logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۲
[ شناسه خبر : ۱۶۱۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا؛

اعلام میزان زکات فطره از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان

اعلام-میزان-زکات-فطره-از-سوی-نماینده-ولی‌فقیه-در-استان-زنجان

میزان زکات فطره از سوی آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان اعلام شد.

آیت‌الله خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: میزان زکات فطره با قوت غالب گندم برای هر نفر طبق اعلام نظر اکثر مراجع حداقل 10 هزار تومان است.

وی با اشاره به بالاتر بودن قیمت گندم در برخی از شهرها و استان‌ها، ابراز کرد: در شهرها و استان‌هایی که قیمت گندم بیش از سه هزار تومان است باید هزینه سه کیلو گندم پرداخت شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه زکات فطره برای افرادی که قوت غالب آن‌ها برنج است حداقل 30 هزار تومان است، تصریح کرد: زکات فطره برای قوت غالب برنج ایرانی حداقل 50 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از خانواده‌ها قوت غالب فقط نان و یا برنج نیست، عنوان کرد: خانواده‌ها می‌توانند زکات فطره را به‌صورت تلفیقی از زکات فطره قوت غالب برنج و نان را پرداخت کنند.

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: برای مثال اگر خانواده‌ای پنج نفره است سرپرست خانواده می‌تواند زکات فطره را برای سه نفر باقوت غالب نان و دو نفر را باقوت غالب برنج پرداخت کند.

وی با بیان اینکه کسانی که معذور بودند و روزه نگرفتند باید کفاره روزه را پرداخت کنند، افزود: کفاره روزه غیر عمد به ازای هرروز 3 هزار تومان و برای یک ماه 90 هزار تومان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه زکات فطره برای تمامی افراد زنده در شب عید فطر واجب است، ابراز کرد: زکات فطره باید قبل از نماز عید فطر پرداخت و بعد نماز عید فطر را خوانده شود.

وی تصریح کرد: اگر کسی مایل است که زکات فطره را به نیازمندی که در دوردست است بدهد می‌تواند زکات فطره را کنار بگذارد (به‌شرط آن‌که این پول را بعداً خرج نکند) تا بعداً زکات فطره را به آن فرد یا خانواده موردنظر برساند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه زکات فطره باید صرف مسائل معیشتی نیازمندان بشود، خاطرنشان کرد: زکات گندم را در هشت مورد می‌توان مصرف کرد و محل مصرف زکات با پرداخت‌کننده است ولی اگر در محل زندگی پرداخت‌کننده زکات فطره نیازمندی باشد نمی‌توان زکات فطره را جز برای امر معیشت نیازمندان مصرف کرد.

وی با بیان اینکه سرپرست خانواده ملزم به پرداخت زکات فطره است، افزود: زکات فطره مهمان بر عهده میزبان نیست و مهمان خود باید زکات فطره را پرداخت کند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر