logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۷۱۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس فضای مجازی:

سوء استفاده اقتصادی و عدم اعتقاد به سیاست‌های کلان کشور، مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده است

سوء-استفاده-اقتصادی-و-عدم-اعتقاد-به-سیاست‌های-کلان-کشور،-مانع-ایجاد-شبکه-ملی-اطلاعات-شده-است
کارشناس فضای مجازی گفت: سوءاستفاده اقتصادی برخی مجموعه‌های خاص و عدم اعتقاد برخی افراد به سیاست‌های کلان کشور، مانع ایجاد شبکه ملی اطلاعات شده است.

حسین عبادتی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه چند نکته در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شبکه ملی اطلاعات، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: نکته اول، سوءبرداشت است زیرا به محض مطرح شدن ایجاد شبکه ملی اطلاعات، برخی خیال می‌کنند با این کار، دیواری به دور خودمان می‌کشیم تا با کل دنیا بیگانه شویم در حالی که این تعبیر، نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: تعبیر ساده از ایجاد شبکه ملی اطلاعات این است که برای مثال؛ امروز 50 درصد پهنای باند اینترنت کشور، صَرف استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌شود در حالی که درصد بسیار زیادی از استفاده اینستاگرام مربوط به ارتباطات داخلی بوده و درصد بسیار کمی مربوط به ارتباطات بیرونی است.

عبادتی با بیان اینکه این ارتباط می‌تواند در بستر اینترنت داخلی و با سرعت و کیفیت بالا اتفاق بیفتد، افزود: ارتباط اینستاگرام اگر در پلتفرم داخلی بود، این حجم از اینترنت مصرف نمی‌شد که نتیجه آن ضرر مالی مردم در هزینه اینترنت و البته از سوی دیگر، سود مادی عده‌ای خاص است.

این فعال عرصه فضای مجازی، نکته بعدی را مربوط به پلتفرم‌های آموزشی دانست و گفت: مدارس در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا نیازمند بستری برای تعامل بین معلم و دانش‌آموز و به عبارت دیگر تعامل بین مدرسه و دانش‌آموز هستند که دلیلی ندارد برای این کار به دنبال شبکه‌های خارجی برویم زیرا یک شبکه ملی داخلی (اینترانت) برای این کار، کافی است.

وی تاکید کرد: استفاده از شبکه داخلی به معنای دیوار کشیدن به دور خود نیست چرا که هیچ فردی در هیچ کجای دنیا به فرزند کمتر از 10 ساله خود اجازه نمی‌دهد در شبکه اجتماعی مانند یوتیوب به دنبال مطلبی بگردد.

عبادتی تصریح کرد: مطالبه شبکه ملی اطلاعات به این دلیل است که تعامل را با حفظ مصونیت مخاطب در داخل کشور مدیریت کنیم.

این فعال عرصه رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در عدم ایجاد شبکه ملی اطلاعات به دنبال مقصر نیستیم گفت: در عین حال، اولین کوتاهی متوجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی اظهار داشت: شاید در صورت فراهم کردن زیرساخت‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تامین محتوا در توانمان نباشد.

عبادتی خاطرنشان کرد: در اینجا نیز تجربه‌های خوبی نداریم زیرا زیرساخت‌هایی در اختیار شبکه‌های اجتماعی مثل سروش گذاشته شد که موفق نبودند پس در زمینه تامین محتوا هم کوتاهی شده است.

وی ابراز کرد: متاسفانه فرصت‌های پیش‌آمده برای رسیدن به شبکه ملی اطلاعات، تبدیل به فرصت اقتصادی برای برخی مجموعه‌های خاص شده که به جای رسیدگی و حل مشکلات مردم در پی مطالبه اقتصادی خودشان بوده‌اند.

عبادتی ادامه داد: وقتی این تجربه‌های تلخ در مقابل وزارت ارتباطات می‌آید از آن به عنوان توجیهی برای کوتاهی‌های خود استفاده می‌کنند.

این فعال عرصه سایبری با بیان اینکه فقط وزارت ارتباطات، مقصر این قضیه نیست، گفت: سایر دستگاه‌ها مانند سازمان‌های صداوسیما و تبلیغات اسلامی و وزارت‌های ارشاد، آموزش و پرورش و علوم در این رابطه نقش دارند.

وی اظهار داشت: برای مثال؛ آموزش و پرورش، نرم‌افزار «شاد» را به عنوان یک پلتفرم تعاملی برای آموزش دانش‌آموزان معرفی کرد که شاید حتی یک نفر مدافع آن نباشد.

عبادتی افزود: نکته دوم این است که برخی جریان‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی، باور و اعتقادی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات نداشته و چون نمی‌توانند به صورت علنی مخالفت کنند، کارشکنی می‌کنند که متاسفانه این عدم همراهی، تبدیل به یک عادت بدی شده است.

عبادتی در خصوص راهکارهای حل این موضوع گفت: اولین راهکار این است که دستگاه‌های مربوطه باید با یکدیگر در تعامل باشند.

وی افزود: دوم اینکه کسانی که به سیاست‌های کلان کشور، اعتقاد ندارند از لحاظ شرعی و اخلاقی نباید در آن جایگاه قرار گیرند و در صورت مخالفت نیز می‌توانند با کناره‌گیری از مسئولیت خود به انتفاد بپردازند.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر