logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۵۱۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان:

رهبری شیعیان توسط امام هادی(ع) در تاریخ بی‌نظیر است/ ولایت عامه از دوران امام هادی(ع) شکل گرفت

رهبری-شیعیان-توسط-امام-هادی(ع)-در-تاریخ-بی‌نظیر-است-ولایت-عامه-از-دوران-امام-هادی(ع)-شکل-گرفت

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به مبحث ولایت‌فقیه و پیدایش این مبحث در فقه شیعی، گفت: ولایت‌فقیه نتیجه حرکتی است که امام هادی (ع) راه انداختند.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با عرض تسلیت شهادت امام هادی (ع)، اظهار کرد: امام هادی(ع) در زمانی مسئولیت رهبری شیعیان را بر عهده داشتند که اختناق در حد اعلا بود و بنی‌عباس در اوج قدرت قرار داشت.

وی با اشاره به شروع قیام‌ها و مخالفت‌ها علیه حکومت بنی‌عباس در دوران رهبری امام هادی (ع)، ابراز کرد: حکومت بنی‌عباس این مخالف‌ها و قیام‌ها را از چشم علویون و فرزندان امام علی (ع) و در رأس آن‌ها امام هادی (ع) می‌دانست.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به محبوس شدن امام هادی (ع) در یک پادگان نظامی توسط حکومت بنی‌عباس، تصریح کرد: تمامی رفت آمدهای امام هادی (ع) توسط حکومت بنی‌عباس رصد می‌شد و تماس ایشان با خارج از پادگان قطع بود.

وی با بیان اینکه امام هادی (ع) برای ایجاد ارتباط و رهبری شیعیان از داخل پادگان کاری را انجام می‌دادند که در تاریخ اسلام بی‌نظیر است، افزود: امام هادی (ع) در این زمان‌حساس یک شبکه ارتباطی قوی و منسجم را ایجاد کرده بودند.

حجت‌الاسلام شامی با بیان اینکه امام هادی (ع) برای هدایت شیعیان، در خارج از پادگان نمایندگان و وکلایی را از شخصیت‌های برجسته شیعی آن زمان مشخص می‌کردند، خاطرنشان کرد: این وکلا و نمایندگان برای آن بود که مردمی که به امام معصوم دسترسی ندارند به این نمایندگان مراجعه کنند و احکام خود را از این‌ها بگیرند.

وی با بیان اینکه نواب عام بعد از این اقدام امام هادی (ع) مطرح شده است که در زمان غیبت امام معصوم یا عدم دسترسی به امام معصوم، مردم به نائب عام و یا نائب خاص امام معصوم مراجعه می‌کنند، ادامه داد: مبحث ولایت‌فقیه برگرفته از این کار امام هادی (ع) است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه امام هادی (ع) این کار را برای اولین بار به ما یاد داد که در زمان عدم دسترسی به امام معصوم، مردم به علما و دانشمندانی که به‌نوعی از طرف امام معصوم نیابت و وکالت دارند مراجعه کنند، ابراز کرد: امام هادی در آن زمان این مسئله را برای اولین بار مطرح کردند و این موضوع  اکنون در جامعه بسیار رایج و معمول است.

وی خاطر نشان کرد: ولایت‌فقیه یا ولایت عامه شیعیان نتیجه حرکتی است که امام هادی (ع) راه انداختند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر