logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۱۲۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون اداره كل منابع طبیعی استان زنجان:

اجرای پروژه‌های آبخیزداری در 17 حوزه استان زنجان/ 26 میلیارد تومان امسال در حوزه آبخیزداری استان زنجان هزینه می‌شود

اجرای-پروژه‌های-آبخیزداری-در-17-حوزه-استان-زنجان-26-میلیارد-تومان-امسال-در-حوزه-آبخیزداری-استان-زنجان-هزینه-می‌شود

معاون اداره كل منابع طبیعی استان زنجان در مورد اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان گفت: 26 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان زنجان هزینه می‌شود.

جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: برنامه‌های آبخیزداری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان زنجان اجرا می‌شود. این اقدامات شامل اقدامات مکانیکی آبخیزداری و آبخوانداری اصلاح و احیای مراتع غنی سازی جنگل‌ها آموزش ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی و تسهیل‌گری اجرای پروژه و اجرای پروژه کاداست اراضی ملی و گشت٬ حفاظت و مراقبت از دشت‌های منابع طبیعی و مستند سازی این پروژه‌ها با اعتبار حدود 26 میلیارد تومان در سطح همه شهرستانهای تابع اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت مناطق با اولویت اجرا می‌شود خاطر نشان کرد: اولویت ما در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بحرانی استان است.

وی در مورد اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطقی که منابع آبهای زیرزمینی افت بیشتری دارد بیان کرد: بیشتر تمرکز ما در اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری در دشت‌های ابهر و خرمدره است.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته 54 درصد اعتبارات تخصیص یافته در شهرستان ابهر هزینه شده است افزود: تکمیل تعدادی از پروژه‌های سال گذشته را در ابهر و خرمدره در دست اجرای داریم.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در دشت ابهر و خرمدره با هدف تقویت و تعادل بخشی سفره‌‌های آب زیرزمینی اجرای می‌شود افزود: امسال هم برنامه‌هایی را در این مناطق داریم.

بیات بیان کرد: امسال در حوزه آبخیز والایش٬ خراسانلو و ویستان اقدامات آبخوان‌داری اجرا خواهد شد.

وی اجرای این پروژه‌ها را از طریق اعتبارات ملی و استانی اعلام کرد و افزود: در سالجاری در 17 حوزه طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی استان زنجان عنوان کرد: حوزه‌های آبخیز چهرآباد در زنجان٬ هزاررود در طارم٬ والایش سلطانیه٬ میراخور و مراش یک در ماهنشان٬ چرگر ابهر٬ قره چریان زنجان٬ آبخیزی شهری آببر در طارم٬ کینه‌ورس 3 در ابهر٬ دهنه طارم٬ اردجین خرمدره٬ دو تپه قیدار٬ کبود گنبد سلطانیه و کینه‌ورس دو ابهر از جمله 17 حوزه شناسایی شده در سطح استان بوده که پروژه‌های آبخیزداری امسال در آنها اجرا می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب حوزه‌ها به منظور اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان افزود: این حوزه‌ها براساس شاخص‌های وضعیت کم آبی و خشکسالی مناطق هدف و تامین آب آبخوان‌ها انتخاب می‌شوند.

بیات اجرای عملیات بیولوژیک٬ اقدامات مقابله با ریزگردها و منابع آب زراعی و بالا بودن میزان رسوب و فرسایش در حوزه‌ها را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که در انتخاب حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین اجرای پروژه‌های آبخیزداری در برخی از مناطق به منظور کنترل سیل٬ میزان مشارکت مردم مناطق و تقویت پوشش گیاهی حوزه‌ها اعم از مرتعی و جنگی را هم از دیگر شاخص‌ها‌ در انتخاب حوزه عنوان کرد.

معاون آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی استان زنجان خاطر کرد: پروژه‌های سال گذشته با توجه به این شاخص‌ها انتخاب شده بودند که به دلیل کمبود اعتبارات برخی از آنها تکمیل نشدند که امسال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دست اقدام است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر