logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۸۸۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
به مناسبت 17 دی‌ماه سالرزو اعلام فرمان کشف حجاب؛

حجاب، زمینه تربیت نسل توحیدی و آزاده/ حجاب مانع پیشرفت و فعالیت‌های اجتماعی نیست

حجاب،-زمینه-تربیت-نسل-توحیدی-و-آزاده-حجاب-مانع-پیشرفت-و-فعالیت‌های-اجتماعی-نیست
حجاب به عنوان پوشش اسلامی سبب تربیت نسل آزاده و توحیدی بوده و آنطور که برخی‌ها فکر می‌کنند حجاب، مانع پیشرفت و انجام فعالیت‌های اجتماعی و محدود کردن جامعه نیست بلکه عدم رعایت آن نوعی محدودیت برای اندیشه آزادانه است.

به گزارش موج رسا; حجاب یعنی پوشش و پوشاندن که بیشتر برای حجاب زنان در جامعه به کار می‌رود و یک حکم اسلامی و موضوع مذهبی برای نشان دادن پاکدامنی و عفت جامعه اسلامی است. یکی از مهمترین آیاتی که در قرآن کریم آمده، آیه 59 سوره مبارکه احزاب است که می‌فرماید: «ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو جلباب‌هایشان را بر خود بیفکنند، این عمل مناسب‌تر است تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است.»

طبق آیات و روایت‌های مختلف از قرآن کریم و معصومین(ع) بدون تردید، پوشش اسلامى در جامعه به‌ویژه براى زنان از ضروریات دین اسلام و یکى از جنجالى‌ترین مسائل دنیا است زیرا دشمنان و به‌ویژه طرفداران اعلامیه حقوق بشر که با عنوان کردن «تساوى حقوق زن و مرد» پوشش را براى زن، دست و پاگیر دانسته و آن را برخلاف آزادى، قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن، مطرح مى‌کنند که همین امر، مساله حجاب را بسیار حساس کرده است در صورتى که پوشش اسلامى را باید در مجموع ابعاد آن مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

حجاب برای زن نه تنها دست و پا گیر نبوده و تضادى با آزادى ندارد بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامى مى توانند برترین فعالیت‌هاى اجتماعى را انجام داده و در چهارچوب آزادی‌هاى صحیح و مقبول از حق آزادى خود بهره‌مند شوند زیرا حجاب در اسلام به معناى پرده‌نشینى نیست بلکه به معناى پوششى معقول براى جلوگیرى از فساد و حفظ کرامت زن است و امروز در نظام جمهورى اسلامى ایران مشاهده می‌کنیم که زنان در تمام صحنه‌ها و عرصه‌ها از مجلس قانونگذارى گرفته تا آموزش و پرورش، بیمارستان‌ها و ادارات مى‌توانند در چهارچوب حفظ پوشش اسلامى به کار و تلاش بپردازند بى‌آنکه حجاب اسلامى، مشکلی برای تلاش‌هاى آنان ایجاد کند و حق آزادى صحیح آن‌ها را تضییع کند.

 

*‌ حجاب از دیدگاه حضرت زهرا(س)

روایت شده که روزى، مرد نابینایى با کسب اجازه به محضر حضرت زهرا(س) آمد که حضرت از او فاصله گرفته و خود را پوشاندند. پیامبر اکرم(ص) که در آنجا حضور داشتند از حضرت زهرا(س) پرسیدند: با اینکه این مرد نابیناست و تو را نمى‌بیند چرا خود را پوشاندى؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمودند: اگر او مرا نمى‌بیند، من که او را مى‌بینم وانگهى او بو را استشمام مى‌کند. پیامبر(ص) به نشانه تایید شیوه و گفتار حضرت زهرا(س) فرمودند: گواهى مى‌دهم که تو پاره تن من هستى.

یا در جای دیگری نقل شده که حضرت زهرا(س) فرمودند: خیر و صلاح زنان در آن است که آن‌ها مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم، آن‌ها را نبینند.

حضرت زهرا(س) در عین آن که حجاب کامل را رعایت مى‌کردند، حجاب را پرده‌نشینى و انزواى زنان نمى‌دانستند بلکه شواهد بسیارى وجود دارد که آن حضرت، حجاب را هرگز دست و پاگیر و مانع تلاش‌هاى اجتماعى و سیاسى نمى‌دانستند و از این رو حضور فعالی در عرصه‌هاى مختلف اجتماعى و سیاسى داشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز کشوری اسلامی بوده و آرمان‌ها و اساس آن بر پایه‌های حکومت اسلامی شکل گرفته و حجاب به عنوان یک حکم اسلامی برای جامعه به شمار می‌رود و رعایت حجاب و عفاف اسلامی از سوی زنان در کنار رعایت حیا از سوی مردان سبب سعادت دنیوی و اخروی مردم به شمار می‌رود و حجاب، موضوع بسیار مهمی است که باید از دوران کودکی در برنامه تربیتی و فرهنگی جامعه و خانواده‌ها قرار گیرد.

 

*‌ 17 دی 1314 و اجرای فرمان کشف حجاب توسط رضاشاه پهلوی

فرمان کشف حجاب به دستور رضاشاه پهلوی در 17 دی‌ماه 1314 اجرا شد. وی به همراه ملکه پهلوی و دختران خود که برای نخستین بار، چادر به سر نداشتند به دانشسرای دختران رفته و با سخنرانی در آن گردهمایی، رسماً فرمان ممنوعیت حجاب برای زنان را اعلام کرد.

رضاشاه طی سخنانی خطاب به زنان و دختران فارغ‌التحصیل پزشکی و مامایی از بی‌حجابی با عنوان «اعطای آزادی به بانوان» نام برد و اقدام به ممنوعیت حجاب را گشودن «فصل جدیدی در زندگی زن ایرانی» اعلام کرد.

به دنبال فرمان رضاخان در «منع حجاب» ماموران شهربانی و پاسبان‌ها در کوچه و خیابان به اذیت و آزار زنان و دختران محجّبه پرداخته و چادر، روسری و هر نوع پارچه شبیه آن را با خشونت از سر زنان کشیده و پاره می‌کردند. بسیاری از زنان و دختران، خانه‌نشین شدند و از ترس ماموران در نیمه‌های شب از کوچه‌های فرعی، دور از چشم ماموران برای کارهای بسیار ضروری از خانه بیرون می‌رفتند. همچنین برای رواج دادن هر چه بیشتر بی‌حجابی، برنامه‌های گسترده‌ای از طرف مسئولان شهرها به اجرا در آمد که اجرای جشن‌های بی‌حجابی از جمله این برنامه‌ها بود و مواردی از جشن‌ها نیز با عکس‌العمل تند مردم روبه‌رو شد.

متاسفانه بعضی از افراد اینگونه می‌پندارند که عدم رعایت حجاب در جامعه، نوعی پیشرفت و یا به اصطلاح، کلاس است و این‌ها نبود حجاب را از دلایل پیشرفت جوامع غربی می‌دانند در حالی که اینطور نیست و حجاب، مانعی برای تمدن و پیشرفت محسوب نمی‌شود.

 

*‌ رضاشاه فکر می‌کرد عدم رعایت حجاب، دلیل پیشرفت کشورها است

زهرا علمی‌فرد، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به اقدام رضاشاه در 17 دی‌ماه 1314 گفت: رضاشاه فکر می‌کرد که این امر، یک نوع تجدد و تمدن بوده و یکی از علت‌های پیشرفت کشورها عدم رعایت حجاب است.

وی اظهار داشت: رضاشاه تصور می‌کرد که ما نیز باید هویت انسانی و دینی‌مان را از دست بدهیم تا موجب پیشرفت و تمدن شود زیرا وی به کشورهایی که رفته بود آنجا دین اسلام نداشتند و رضاشاه اینگونه فکر و تصور می‌کرد که دین اسلام، مانع پیشرفت است و دلیل این نوع تفکر این بود که رضاشاه، اشراف و اطلاعات کافی و لازم به مسائل نداشت و با دیدن اولین ظواهر کشورهای متمدن، فکر می‌کرد که این تمدن را به واسطه بی‌دینی به دست آورده‌اند و می‌گفت ما هم به سراغ بی‌دینی برویم تا متمدن و پیشرفته شویم.

علمی‌فرد در پاسخ به اینکه آیا واقعاً بی‌حجابی و استفاده نکردن از چادر و پوشش اسلامی به معنای آزادی مردان و زنان است، تصریح کرد: خیر؛ منظور از آزادی، آزادی جسمی، فیزیکی و تحریک‌کننده غریزه‌های جنسی نیست بلکه آزادی فیزیکی و در معرض قرار دادن این مسائل، باعث زندانی شدن افراد شده و فکر و اندیشه‌های آن‌ها را حبس می‌کند و آن‌ها را از راه آزاداندیشی و تفکر آزادانه، باز می‌دارد.

وی با تاکید بر اینکه بی‌حجابی نه تنها به معنی آزادی مردان و زنان نیست بلکه به انحصار کشیدن مردان و زنان است، افزود: خداوند، انسان را آزاد آفریده و قاعدتاً اندیشه و تفکر او را هم آزاد آفریده و تمامی پیامبران نیز با هر کسی که در برابر این آزادی اندیشه، ایستاده و خواسته تا مردم را به بردگی بکشاند، مبارزه کرده‌اند.

 

*‌ هر چیزی که انسان را از اندیشیدن باز دارد، محدودیت است

استاد حوزه علمیه گفت: در جامعه چه در ایران و چه در جامعه مدنی و جهانی هر چیزی که باعث شود انسان‌ها را از اندیشیدن و تفکر آزاد، منع کند به معنای محدودیت، ظلم و بردگی است بنابراین وقتی شخصی با طرز پوشش، رفتار و گفتار خود باعث می‌شود انسان‌ها را از اندیشیدن آزاد و فکر و خیال راحت برای رسیدن به تکامل، منع کند، مردم را به بردگی کشیده، محدود و ممنوع کرده و به آن‌ها تسلط یافته و فکرهایشان را دزدیده است و این فرقی نمی‌کند چه زن و چه مرد باشد.

وی اظهار داشت: رضاخان با این اقدامش، افکار واندیشه‌های نوین که می‌خواستند برای سعادت انسانی، کار کنند را به اسارت برد.

علمی‌فرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیان شد که خداوند، انسان‌ها را آزاد آفریده و وقتی انسان‌ها اندیشه آزاد داشته باشند به سلامتی می‌توانند مسیر الهی را طی کنند، یکی از این مصادیق آزاداندیشی و آزاده بودن این است که تمام انسان‌ها در جامعه طوری رفتار کنند که موجب بردگی و اسارت افراد نباشند.

استاد حوزه علمیه افزود: یکی از اسارت‌های خیلی مهم این است که روح، روان، ذهن، عقل و تفکر یک شخص به اسارت کشیده شود که این بدترین نوع اسارت است.

وی گفت: وقتی که استکبار جهانی و یا اتاق فکرهایی که می‌خواستند انسان‌ها را به بردگی کشیده و استثمار کنند، اندیشیدند و طبق آیات قرآن کریم، فکرهای شیطانی کردند که برای اینکه بتوانیم زنان و مردان عزتمند و مقتدری که در برابر ظلم‌ها می‌ایستند را ساکت کرده و به خودشان مشغول کنیم یا به عبارت دیگر درگیر مسائل فیزیکی و شهوانی کنیم، بهترین کار این است که زنان و مردان را بی‌عفت کرده و نوعی سبک زندگی برایشان ایجاد کرده و به سمت آن سوق دهیم و القائاتی کنیم که همه این‌ها را به جایی بکشانیم که هر آنچه که ما می‌خواهیم را انجام دهند.

علمی‌فرد ابراز کرد: جامعه‌ای که به این سمت رفت، بردگی مطلق می‌شود و دیگر نه می‌تواند نسل آزاده و باعزت بیاورد و نه می‌تواند فرزندانی تربیت کند که در برابر ظلم، قیام کنند.

 

*‌ تمام همّ و غمّ حضرت زهرا(س) تربیت نسل پاک و سالم در جامعه بود

استاد حوزه علمیه گفت: تمام همّ و غمّ حضرت زهرا(س) بر این بود که تمام انسان‌ها به‌خصوص زنان جامعه به اندازه‌ای باعفت بوده و زیست پاک داشته باشند که نسلی پاک، سالم و عزتمند را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند که در آن جامعه، هیچ کس نتواند به انسان‌ها ظلم کند.

وی افزود: بنابراین همانطوری که حضرت زهرا(س)، امام حسین(ع) و همچنین حضرت زینب(س) فرمودند، ثمره و نتیجه حجاب و عفاف و زیست سالم و عفیفانه هم در دختران و هم در پسران، تربیت انسان‌های توحیدی، عزتمند و مقتدر است زیرا هیچ ظالمی به این جامعه نمی‌تواند حتی نزدیک شود.

علمی‌فرد تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند مردم چنین جامعه‌ای را به استثمار کشیده و برده بگیرد. پس چون دشمن می‌داند که اگر مادران پاک باشند، فرزندان ظلم‌ستیز و آزاده تربیت می‌کنند، برای دختران ما نقشه می‌کشد زیرا دامن آلوده هیچ وقت فرزند باعزت، تربیت نمی‌کند.

 

*‌ مسئولان اولین کسانی هستند که باید حجاب و عفاف را رعایت کنند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مجری اصلی و اول بحث حجاب و عفاف، تمام مسئولان، مدیران، کارمندان، معلمان و افرادی هستند که به نوعی مسئولیتی در جامعه دارند، گفت: یعنی اگر قرار باشد حجاب به صورت اجباری باشد (که نیست) اول از همه، تمام کسانی که زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و طبق قوانین این نظام از مزایای استخدام و حقوق دولتی بهره‌مند می‌شوند باید اجرا کنند و ملزم به ان هستند.

وی با بیان اینکه هر قانونی و دستورالعملی اجرا می‌شود باید از مسئولان و خانواده آن‌ها آغاز شود، اظهار داشت: وقتی معلم، پایبند به حجاب نباشد، چنین آدمی چطور می‌خواهد یک انسان را تربیت کند؟!

علمی‌فرد تصریح کرد: بنابراین مسئولان ناچار هستند به هر کسی که امتیازی داده و استخدام میکنند به عنوان یک مسئول باید او را ملزم به رعایت قواعد کنند و در صورت عدم رعایت، اخراجش کنند.

وی خاطرنشان کرد: درباره دیگران (غیرمسئول) هم باید علاوه بر پند، موعظه، راهنمایی و نصیحت، رفتار مسئولین باید صحیح باشد و تربیت مربیان باید صحیح باشد تا جوان، نوجوان و کودک ما این را بپذیرد که این تربیت باید از دوران مهدکودک‌ها شروع شود و خانواده‌ها باید اصلاح شوند.

علمی‌فرد افزود: باید توجه داشت متاسفانه زمانی که تبعیض‌هایی در جامعه است و نوعی مشکلات اساسی و معیشتی وجود دارد و متاسفانه بعضی از مسئولین به این فکر هستند که زندگی خود را از جهت مادی و دنیایی، زینت دهند، قاعدتاً انجام کار فرهنگی، خیلی سخت می‌شود لذا ابتدا باید مشکلات اساسی را حل کنیم و سپس موضوع حجاب و عفاف نیز خودبه‌خود حل می‌شود.

استاد حوزه علمیه گفت: نکته اصلی این است که حجاب، اجبار و قانون نبوده و بلکه یک بحث و موضوع تربیتی است. و پدران و مادران باید در تربیت فرزندان و برای آینده آن‌ها تدبیر و اندیشه‌ای جدی برای تربیت نسل توحیدی و آزاده داشته باشند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر