی (ع) دارای نکاتی بود که سعادت جامعه را رقم زده و به سیره پیامبر عمل می‌شد.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در خصوص زندگانی، فضائیل و مناقب امام حسن مجتبی (ع) کتاب‌ها و مقالات متعدد و متفاوتی نوشته شده است و ایشان به کریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مشهور هستند.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام انسان‌ها را به چهار ویژگی کریم، سخی، لئیم و بخیل تقسیم‌بندی می‌کنند، افزود:انسان سخی خود مصرف می‌کند و به دیگران هم می‌بخشد، انسان کریم خود سرتا پا نیاز است اما به دیگران هم می‌بخشد، انسان بخیل خود مصرف می‌کند به دیگران نمی‌دهد و انسان لئیم نه خود مصرف می‌کند نه به دیگران می‌بخشد.

امام جمعه ابهر خاطرنشان کرد: در دوران کرونایی و در روزگاری که اصناف و مشاغل تعطیل شده‌اند باید از فرهنگ کرامت امام حسن مجتبی (ع) الگو گیری کرده و افراد غنی به کریم اهل بیت (ع) برای دستگیری از نیازمندان اقتدا کرده و با مردم کریمانه برخورد کنند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) سخاومت بی‌بدیلی داشت تا جاییکه دو بار همه ثروت و سه بار نصف آن را بخشید، ادامه داد: بخشش و عنایت این حضرت همراه با هدایت بوده و از هر فرصت برای تبلیغ دین استفاده می‌کرد.

حجت‌الاسلام رحیمی بیان داشت: هر کس هدیه‌ای به امام حسن (ع) می‌بخشید ایشان، بهترین هدیه را به او می‌داد تا جاییکه این حضرت در مقابل شاخه گلی که یکی از کنیزان به ایشان تقدیم کرد، این کنیز را بخشید و این عمل حضرت مورد تعجب همگان قرار گرفت، اما امام حسن مجتبی (ع) فرمود:" وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها" به این معنا که خداوند متعال ما را چنین تربیت کرده است که هر گاه به شما تحیت گفته شد پاسخ آن را بهتر بدهید و نیکوتر از هدیه او، آزادیش در راه خداوند متعال بود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد جامعه از خوردن و برخی‌ها از احسان لذت می‌برند، افزود: انسان‌های کریم از طعام و احسان دادن لذت برده و در کارهای خیر و نیکو پیشگام هستند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع)جایی که نیاز بود از صفر تا صد افراد را راهنمایی می‌کرد و اگر می‌دید کسی در دست دشمن بی‌رحم افتاده او را از دست دشمن نجات می‌داد، افزود: این امام همام گره‌گشا بود و هر جا هر کسی به هر نحوی در مسائل مختلف دینی، علمی، سیاسی گرفتار می‌شد، دنبال حل مشکل او بود.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی (ع) گذشت‌های بیشمار و در مقابل اذیت و آزار دشمنان  کظم غیظ داشته و قناعت و ساده زیستی، مهربانی با کودکان از ویژگی‌های بارز این حضرت بود.

حجت‌الاسلام رحیمی ادامه داد: امام حسن (ع) دارای شجاعت بی‌نظیر بوده و از موعظه و نصیحت غفلت نکرده و از روش تربیتی مناسبی برای جامعه استفاده می‌کرد.

وی معاد باوری، یقین کامل به قیامت را از دیگر ویژگی‌های این حضرت عنوان کرد و گفت: زمانی که امام حسن مجتبی (ع)  به یاد مرگ، خانه قبر،قیامت و برزخ، می‌افتاد گریه کرده و هنگامی که به نماز می‌ایستاد بند بند وجودش به لزره می‌افتاد.

وی در خصوص چرایی پذیرش صلح از سوی امام حسن مجتبی (ع)، گفت: امام حسن مجتبی (ع) در زمانه‌ای که دارای فضای غبارآلود بود، زندگی می‌کرد و طبق خطبه دوم نهج‌البلاغه جلوه‌های فتنه عیان و جامعه فتنه زده بود.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه در جامعه فتنه زده طبق بیان نهج‌البلاغه رشته دین سست و نااستوار شده و پایه‌های ایمان ناپایدار و پندار و حقیقت به هم آمیخته می‌شود، افزود: در چنین جامعه‌ای خارج شدن از وضعیت ایجاد شده مشکل، چراغ هدایت بی‌نور، دیده حقیقت کور، نافرمانی از خداوند فرمانبری از شیطان رسم می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: در جامعه فتنه زده دین گریزی رواج داشته و بنیان ارزش‌های دینی و معنی فرو می‌ریزد و از کارکردهای دین و ارزش والای آن غفلت شده و  تعالیم دینی مورد توجه نبوده و جامعه به سوی جلوه‌های شیطانی رفته و افراد جامعه دچار اضطراب و استرس می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه فتنه زده آسایس و راحتی از جامعه رخت بربسته و عالمان و دانشمندان کنار گذاشته و منزوی شده و جاهلان فضای رشد و نمو پیدا می‌کنند، افزود: فتنه در چنین جامعه‌ای چهره باطل خود را می‌پوشاند و با شعارهای فریب دهنده و چهره زیبا  خود را عیان می‌کند تا افراد بسیار زیادی از جامعه را با خود ببرد.

امام جمعه ابهر یادآور شد: امام حسن (ع) در چنین جامعه‌ای صلح نامه را پذیرفت اما تلاش کرد تا خط قرمزها رعایت شود که این صلح نامه باید عبرتی برای آنهایی باشد که دنبال برجام یک و دو هستند چرا که اگر در برجام دقت می‌شد امروز جامعه با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شد.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به ماده اول صلح نامه امام حسن (ع)، خاطرنشان کرد: در این بند آمده است حسن بن علی حکومت و زمامداری را به معاویه واگذار می‌کند مشروط بر اینکه معاویه طبق دستور قرآن روش پیامبر عمل کند.

حجت‌الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: در ماده دوم صلح نامه آمده است بعد از معاویه خلافت به حسن بن علی و اگر مشکلی برای او پیش آید حسین بن علی خلیفه می‌شود و معاویه حق ندارد کسی را به جانشینی انتخاب کند.

وی با بیان اینکه صلح نامه امام حسن (ع)  دقیق و ظریف و به نفع دین و اسلام بود، گفت: در بند سوم این صلح نامه قرار شد بدعت ناسزاگویی، اهانت و لعن در نماز به امیرالمومنین (ع) متوقف شده و از علی به جز نیکی یاد نشود.

امام جمعه ابهر بیان داشت: همچنین در بند دیگری از این صلح نامه مقرر شد مبلغ 5 میلیون درهم بیت‌المال کوفه زیر نظر امام حسن (ع) هزینه شده و معاویه حقی برای برداشت از بیت‌المال نداشته باشد.

کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: این صلح نامه به گونه‌ای به نگارش در آمد که هیچ کس جرات سوء استفاده از آن را نداشته و طبق روش قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام عمل شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر