logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۵۹۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
نماینده ولی فقیه در استان زنجان تشریح کرد

دلایل عدم استجابت دعا و کارهایی که انسان را از خدا دور می کند

دلایل-عدم-استجابت-دعا-و-کارهایی-که-انسان-را-از-خدا-دور-می-کند

آیت الله خاتمی با تشریح دلایل عدم استجابت دعا، گفت: عیب جویی یکی از دلایل عدم استجابت دعا است.

آیت الله علی خاتمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به بیانات ائمه در ارتباط با مسئله با ایمان و مومن، اظهار کرد: ایمان سه مرحله دارد قدم اول اعتقاد قلبی است؛ قدم دوم اقرار زبانی است یعنی آنچه را شخص در قلب خود باور دارد در زبان بازگو کند؛ قدم سوم عمل به ارکان است.

وی با بیان اینکه ظهور باور قلبی با اقرار زبانی همراه است اما این وقتی کامل می شود که در رفتار ما نشان داده بشود، ابراز کرد: ما زبانا بگوییم ایمان داریم اما در عمل ما ظهور وبروزی نداشته باشد این ایمان کامل نیست چراکه اگر این ایمان کامل بود باید خود را نشان می داد و راه نشان دادن ایمان در عمل است.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: ارادت و دوستی ما به اهل بیت هم همین طور است و ما اگر می گوییم که اما حسین (ع)، امیرمومنان (ع)، پیامبر (ص) و قرآن را دوست داریم باید این دوست داشتن نمود ظاهری هم داشته باشد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت فاطمه زهرا (س)، تصریح کرد: حضرت زهرا (س) می فرماید: شما اگر میخواهید بدانید از پیروان ما هستید یا نه، بدانید اگر به دستوراتی که به شما می دهیم عمل کنید و از آن اعمالی که ما شما را نهی می کنیم از انجام آن خوددرای کنید شما حتما از شیعیان و پیروان ما هستید.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در ادامه می فرماید: اگر هر آنچه ما می گوییم شما فقط می شنوید و عمل نمی کنید و از آن اعمالی که شما را نهی می کنیم آن اعمال را مرتکب می شوید خودتان را از شیعیان ما ندانید.

وی با یادآوری حلول ماه مبارک رمضان و توفیق روز داری مسلمانان، افزود: در این ماه باید کمی تامل کنیم و ببنیم چه مقدار رفتار و کردار ما با فرمایشات و گفته های اهل بیت (ع) مطابقت می کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه انس با دعا یکی از بهترین حالاتی است که ما در این روز ها داریم، ابراز کرد: این دعا خواندن ها نشاط را در ما ایجاد می کند.

وی با اشاره به روایتی در کتاب بحارالانوار جلد 93 تصریح کرد: امیرمومنان در یک روز جمعه یک خطبه مفصلی را خواندند و در آن هنگام مردی بلند شد و گفت: من درباره این سخن پروردگار که می فرماید: من را بخوانید تا من اجابت کنم سوال دارم؛ ماهر چه می خوانیم جوابی نمی شنویم چرا؟ اشکالش کجا است؟

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امیرمومنان فرمود که دل های شما در هشت جا خیانت و کوتاهی می کند عنوان کرد: اولین آن این است که شما خدا را می شناسید و به زبان خدار را می گویید ولی حق بندگی خدا را به جا نمی آورید.

وی افزود: حق بندگی این است که حقوقی که خداوند بر ما واجب کرده آن را انجام دهیم و زمانی که ما آن حقوق را انجام نمی دهیم شرط بندگیمان را اجرا نمی کنیم.

وی بیان کرد: وقتی می گوییم بنده خدا هستیم باید مطیع اوامر او باشیم و او حکیم علی الاطلاق است و مصلحت ما را می داند و اگر نمازی، روزه ای، عبادتی را بر ما واجب می کند برای تعالی ما است و اگر از خطا هایی ما را نهی می کند این نیز برای تعالی و تکامل ما است.

نماینده ولی فقیه دراستان زنجان با اشاره به ادامه پاسخ امیرمومنان به سوال آن مرد، عنوان کرد: شما می گویید که ما به پیامبر (ص) ایمان آورده ایم اما با منش، روش، سنت پیامبر مخالفت می کنید و وقتی حق خدا را انجام نمی دهید و سنت پیامبر را رعایت نمی کنید و  در احیای شریعت پیامبر اکرم اقدامی نمی کنید این چه ایمانی است؟

وی با بیان اینکه سومین خیانت و کوتاهی که شما می کنید این است که شما قرآنی که برای شما نازل شده و کتاب زندگی است و برنامه تکاملی شما است را می خوانید اما به دستورات آن عمل نمی کنید، افزود: شما در زبان گفتید می شنویم و به جان می خریم و اطاعت می کنیم ولی عملا خلاف آن عمل می کنید؛ انتظار از اجابت دعای خود را دارید؟

آیت الله خاتمی با بیان اینکه امیرمومنان چهارمین خیانت دل را این گونه عنوان می کند: شما در زبان می گویید ما از جهنم و آتش و غضب پروردگار می ترسیم و از این که از رحمت خدا دور باشیم نگران هستیم اما در عمل کار هایی می کنید که خود را به آتش جهنم نزدیک می کند.

وی با بیان اینکه شما با اطاعت نکردن، با گناهانتان و نافرمانی از دستورات الهی در عمل خودتان را به طرف جهنم و آتش می برید این نشانه خوف نیست، ابراز کرد: شما می گویید ما از آتش جهنم می ترسیم اگر واقعا از آتش جهنم می ترسید باید عواملی که شما را به جهنم نزدیک می کند از آن ها خودداری می کردید.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه شما می گویید ما از آتش می ترسیم و بعد کار هایی می کنید که به طرف آتش می روید پس از آتش نمی ترسید ادامه داد: شما یک وقتی هم می گویید ما خیلی دوست داریم به بهشت برویم و بهشت آرزوی ما است اما کار هایی انجام می دهید که خودتان را از بهشت دور می کنید و کارهایی انجام می دهید که شما را به بهشت نمی رساند؛ این چه علاقه ای است که به بهشت دارید؟

وی تصریح کرد: ششمین کوتاهی که شما می کنید این است که شما نعمت خدا را می خورید اما هیچ زبان تشکر ندارید.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه خداوند به شما نعمت سلامتی وعافیت، عزت، اولاد، همسر، منزلت اجتماعی، آبروی و.. داده است ولی زبان شاکر ندارید، عنوان کرد: خدا دستور داده با شیطان دشمن باشید و شیطان قسم خورده است که با شما دشمن است.

وی با بیان اینکه دشمن خودتان را دشمن بدارید، افزود: ظاهرا  شما می گویید ما دشمن را قبول نداریم ولی دنبال آن می دوید و در زبان می گویید ما شیطان را دشمن می داریم ولی در عمل شما از او تبعیت می کنید و مخالفت نمی کنید.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه هشتمین خطای شما این است که تماما به دنبال عیوب مردم هستید و اشکالات ریز و درشت مردم را می بینید و می گویید اما اشکالات خود را پشت گوش انداخته اید، ابراز کرد: شما مردمی را که عیوبی دارند را ملامت می کنید؛ شما سزاوار ملامت هستید یا دیگران؟ اگر به فکر خودسازی باشید آن کسی که سزاورار ملامت است خومان هستیم.

وی بیان کرد: ما اول عیب خودمان را ببنیم بعد به فکر عیوب دیگران باشیم اگر عیوب خودمان را رفع کردیم بعد متوجه عیوب دیگران باشیم و این نکته مهمی است ولی متاسفانه در جامعه ما برخی از  مردم تماما به دنبال عیوب دیگران هستند.

آیت الله خاتمی با اشاره به بیانات امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند بزرگترین عیب یک انسان این است که عیوب دیگران را ببنید و از عیب خودش غافل باشد.

وی بیان کرد: امیرمومنان در پایان فرمودند: با این هشت خطا و کوتاهی که شما دارید، انتظار دارید دعای شما مستجاب شود؟ شما راه استجابت دعا را با این کوتاهی ها بسته اید، این راه را بازکنید و از خدابترسید و تقوای الهی پیشه کنید و اعمال خود را اصلاح و باطن خود را درست کنید، و امربه معروف را انجام دهید و ازگناهان فاصله بگیرید و دیگران را توصیه کنید که از گناهان فاصله بگیرند و این زمانی است که خداوند دعای شما را استجابت می کند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر