logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۲۱
[ شناسه خبر : ۱۳۸۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

فرمانده عملیات تجاوز به طبس مُرد +عکس

فرمانده-عملیات-تجاوز-به-طبس-مُرد-+عکس

فرمانده آمریکایی عملیات حمله به طبس برای آزادی کارمندان لانه جاسوسی آمریکا در ایران، مُرد.

به گزارش موج رسا; «جیمز اِل. هالووی» فرمانده پیشین نیروی دریایی ارتش آمریکا و سرکرده نیروهای عملیات حمله به طبس در سال ۱۳۵۹ ، شامگاه گذشته (پنجشنبه)‌ در سن نود و هفت سالگی مُرد.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» هالووی با درجه نظامی دریاسالار (ادمیرال) در نبردهای ویتنام، کره و جنگ جهانی دوم شرکت داشت و در زمان سه رئیس‌جمهور آمریکا، فرماندهی نیروی دریایی این کشور را برعهده داشت.

وی در سال آوریل ۱۹۸۰بعد از دستور «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای عملیاتی مخفیانه جهت آزادی اعضای بازداشت‌شده لانه جاسوسی این کشور در ایران، نقشه‌ای را برای تجاوز به خاک ایران و صحرای طبس برنامه‌ریزی کرده و خود فرماندهی اجرای آن را برعهده گرفت.

عملیات حمله به طبس با اسم رمز «پنجه عقاب» قرار بود روز ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) با استفاده از پیشرفته‌‏ترین امکانات نظامی آمریکا اجرایی شود اما نیروهای آمریکایی- شامل ۱۳۲ نیروی هظامی، ۸ فروند بالگرد و سه فروند هواپیمای باربری هرکولس C130 - پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران به حوادث مختلفی مبتلا شده و در اجرای مأموریت شکست خوردند.

در گزارشی که درباره شکست خوردن این عملیات نوشته شده، آمده است که دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد، بالگرد دیگر بر اثر طوفان شن و عدم دید کافی به هنگام جابجایی با یکی از هواپیماهای هرکولس برخورد کرده و هر دو وسیله نقلیه آتش گرفت و در نتیجه آن ۸ نفر از نظامیان آمریکایی در شعله‌های آتش سوختند.

سال گذشته نیز «هارولد براون»، وزیر دفاع پیشین آمریکا (۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱) که دستور اجرای عملیات طبس را صادر کرده بود، ر سن ۹۱ سالگی فوت کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر