logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۷۰۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در آستانه ماه محرم؛

پرچم‌های ورود به ماه محرم در پایتخت شور و شعور حسینی نصب شد/ هر صفحه مجازی یک منبرعاشورایی

پرچم‌های-ورود-به-ماه-محرم-در-پایتخت-شور-و-شعور-حسینی-نصب-شد-هر-صفحه-مجازی-یک-منبرعاشورایی
پرچم‌‌های عزاداری ورود به ماه محرم در خیابان و معابر پایتخت شور و شعور حسینی زنجان نصب شد.

به گزارش موج رسا; امسال در حالی وارد ماه محرم‌‌الحرام می‌شویم که بسیاری از برنامه‌های ورود به این ماه از جمله طشت‌‌گذاری و اعلان عزا برگزار نمی‌‌شود اما با این حال در هر کوچه و برزنی  پرچم‌های سیاه به نشانه ورود به ماه محرم نصب شده و مردم پایتخت شور و شعور حسینی ارادات خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

انتشار ویروس کووید 19 امسال محرم متفاوتی را رقم زده است و برنامه‌های عزاداری تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفته و به صورت ویژه برگزار می‌شود.

یکی از مهمترین برنامه‌های ماه محرم تعزیه خوانی با قدمتی 500 ساله در زنجان است که امکان برگزاری آن فراهم نشد، همچنین مراسم شیرخوارگان حسینی نیز بدون حضور مردم  برگزار و از صدا و  سیمای مرکز زنجان پخش می‌‌شود.

مساجد نیز تنها با دریافت مجوز برنامه‌های خود را در فضاهای باز برگزار می‌کنند و مساجدی که فضای باز در اختیار ندارند، نمی‌‌توانند مجوزهای لازم را کسب کنند اما می‌‌توانند برنامه‌‌های خود را در حیاط مدارس یا حیاط حوزه‌های علمیه نزدیک به مسجد محل برگزار کنند.

کرونا موجب شده تا آیین محرم با اندکی تغییر در فضای مجازی نمود بیشتری یافته و فعالان فضای مجازی صفحات خود را به منبرهای عاشورایی تبدیل کنند.

مسئولیت‌‌ها و وظایف همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی و هیئات و مساجد مشخص شده و در تمام نقاط جهان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محرم و عزای سرور و سالار شهیدان با قوت تمام اجرایی می‌شود.

 

*اجرای برنامه‌‌های محرم با توجه به ضوابط اعلام شده

شیعیان حسینی ضمن رعایت ضوابط اعلام شده محرم را احیا کرده و هر منطقه با توجه به شرایط خاص خود این آیین سنتی و همه‌گیر جهانی را اجرایی می‌کند.

از چند ماه گذشته چگونگی اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به بحث و بررسی گذاشته و جلسات متعددی با هیئات مذهبی و مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار و از دو روز گذشته این دستورالعمل‌ها به هیئات مذهبی و دست‌اندکاران محرم ابلاغ شده است.

مردم پایتخت شور و شعور حسینی نیز با نصب پرچم‌های عزا ورود به ماه عزای امام حسین (ع) و قمر منیر بنی‌‌هاشم را اعلام کرده و در خیابان و معابر بوی ورود به ماه محرم استشمام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: با وجود همه توطئه‌های انجام شده برای عدم برگزاری مراسم‌های محرم، پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه اجازه برگزاری برنامه‌های مطلوب را می‌دهد و دشمن نمی‌تواند از محرم برای خود ابزار تراشی کند.

حجت‌الاسلام سعید احمدی بیان داشت: هیئات مذهبی استان زنجان ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی اجازه حاشیه‌سازی را در این زمینه نداده و مراسم‌های عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) را برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تخطی از پروتکل‌های بهداشتی تخلف محسوب شده و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه جلسات متعددی در خصوص برگزاری برنامه‌‌های محرم در زنجان برگزار شده است، افزود: در خصوص توزیع نذورات و پخت غذا تذکرات لازم به هیئات مذهبی داده شده و قرار است بر اساس مصوبات این برنامه‌ها مدیریت شود.

 

*زنجان جلوه ویژه کمک‎های مومنانه می‌‌شود

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اجرای نذر ماسک، گفت: ضروری است هیئات مذهبی برنامه‌‌های خود را به سمت کمک‌های مومنانه برده و یاریگر نیازمندان واقعی جامعه باشند.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد:  سخنرانی، مداحی و روضه خوانی در مراسم‌های محرم تنها یه یک و نیم ساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منوط می‌شود و هیچ مسجدی حق حرکت دسته عزاداری را ندارد.

اگر چه امسال کرونا محدودیت‌هایی را برای برگزاری مراسم‌های عزاداری ایجاد کرده است اما مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان اجازه توطئه چینی را در این زمینه نداده و با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی این عزاداری را به سبکی نوین برگزار می‌‌کنند.

مراسم‌‌های هشتم و یازدهم محرم زنجان که جهانی است امسال در قالب رزمایش کمک مومنانه عرض ارادات مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان را به نمایش خواهد گذاشت تا یکبار دیگر چشم جهانیان به زنجان خیره شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر