logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۵۶۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

نامه ۲۴مقام آمریکایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم‌های ایران

نامه-۲۴مقام-آمریکایی-و-جهان-به-ترامپ-برای-رفع-تحریم‌های-ایران

برخی مقامات سیاسی سابق آمریکا و دیگر کشورهای جهان با انتشار نامه‌ای از «دونالد ترامپ» خواسته‌اند تا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را تسهیل کند.

به گزارش موج رسا; به نقل از گاردین، برخی از مقامات سیاسی سابق آمریکا و دیگر کشورهای جهان با انتشار نامه‌ای از «دونالد ترامپ» درخواست کرده‌اند که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را همزمان با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا تسهیل کند.

این نامه به امضای ۲۴ نفر از چهره‌های سیاسی آمریکا و جهان از جمله «جورج رابرتسون» دبیر کل پیشین ناتو، «فدریکا مورگرینی» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گرو هارلم براندتلند» رئیس سابق سازمان بهداشت جهانی و «هانس بلیکس» دبیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق، «ویلیام کوهن» و «چاک هاگل» وزرای دفاع اسبق، «پاول اونیل» وزیر خزانه داری پیشین، «ویلیام برنز» از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات اتمی با ایران رسیده است.

امضا کنندگان در این نامه خواستار کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تسهیل قوانینی شده‌اند که مانع خرید کالاهای ضروری و پزشکی توسط ایران می‌شود.

مقامات سیاسی سابق آمریکا و جهان با امضای این نامه تاکید کرده‎‌اند که رفع و تسهیل تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند مقابله با بحران جهانی شیوع کرونا را آسان‌تر و قابل دسترس تر کند. به گفته امضا کنندگان این نامه، حضور در کشورهای دیگر برای نجات جان انسان‌ها جهت حفظ امنیت خودمان ضروری است و باید اختلافات سیاسی بین دولت‌ها را نادیده بگیریم.

در این نامه گفته شده است که «سیاست فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران از طریق تحریم‌ها، عملکرد نظام بهداشتی و سلامت ایران را با اختلال روبرو کرده و شیوع کرونا در ایران را به دومین ماه کشانده است.

به گفته امضا کنندگان این نامه، علی رغم برخی معافیت‌های اعلام شده براساس حقوق بین المللی و قوانین آمریکا، اما این تحریم‌ها تهیه تجهیزات مهم پزشکی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات داخلی پزشکی در ایران را با کندی زیادی روبرو کرده است.

امضاءکنندگان نامه همچنین از ترامپ خواسته‌اند تا آمریکا در مسیر درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای وام ۵ میلیارد دلاری مانعی ایجاد نکند.

مقامات و شخصیت‌هایی سیاسی امریکا و جهان در نامه خود همچنین نسبت به نتایج و تأثیرات دراز مدت مخدوش شدن اعتبار آمریکا و اروپا در بین مردم ایران و افزایش هزینه‌های تعامل با ایران در آینده هشدار داده‌اند.

پیش از این نیز مقامات و افراد دیگری نیز از جمله برخی مقامات چینی، پاکستانی و اروپایی در درخواست‌هایی جداگانه خواستار تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران همزمان با شیوع کرونا شده بودند، هرچند در مقابل مقامات آمریکایی بی توجه به درخواست‌های جهانی به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند./ مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر