logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۶۶۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

امام رضا(ع) چگونه غاصب بودن حکام ظالم را عیان کرد؟/ ثمره حرکت های امام هشتم در تبلیغ تشیع ۱۲ هزار قلم به دست بود

امام-رضا(ع)-چگونه-غاصب-بودن-حکام-ظالم-را-عیان-کرد؟-ثمره-حرکت-های-امام-هشتم-در-تبلیغ-تشیع-۱۲-هزار-قلم-به-دست-بود
کارشناس مسائل مذهبی گفت: مبارزات سیاسی و عیان کردن غاصب بودن حکام ظالم از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) بود.

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگارموج رسا; اظهارداشت: یکی از ویژگی‌های بارز حضرت امام رضا (ع) تبلیغ تشیع بود که زمینه آن با گسیل از امامزادگان به اقصی نقاط جهان اسلام از سوی این امام همام فراهم شد.

وی با بیان اینکه با ظهور اسلام، انقلاب و دگرگونی در نظام جهانی ایجاد شد، افزود: در صدر اسلام پیامبر گرامی این دگرگونی را در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سبک زندگی فردی و نظامی ایجاد کردند.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: این انقلاب و دگرگونی تا زمان حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در دوره‌های مختلف ادامه و حرکت‌هایی برای پایداری اسلام ناب انجام شد.

حجت‌الاسلام بیگدلی یادآور شد: در دوران امام سجاد(ع) پایه‌گذاری دین مبین اسلام ادامه یافته و در دوران امام باقر(ع) و امام صادق (ع) به تبلیغ بیشتری پرداخته و در بعد نرم افزاری و مسائل علمی شاگردان بسیاری تربیت شد.

وی افزود: در دوران هارون و منصور به دلیل شناختی که از امام کاظم (ع) داشتند، ایشان را دستگیر کرده و اجازه فعالیت‌های دینی را به ایشان ندادند اما در دوران امام رضا (ع) این فرصت فراهم شد تا این امام همام تفکر تشیع را در جهان اسلام تبلیغ کرده و با گسیل داشتن مبلغان، امامزادگان، خواهران و برادران خود به جهان اسلام این تفکر را معرفی کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه فعالیت‌های امام رضا (ع) موجب شد تا مامون برای زیر نظر داشتن ایشان، وی را به خراسان آورده و زیرنظر بگیرد، افزود: در سفر اجباری امام به ایران، ایشان شهر به شهر و روستا به روستا به تبلیع اسلام پرداختند که اوج آن در نیشابور بود.

حجت‌الاسلام بیگدلی تصریح کرد: ثمره این حرکت حضرت امام رضا (ع)، مهیا بودن ۱۲ هزار نفر عالم قلم به دست برای نوشتن و تبلیغ دین اسلام بود.

وی مبارزات سیاسی و عیان کردن غاصب بودن حکام ظالم را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) عنوان کرد و افزود: ایشان متصرفین به بیت‌المال را  معرفی کرده اهداف پشت صحنه و خیانت‌های بنی عباس و بنی امیه را به دنیا آشکار کردند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: حضرت امام رضا (ع) زمینه مسافرت مراجع، روحانیون، علما و متدینن را به شهرها فراهم می‌کردند تا زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) باشند که چنین حرکت‌های ایشان موجب شد تا دنیا متوجه شد که به یک منجی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مامون می‌خواست با برگزاری جلسات مناظره حضرت امام رضا (ع) را در نزد افکار عمومی سرافکنده کند، افزود: اما تسلط ایشان به مناظرات موجب شد تا همه آنها در برابر علم ایشان سرتسلیم فرود آوردند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر