logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۷
[ شناسه خبر : ۱۸۹۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
آیت الله تحریری:

آیت الله مصباح سنگردار بزرگ حاکمیت دینی و مکتب اهل بیت (ع) بود

آیت-الله-مصباح-سنگردار-بزرگ-حاکمیت-دینی-و-مکتب-اهل-بیت-(ع)-بود-
تولیت مدرسه علمیه مروی آیت الله مصباح را عالمی جامع نگر و ولایتمدار دانست و گفت: ایشان با وجود شانتاژهای هدفمند دشمن علیه خویش، با تحریفات گوناگون فکری و روشی مبارزه کرد.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمدباقر تحریری امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق که با موضوع «مواعظ نورانی امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: مواعظ اولیای الهی، راهکارهای گوناگون ارتباط صحیح با دیگران را به ما نشان می‌دهد و تاکید می‌کنند که انسان در ارتباط با خانواده، دوستان، همکاران و افراد مختلف چگونه باید رفتار کند که دچار خسران و زیان نشود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر صرفاً روابط مادی نیست بلکه ارتباط روحی و روانی را نیز شامل می‌شود، ادامه داد: روابط روحی و روانی بیشترین نقش را در ارتباطات انسان‌ها با یکدیگر دارد به حدی که روابط اقتصادی و مادی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

رابطه تنگاتنگ خودخواهی با ظهور صفات رذیله

وی ظهور صفات رذیله را نتیجه خودخواهی‌های انسان دانست و عنوان کرد: خودخواهی شاخ و برگ‌های فراوانی دارد و اینگونه نیست که اگر آدمی با یک بعد آن مبارزه کرد ابعاد دیگر آن نیز از بین برود.

آیت الله تحریری با بیان اینکه برخورد نامطلوب و سرسختانه سبب دور شدن انسان از دیگران می‌شود، گفت: صفت رحمت الهی باید در وجود مؤمن ظهور و بروز داشته باشد، انسان مؤمن همواره برای برقراری ارتباط با دیگران تلاش می‌کند و خوب می‌داند که در این ارتباط‌گیری نباید اهل افراط و تفریط باشد. شرع مقدس فرموده با کسانی که از نظر فکری، رفتاری و اعتقادی با شما یکسان هستند، همراه باشید.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: درشت خویی همراه با تحکم سبب می‌شود انسان‌ها نتوانند از امکانات یکدیگر استفاده کنند و همین امر تعامل میان افراد را به هم می‌ریزد. براساس آیات قرآن کریم انبیای الهی دستور خاص دارند که در مواجهه با رفتارهای گوناگون برخوردی نرم داشته باشند زیرا هدف آنان هدایت است برای همین آن بزرگواران همیشه آمادگی هر نوع برخورد ناشایست را داشتند زیرا می‌دانستند که انسان ابتدا باید به درجه درک و تعقل برسد تا بتواند حق را بپذیرد و هدایت شود؛ بنابراین تندخویی مانع هدایت افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه موعظه یکی از راه‌های هدایت است، تصریح کرد: اگر در موعظه طرف مقابل حق را نپذیرفت موعظه کننده حق ندارد با پرخواشگری دیگری را اقناع کند بلکه می‌تواند از طریق مجادله احسن پاسخ فرد انکار کننده را بدهد؛ در این مجادله نباید بر باطل تکیه شود.

آیت الله تحریری ادامه داد: عقلانیت در مسائل اعتقادی و پذیرش روش اصل است، آدمی اگر بفهمد راه سعادت کدام است قطعاً حرکت در مسیر حق را می‌پذیرد.

آیت الله مصباح بعد از رهبر معظم انقلاب بصیرترین عالم به شمار می‌رفت و در فهمیدن و تبیین معارف دین جامعیت داشت. این جامع‌نگری را همانند اساتید بزرگوارشان چون آیت الله علامه طباطبایی و حضرت امام در ارتباط با مسائل دینی، اخلاقی و عملی کسب کرده بود.

این استاد برجسته حوزوی گفت: کسانی که با انسان هم نوا نیستند دو دسته هستند، یکی از آن دسته کسانی‌اند که به انسان و اعتقاداتش کاری ندارند که در اینجا سفارش شده با چنین افرادی باید خوش برخورد بود تا هر دو گروه در حد ممکن از امکانات یکدیگر استفاده کنند؛ در جوامع اسلامی و انسانی افکار و روحیات مختلفی وجود دارد که برای ارتباط با آن‌ها دستورات متفاوتی بیان شده است، برای مثال در ارتباط با منافق باید بر اساس همان ظاهر باشد اما در ارتباط با مؤمنان تاکید شده به برقراری ارتباط باید صادقانه صورت بپذیرد.

دشمن برای نفوذ، افراد سست ایمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد

وی ادامه داد: دسته دیگری که با انسان همنوا نیستند کسانی هستند که بعضاً با انسان دشمنی دارند و می‌خواهند آدمی را منحرف کنند، در اینجا سفارش شده با آنان باید با شدت برخورد شود. برای مثال کفار هرگز نمی‌خواهند که دین باقی بماند برای همین همواره درصدد نابودی دین و دنیداران هستند پس با وجود این حقیقت جامعه ایمانی نباید در برابر کفار به گونه‌ای عمل کند که آنان مؤمنان را افرادی سست عنصر و قابل نفوذ ببینند. هرگاه دشمن به جامعه ایمانی نفوذ کرد از طریق همین افراد سست عنصر و ضعیف نفس بوده است، زیرا این افراد شخصیت‌هایی ترسو هستند که با یک تهدید آمریکا خود را می‌بازند و پناهنده کشورهای غربی می‌شوند. درحالی انسان‌های مؤمن در برابر تهدید دشمن می‌ایستند و مقتدرانه می‌گویند بیا؛ مرد میدان شما، من هستم، و نمی‌گذارد دشمن قدمی از قدم بردارد یا شخصیت عظیم شانی مانند رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: ما باید تحریم‌ها را بشکنیم و اگر نتوانستیم آن را دور بزنیم؛ نه اینکه هیچ اقدامی در برابر شکستن تحریم‌ها نکنیم و تحریم‌ها را مهمترین بهانه برای بالا رفتن قیمت اجناس اعلام کنیم درحالی که بسیاری از این گرانی‌ها ربطی به تحریم ندارد. انسان سست ایمان با کوچک‌ترین تلنگری از سوی دشمن از خود ضعف نشان می‌دهد.

تولیت مدرسه علمیه مروی یکی از نشانه‌های خوش خلقی و عدم تندخویی را بخشش و گذشت برشمرد و گفت: انسان مؤمن همواره برای دیگران حتی کسانی که با او رفتار ناشایست داشتند طلب استغفار می‌کند؛ این رفتار سبب نفوذ در قلب و تثبیت جامعه ایمانی در جامعه می‌شود.

تبعیت از عقل و شرع ضامن رسیدن به رفتاری متعادل است

وی ادامه داد: مؤمنان در برابر دشمنان سرسخت هستند و هرگز سلطه و زورگویی آنان را نمی‌پذیرند، همچنین جانانه از مواضع فکری و عملی خودشان با توجه به عملکرد طرف مقابل دفاع می‌کنند. انسان برای اینکه در ارتباط با دیگران از افراط و تفریط در امان بماند باید بر اساس میزان یعنی با تبعیت از عقل و دستورات شرع مقدس حرکت کند تا به رفتاری متعادل دست یابد.

آیت الله تحریری با استناد به معارف قرآن کریم، عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم انسان باید جامع‌نگر باشد، متأسفانه جامع‌نگری در جامعه ایمانی و بین مؤمنان حتی در میان علما بسیار کم است؛ مقصود از جامع‌نگری در این کلام آن است که افرادی که معارف عقلی، اخلاقی و عملی دین را با هم و مرتبط با یکدیگر ببینند و آن را به نوعی ارائه دهند بسیار اندک و قلیل هستند که می‌توان آیت الله مصباح یزدی را یکی از مصادیق عالم جامع‌نگر در عصر کنونی معرفی کرد.

وی افزود: ایشان بعد از رهبر معظم انقلاب بصیرترین عالم به شمار می‌رفت و در فهمیدن و تبیین معارف دین جامعیت داشت. این جامع‌نگری را همانند اساتید بزرگوارشان چون آیت الله علامه طباطبایی و حضرت امام در ارتباط با مسائل دینی، اخلاقی و عملی کسب کرده بود.

آیت الله مصباح عالمی جامع‌نگر و ولایتمدار بود

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه آیت الله مصباح تابع اساتید و استوانه‌های فقه، فقاهت، حکمت و اخلاق بود، گفت: ایشان همانند آن بزرگواران باور داشت که در عصر غیبت می‌توان حکومت اسلامی را با حضور ولایت فقیه تشکیل داد و از جهت جزئی نیز نظریه ولایت فقیه امامین انقلاب را با همه وجود پذیرفته بود و تا آخر نیز از این افراد الهی طرفداری کرد.

وی افزود: حتی لحظه‌ای ترفندها، شانتاژها و بدگویی دشمن نتوانست ایشان را از حرکت در مسیر ولایتمداری متوقف کند، شجاعانه ایستاد و سنگردار بزرگ حاکمیت دینی و ایدئولوژی مکتب اهل بیت (ع) به شمار می‌رفت برای همین توانست خود را در برابر انحرافات و تحریفات گوناگون فکری و روشی سست سپر قرار دهد و دماغ منحرفان را به خاک بمالد. تنها کسی که در برابر این روشنفکران به اصطلاح دگراندیشان دینی که یک زمان دم از عرفان و مسائل اخلاقی می‌زدند و هیچ بنیه‌ای نداشتند و ندارند، ایستاد، آیت الله مصباح یزدی بود. چنین طرز تفکرهایی می‌توانند افراد بزرگی چون سردار سلیمانی‌ها را تربیت کنند، امام راحل چون عالمی جامع‌نگر بودند سلیمانی‌ها در مکتب ایشان تربیت شدند و رشد کردند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر