logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۷۱۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان خبر داد؛

مبتلا شدن 43 نفر به بیماری بوتولیسم در زنجان/ حال عمومی مبتلایان مساعد است

مبتلا-شدن-43-نفر-به-بیماری-بوتولیسم-در-زنجان-حال-عمومی-مبتلایان-مساعد-است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره مبتلا شدن 43 نفر به بیماری بوتولیسم در زنجان گفت: کانون انتقال بیماری، محصولات یک واحد تولیدی بود که شناسایی و از توزیع محصولات آن جلوگیری شد.

علیرضا آرمانی‌کیان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به مبتلا شدن 43 نفر به بیماری بوتولیسم در زنجان اظهار کرد: این افراد توسط محصولاتی که توسط یک واحد تولید می‌شد مبتلا شده بودند.

وی تصریح کرد: این بیماری توسط کنسرو‌های خوراکی انتقال پیدا می‌کند که باید مردم به این نکته توجه داشته باشند که قبل از خوردن خوراکی‌های کنسروی حتما باید آن را در آب جوش بجوشانند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه 14 نفر در یک میهمانی در اثر مصرف غذای کنسروی به این بیماری مبتلا شده بودند افزود: این بیماری مسری نیست و بیماری نیست که از فرد مبتلا به افراد دیگر انتقال پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از این اتفاق نظارت لازم انجام شد و بخشنامه‌ای نیز صادر شده که محصولات تولیدی بدون شناسنامه نباید توزیع شود و باید مشخص شود که محصولات کنسروی در کجا و به چه صورتی تولید می‌شود.

آرمانی‌کیان ابراز کرد: حتی محصولات محلی لبنیاتی نیز باید دارای شناسنامه باشد و باید مشخص شود که در کجا تولید شده و حتما باید تاریخ انقضاء هم داشته باشند.

وی با تاکید براینکه بیماری بوتولیسم می‌تواند از طریق دوغ، کشک و مواد غذایی کنسروی منتقل شود عنوان کرد: در این شرایط سمی تحت عنوان بوتولینوم توسط باکتری ویژه تولید می‌شود که مشکلاتی را پس از خوردن موادغذایی در افراد ایجاد می‌کند که می‌تواند خطرناک باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه بعد از اینکه تعداد مبتلایان افزایش یافت، نسبت به شناسایی عامل انتقال این بیماری اقدام شد افزود: بعد از بررسی مشخص شد که این بیماری توسط محصولات یک واحد تولیدی در زنجان منتقل می‌شود که اقدامات لازم جهت جلوگیری از تولید محصولات آن واحد انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: حال عمومی مبتلایان به بوتولیسم در زنجان مساعد بوده و تعداد زیادی از این افراد نیز از بیمارستان مرخص شدند و فوتی نیز نداشتیم.

آرمانی‌کیان خاطرنشان کرد: یکی از بستگان مبتلایان که اهل استان البرز نیز بوده بعد از برگشت به استان البرز به دلیل این بیماری فوت کرده است.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر