logo
امروز : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۵۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
دبیر انجمن گیاهان دارویی استان‌ زنجان:

افزایش کشت زعفران در استان زنجان/ کشت گیاهان دارویی در زنجان توسعه می‌یابد

افزایش-کشت-زعفران-در-استان-زنجان-کشت-گیاهان-دارویی-در-زنجان-توسعه-می‌یابد

دبیر انجمن گیاهان دارویی استان‌ زنجان با اشاره به توسعه گیاهان دارویی در استان زنجان گفت: جهاد کشاورزی استان زنجان بر کشت زعفران تمرکز دارد.

حسین‌ حسینی‌منفرد در گفت‌وگو با موج رسا; در مورد کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: اولویت نخست اداره کل منابع طبیعی و انجمن گیاهان دارویی برای پرورش گیاهان دارویی، کشت گل‌محمدی است و این در حالی است که جهاد کشاورزی استان بر کشت زعفران تمرکز دارد.

وی با اشاره به اینکه گل‌محمدی در 27 هکتار از اراضی کشت شده است، عنوان کرد: 7 هکتار در منطقه "آق‌بلاغ" و طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز "آرپاچایی" در دستور کار قرار داده شده است.

دبیر انجمن گیاهان دارویی استان زنجان بیان کرد: در حال تکمیل بانک اطلاعاتی مربوط به گیاهان دارویی هستیم و آماریهای غیررسمی حاکی از کشت گل‌محمدی در 34 هکتار از اراضی استان دارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به کشت گیاهان دارویی شامل نوع گونه‌ها و نیز حجم تولید نیازمند پایش است، ابراز کرد: اطلاعات مربوط به تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه و سطح زیر کشت بررسی و به شکل جامع در سیستم‌های اطلاعاتی ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص بخشی از نهالستان به زنان روستایی ابراز کرد: آموزش و مهارت‌های لازم برای زنان روستایی برای تولید و کشت گیاهان دارویی برای تحقق شعار سال در راستای تولید و اشتغال انجام می‌شود.

حسینی‌منفرد با اشاره به صادرات گیاهان دارویی افزود: صادرات تعدادی از گیاهان دارویی در مراتع انجام شده است این در حالی است که منابع طبیعی قرارداد رسمی ندارد.

وی با اشاره به رویش گونه‌هایی مانند آویشن و مرضیه کوهی در مراتع ابراز کرد: تولید این گونه‌ها باید در سطح وسیع و قابل قبولی انجام و نکات فنی در برداشت این گونه‌ها رعایت شود در حالی که به طوری غیررسمی روستاییان گیاهان دارویی را برداشت می‌کنند.

دبیر انجمن گیاهان دارویی استان‌ زنجان از توسعه کشت گیاهان دارویی در طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز "آرپاچای" خبر‌داد و گفت: بوم‌گونه‌های گل‌محمدی در باغ‌ مادری نهالستان پرورش داده می‌شوند تا با مطالعه آنها بهترین گونه برای تولید انبوه شناسایی شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر