logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۰۲۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی:

امام حسین(ع) برای مقابله با حاکمان جور، جان خود را تقدیم کرد

امام-حسین(ع)-برای-مقابله-با-حاکمان-جور،-جان-خود-را-تقدیم-کرد
کارشناس مسائل مذهبی گفت: تواصی به صبر و حق گفتمان راستین امام حسین (ع) محسوب می‌شود که باید در جامعه امروز ساری و جاری شود.

حجت‌الاسلام جواد جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; با تبریک سالروز ولادت امام حسین (ع)، اظهار داشت: منطق، فرهنگ و رفتار امام حسین (ع) الگو و یادآوری خوبی برای همه افراد جامعه محسوب می‌شود که باید از این منطق و فرهنگ به خوبی بهره گرفت.

وی با اشاره به یکی از خطبه‌های امام حسین (ع) در منا در سال 58 قمری دو سال قبل از قیام و شهادت ایشان، بیان داشت: امام حسین (ع) در این کنگره عظیم که بزرگان اسلام، صحابه و افراد تاثیرگذار جامعه حضور داشتند، خطبه‌ای را ایراد کردند که در کتاب تحف‌العقول به آن اشاره شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان با بیان اینکه فرازهایی از این خطبه امام حسین (ع) برای شرایط امروز جامعه مهم بوده و باید به این موضوع توجه ویژه شود، افزود: امام حسین (ع) در این خطبه افراد جامعه را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کرده و مقابله با حاکمان فاسد جامعه و مسئولانی که به وظیفه خود عمل نکرده و یا از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند تذکر می‌دهد.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: امام حسین (ع) در این تجمع صحبت‌های خود را با آیه‌ای آغاز می‌کند که در آن آیه به این نکته اشاره شده است که چرا علما و تاثیرگذاران جامعه یهود مسئولان را از کارهای بد بازنداشتند.

حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: بر اساس آیه" لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ" به این معنا که مورد لعن واقع شده‌اند افرادی از بنی‌اسرائیل که کافر شدند و امام حسین (ع) در تفسیر این آیه بیان می‌کنند که خداوند متعال می‌فرمایند که اینها انسان‌های دارای عیب هستند چرا که می‌دیدند مسئولان جامعه چه ظلمی انجام می‌دهند اما آنها نفی نمی‌کردند و برای اینکه منافع آنها قطع نشود در مقابل فساد آنها حرف نمی‌زدند.

وی گفت: همچنین در ادامه این تفسیر امام حسین (ع) می‌فرماید این افراد به دلیل تهدید مسئولان از آنها می‌ترسیدند و از ترس در مقابل مسئولانی که به وظیفه خود عمل نکرده و فساد می‌کردند، سکوت می‌کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان بیان داشت: یک عده از افراد جامعه به دلیل ترس و یک عده از روی طمع به مسئولان نهی نکرده و امر به معروف انجام نمی‌دهند در حالی که اگر فریضه امر به معروف انجام شود همه واجبات درست شده و همه واجبات دیگر هم انجام می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی یکی از دلایل غفلت از نماز، روزه و واجبات دینی را از دیدگاه امام حسین (ع) عدم اعتراض و عدم عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: امام فرمود شما حق ضعفا را ضایع می‌کنید اما وقتی حقی از خود شما ضایع می‌شود اعتراض می‌کنید و خودتان و مالتان را به خطر نمی‌‌اندازید.

حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: در این خطبه امام حسین (ع) می‌فرماید شما با خانواده، خاندان و فامیل و عشیره خود به دلیل کارهای ظالمانه دشمنی نمی‌کنید اما از خداوند متعال انتظار دارید در بهشت به شما جای بدهد، از جهنم در امان باشید و همسایه پیامبر گرامی اسلام شوید.

وی گفت: امام حسین(ع) در این خطبه ادامه داد می‌ترسم خداوند بر شما عذاب نازل کند و به جای آرزوهایی همچون وارد شدن در بهشت و همسایه پیامبر شدن، جهنم را نصیب شما کند.

مدیر حوزه علمیه استان زنجان یادآور شد: امام حسین (ع) در این خطبه ادامه می‌دهد با ظلمان نرم‌خویی و خوش رفتاری می‌کنید تا شما تامین باشید در حالی که اگر بر این اذیت  و مشکلات صبر و تحمل می‌کردید امور درست می‌شد و مردم به شما رو می‌آوردند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث، گفت: در این بیانات مقام معظم رهبری افراد جامعه را به تواصی به صبر و حق می‌کنند که باید این گفتار تبدیل به گفتمان شود چرا که صبر و منطق گفتمان راستین اباعبدالله الحسین (ع) محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) با عمل  و تقدیم جان خود و عزیزانش نشان داد که در مقابل حاکمان جور باید ایستادگی کرد و که اگر به این گفتمان توجه شود، شاهد تحول خوبی به نفع جامعه امروز خواهیم بود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر