logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰
[ شناسه خبر : ۱۷۷۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت وگو با آیت الله حسینی زنجانی مطرح شد؛

تبیین مقام امامت از نگاه شیعه/ چرا خداوند امامت را بر مردم واجب کرد؟

تبیین-مقام-امامت-از-نگاه-شیعه-چرا-خداوند-امامت-را-بر-مردم-واجب-کرد؟
یک مرجع تقلید گفت: طبق فرمایش حضرت زهرا(س)، فلسفه این که خداوند، امامت را بر مردم واجب کرد به دلیل ایجاد نظم و مدیریت جامعه است تا در اثر یک شیوه عقلانی که جوابگوی تمام خواسته‌های بشر باشد بتوان تفرقه موجود در جوامع بشری را از طریق امامت از بین برد.

آیت‌اله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و شهادت امام حسن و امام رضا(ع)، اظهار داشت: امامت از دیدگاه شیعه، یک مقام الهی و ادامه رسالت است یعنی همان منبعی که پیامبر با اتصال به آن منبع، مردم را هدایت می‌کرد ائمه معصومین(ع) نیز با اتصال به همان منبع، مردم را هدایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امامت در 2 بُعد بحث می‌شود، خاطرنشان کرد: یک بُعد در مدیریت جامعه بوده و دیگری این است که از نظر علمی، جوابگوی تمام سوالات بشریت باشد.

آیت‌اله حسینی زنجانی افزود: از این جهت می‌گوییم که امامت مانند نبوت، یک مقام الهی است یعنی امامت به عنوان خلیفه، تلقی نمی‌شود که مردم آن را تعیین کنند.

این مرجع تقلید شیعه با تاکید بر اینکه معتقدیم که امامت، یک مقام الهی است، گفت: یکی از فضایل پیامبر بزرگوار اسلام این است که ادامه این راه را بر ما هموار کرد تا ائمه نیز در این راستا مردم را هدایت کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قرآن کریم نیز می‌فرماید: «امروز دین را بر شما کامل کردم»، اِکمال دین نه به وسیله خلافت بلکه به وسیله امامت است.

آیت‌اله حسینی با بیان اینکه امامت باید از طرف خداوند تعیین شود، تصریح کرد: به همین دلیل است که گفته می‌شود امام بعدی را یا باید امام قبلی تعیین کند یا وجود پیامبر به وسیله معجزه، ثابت شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید به این نکته توجه شود که امامت با خلافت، تفاوت دارد، گفت: معنای خلافت، عبارت از این است که اهل سنت می‌گویند که ذات اقدس الهی راجع به خلافت، سکوت کرده و انتخاب آن را به مردم واگذار کرده اما امامت در اعتقاد شیعیان، مانند نبوت، مقامی الهی است که از طرف خداوند تعیین می‌شود.

وی اظهار داشت: وظیفه پیامبر(ص)، تبیین و تفسیر دین است و به همین دلیل معتقدیم که حضرات معصومین این راه ادامه می‌دهند.

آیت‌اله حسینی با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید که عهد و پیمان من به ظالمان نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: معنای این عبارت این است که باید ذات اقدس الهی، امامت را تعیین کند.

وی ابراز کرد: به طور اجمال می‌توان گفت که نکته اساسی و تفاوت بین شیعه و اهل سنت در اعتقادات است که اهل سنت، خلافت را از طرف مردم و شیعه، امامت را از طرف خداوند می‌داند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر