logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۸۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان:

پایانه‌های صادراتی بخش کشاورزی باید در زنجان راه‌اندازی شود/ اشتغال بخش کشاورزی استان زنجان 33.1 درصد است

پایانه‌های-صادراتی-بخش-کشاورزی-باید-در-زنجان-راه‌اندازی-شود-اشتغال-بخش-کشاورزی-استان-زنجان-33.1-درصد-است

استاندار زنجان با تاکید بر راه اندازی پایانه‌ها صادراتی در استان زنجان گفت: بخشی از مشکلات راه اندازی پایانه صادراتی بخش کشاورزی در استان حل شد ولی باید این پایانه در استان زنجان راه اندازی شود.

به گزارش موج رسا; اسد اله درویش امیری امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان و اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه سازمانهای مردم نهاد کمک کار دولت در اجرای سیاست‌ها و برنامه است اظهار کرد: در 3.5 سال گذشته سازمانهای مردم نهاد افزایش یافته و برای اجرای برنامه‌ها به این سازمانها نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در دو بخش جمعیت روستایی و اشتغال در بخش کشاورزی با میانگین کشوری متفاوت است تصریح کرد: جمعیت روستایی مولد اصلی در بخش کشاورزی بوده و شاخص جمعیت روستایی استان زنجان 10 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

استاندار زنجان به میزان اشتغال در بخش کشاورزی اشاره و ابراز کرد: اشتغال در بخش کشاورزی 33.1 درصد بوده در حالی که میانگین کشوری 18 درصد است.

وی با بیان اینکه در استان زنجان وضعیت آب در استان زنجان نسبت به سایر استانهای کشور بهتر است افزود: اگر از این ثروت ملی در بخش کشاورزی از آبیا نوین استفاده کنیم می‌توانیم کمبود آب را مدیریت کنیم و اگر همه بخش کشاورزی در این سیستم قرار  بگیرد ما کمبود و مشکلی نخواهیم داشت.

درویش امیری با اشاره به اینکه وضعیت آب و خاک استان زنجان مستعد کشاورزی است ابراز کرد: در استان زنجان شرایط مساعدی برای توسعه کشاورزی با سیستم نوین داریم.

وی با بیان اینکه در استان زنجان در 5 برنامه بخش کشاورزی عملکرد خوبی داشتیم افزود: در رسیدن به نقطه ایده آل در بخش کشاورزی هنوز در سطح استان جای کار دارد.

استاندار زنجان گفت: استان زنجان در تولید محصولات کشاورزی 2.5 برابر مصرف بوده و در برخی از محصولات حتی چند برابر نیاز استان تولید وجود دارد.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که استان زنجان در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد ابراز کرد: در بخش توسعه باغات شیب دار نیز اقدامات خوبی انجام شده و در این زمینه برنامه‌ خوبی نیز در سطح استان در نظر گرفته شده است.

درویش امیری با اشاره به وضعیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ابراز کرد: در بخش صنایع تبدیلی کارهایی نسبتا خوبی انجام شده و نیاز به توجه بیشتر به بخش وجود دارد و باید در زمینه توسعه این بخش بیشتر متمرکز شویم.

وی به صادرات محصولات کشاورزی از استان زنجان نیز اشاره و ابراز کرد: صادرات محصولات کشاورزی در استان زنجان روی ریل قرار گرفته و برای رونق صادرات بخش کشاورزی اهتمام ویژه‌ای انجام شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه پایانه صادراتی در استان زنجان در 10 سال گذشته مطرح بود ولی این کار عملی نشده بود افزود: این پروژه به دلیل اختلافات بین بخشی و محلاتی نیمه کاره مانده بود. در حال حاضر با اقدامات انجام شده بخشی از مشکل ایجاد پایانه صادراتی بخش کشاورزی در استان زنجان برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه باید پایانه صادراتی در استان زنجان راه اندازی شده و رونق صادرات اتفاق بیفتد ابراز کرد: باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی سیاست‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد شده و کمسیون مجلس نیز باید برای توسعه این بخش وارد عمل شود.

درویش امیری به احداث تغذیه‌های مصنوعی برای جبران کردن افت آبهای زیر زمینی در سطح استان نیز اشاره کرد و افزود: در زمینه تغذیه‌های مصنوعی در سطح استان کارهای خوبی انجام شده و برنامه‌های خوبی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی اجرای سیستم‌های نوین در 25 هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان از جمله برنامه‌ها پیش‌شده در سطح استان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سیستم‌های نوین در 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان راه اندازی شده و 4 هزار هکتار نیز در دست اجرا بوده است.

استاندار زنجان به نرخ بیکاری استان اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری استان در چند سال اخیر از 11.2 درصد به 9.7 درصد کاهش یافته و نرخ بیکاری استان در بخش روستایی استان نیز 4.7 درصد است.

وی با اشاره به اینکه ما محتاج بخش کشاورزی هستیم افزود: بخش کشاورزی در زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با افزایش تولید و استفاده صحیح از منابع آب موثر باشد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر