logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۵۸۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد؛

توصیه‌های آیت‌الله خاتمی برای روزه‌داران ماه مبارک رمضان/ با همه وجود از خداوند بخواهید، دعاهایتان مستجاب می‌شود

توصیه‌های-آیت‌الله-خاتمی-برای-روزه‌داران-ماه-مبارک-رمضان-با-همه-وجود-از-خداوند-بخواهید،-دعاهایتان-مستجاب-می‌شود

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تشریح فضائل ماه مبارک رمضان گفت: با همه وجود از خداوند بخواهید، دعاهایتان مستجاب می‌شود.

آیت‌الله علی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به‌تمامی مسلمانان، اظهار کرد: آیات متعددی در رابطه با فضائل روزه ماه مبارک رمضان وجود دارد و مهم‌ترین آیه‌ای که همه مردم هم با آن مأنوس هستند آیه شریفه‌ای است که می‌فرماید: روزه بر شما واجب شد همان‌طوری که بر امت‌های پیشین هم مطرح بود.

وی با بیان اینکه در این آیه شریفه نکته ظریفی وجود دارد، این است که بزرگ‌ترین فایده و بزرگ‌ترین پاداش و نتیجه‌ای که برای این آیه مطرح است بحث تقوا است، ابراز کرد: خروجی روزه باید تقوا باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان بابیان اینکه زمانی که به تقوا از ابعاد مختلف تقوای فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی اقتصاد و... به آن نگاه شود چتر فراگیری دارد که اگر این چتر بر سر کسی سایه بیندازد زمینه برای رشد همه کمالات معنوی در این انسان رشد پیدا می‌کند، تصریح کرد: به هر میزان زمینه رشد کمالات معنوی برای انسان فراهم شود به همان میزان هم از رذایل، پلیدی‌ها، پلشتی‌ها دور می‌شود.

وی با بیان اینکه عبادت‌ها برای سازندگی، تعالی و تکامل روح و روان ما است، عنوان کرد: یعنی اگر اعمال و رفتار ما صحیح باشد و اگر از رذایل فاصله بگیریم و کار های نیک انجام دهیم و فضائل اخلاقی را کم‌کم در خود احیا کنیم این نتیجه بندگی است، امیر مؤمنان می‌فرماید: رئیس و سرلوحه همه ارزش‌های  اخلاقی تقوا است.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه پیامبر اسلام (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان سخنرانی جامعی در رابطه با ورود ماه مبارک رمضان به مردم و اطرافیان خود کردند، افزود: پیامبر(ص) در این سخنرانی همه مردم و انسان‌های روی زمین را مورد خطاب قرارداده و فرمودند: مردم بدانید ماه خدا به‌سوی شما می‌آید، همه مخلوقات، مخلوق خداوند هستند و همه ایام هم مخلوق خدا است و تمامی مخلوقات آیات خدا هستند.

وی بابیان اینکه پیامبر اسلام (ص) در سخنرانی جمعه آخر ماه شعبان، ماه رمضان را ماه خدا عنوان کردند و نکته ظریفی که در اینجا وجود دارد این است که ماه‌های دیگر هم ماه خدا هستند و همه‌شب‌ها و روزها آیات الهی هستند، ابراز کرد: پیامبر اسلام (ص) با یک ظرافت خاصی به این ماه عنایت می‌کند و این ماه را به‌عنوان ماه خدا مطرح می‌کنند یعنی یک نگاه ویژه‌ای نسبت به این ماه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بابیان اینکه معمولاً زمانی که ما مشغول زندگی می‌شویم، دل‌مشغولی‌های زندگی گاهی برای ما غفلت ایجاد می‌کند و در صورت تکرار، این غفلت، برای ما مشکل‌آفرین می‌شود، تصریح کرد: خداوند تبارک‌وتعالی گاهی بر اساس یک مصلحت تلنگری به ما می‌زند و فرصت‌هایی را یادآور می‌شود و یکی از آن‌ها ماه مبارک رمضان است.

وی بابیان اینکه این ماه سه چیز را به همراه خود می‌آورد و آن اینکه اولاً ماه خدا است دوم این که همراه خود برکت می آورد، سوم اینکه این ماه رحمت آورده و چهارم اینکه این ماه همراه خود بخشایش آورده است، عنوان کرد: بخشایش آرامش و شوق بیشتری در انسان ایجاد می‌کند که کار های نیک را بیشتر انجام دهد.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه ماه رمضان ماهی است که در بین ماه‌ها برترین است، افزود: ماه رمضان ماه مهمانی خداوند تبارک‌وتعالی است و ماهی است که همه به آن دعوت‌اند و خداوند برای تمامی انسان‌های زنده و مکلف کارت دعوت فرستاده و همه مردم مورداحترام قرار داده است.

وی بیان کرد: در این میهمانی، مهمان ها بندگان خدا هستند که مخلوق خداوند و میزبان خود خالق است، ادامه داد: اگر درآیات قرآن ملاحظه شود می‌بینیم که خداوند رفیع‌ترین جایگاه ارزشی را در زبان وحی برای انسان قرار داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان بابیان اینکه خداوند در قرآن انسان را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید تمامی پدیده‌های هستی را برای شما آفریده‌ام، افزود: ابر، باد، ماه، خورشید و همه برای انسان و به خاطر انسان در خدمت انسان هستند و برخی از این نعمت‌ها به‌صورت رایگان در خدمت انسان قرار داده ‌شده‌اند اما برخی مختصر زحمت نیاز دارد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و رفعت انسان در قرآن، ابراز کرد: تاج کرامت را فقط بر تارک فرزند آدم نهادیم و ما فرزند آدم را کرامت بخشیدیم وبرترین فضیلت را برای فرزند آدم قراردادیم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه زمانی که کلمه میهمانی مطرح می‌شود اعمالی مانند خوردن و آشامیدن و تکریم و مسائلی ازاین‌دست به ذهن انسان می‌آید، تصریح کرد: بنده‌ها در این ماه تکریم شده وبه میهمانی دعوت شده اند و رزق و روزی بابرکت شامل حال بندگان شده و خداوند لطف خاص خود را شامل حال بندگان کرده و گناهانشان را می بخشد.

وی بابیان اینکه در این ماه هرچه عمل عبادی انجام دهید مورد قبول خداوند واقع می‌شود و دعاها هم مستجاب می‌شود، عنوان کرد: در این ماه به برخی از عمل‌های غیرارادی انسان هم ثواب می‌دهد، نفس کشیدن و خواب هم عبادت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بابیان اینکه در این ماه و میهمانی با صاحب‌خانه ارتباط برقرار کنید، افزود: در این ماه از خداوند با همه وجود بخواهید و این خواستن لقلقه زبان نباشد بلکه باانگیزه و اراده و خواست حقیقی و با قلب پاک باشد و این‌که با صدق قلب بخواهید و بدانید که خداوند به وعده‌های خود عمل می‌کند و آن‌هایی که خلف وعده می‌کنند انسان‌های ضعیفی هستند یا حسودند درحالی‌که خداوند قادر مطلق است.

وی بابیان اینکه دل و قلب انسان حرم خداوند است و غیر خدا را در آن حرم راه ندهید، ابراز کرد: دوست داشتن خود، فرزند و همسر و رزندگی در امتداد با حب خداوند باشد یعنی حب اولیه برای خداوند باشد و بقیه در راستای حب به خداوند قرار گیرد.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه با نیت صادق و قلب پاک از خدا بخواهید شمارا موفق به روزه کامل و قرائت و انس با قرآن بدارد، تصریح کرد: امیدواریم خداوند به ما توفیق آمادگی و رعایت ادب ورود به این ماه مبارک را بدهد و حق مطلب را به‌جا آوریم.

وی بیان کرد: در شب اول ماه مبارک رمضان هر بنده‌ای از بندگان خدا درخواست کند او را می آمرزد و در  شب دوم دو برابر روز اول گناهان او را می‌آمرزد شب سوم دو برابر آنی که شب دوم از گناهان آمرزیده می بخشد و تا آخر شب ماه مبارک دو برابر آنچه در ماه مبارک رمضان آمرزیده، می‌بخشد یعنی همه مباحث این است که ارتباطی که کمرنگ شده پررنگ‌تر شود.

لحظه‌ها میل بندگی دارند  وقت ادعیه خوانی دل شد

چشم را باید اشک پاشی کرد فصل خانه‌تکانی دل شد

بزم عشقی خدا به پا کرده همه دعوت‌شده‌اند و مهمان‌اند

خوش‌نشینان سفره افطار ریزه‌خوار بهار ایمان‌اند

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر