logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۱۰۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

-پوتین-درباره-ایران-دقیقا-چه-گفت؟-

سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سوچی برای دیدار با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه موضوعات مختلفی را در بر می‌گرفت.

به گزارش موج رسا; سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سوچی برای دیدار با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه موضوعات مختلفی را در بر می‌گرفت. روسیه و آمریکا با توجه به تنش‌های به وجود آمده در سراسر دنیا، این روزها صحبت‌های زیادی با یکدیگر دارند و حالا که گزارش بازرس مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ منتشر شده و به نظر می‌رسد مسکو از دخالت در انتخابات آمریکا تبرئه شده، مسؤولان دولت ترامپ تلاش دارند به هر نحو ممکن دوباره رابطه خود با روسیه را به وضعیت مطلوب برسانند.

این بار اما موضوعات مختلفی وجود داشت که در جلسه پوتین با پمپئو مورد بحث قرار گرفت. وزیر خارجه آمریکا در شرایطی به سوچی سفر کرد که تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس و بین ایران و آمریکا بالا گرفته است. رسانه‌های وابسته به دموکرات‌ها در آمریکا که به دنبال درگرفتن جنگ در منطقه بودند تا نشان دهند ترامپ نمی‌تواند به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند، از این سفر استفاده کرده و همزمان با ورود پمپئو به سوچی، خبر از درگیری‌های احتمالی آمریکا و ایران در منطقه و احتمال روانه شدن ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خلیج‌فارس دادند.

این در شرایطی بود که پمپئو قبل از سفر به روسیه تلاش کرد در جلسه وزرای خارجه کشورهای اروپایی که در بروکسل برگزار می‌شد، نشان دهد مواضع اتحادیه اروپایی با آمریکا درباره ایران مشترک است. اروپایی‌ها که می‌دانستند پمپئو تنها به دنبال گرفتن عکس یادگاری در این جلسه است تا جنگ روانی خود علیه ایران را پیش ببرد، از این حرکت استقبال نکرده و با او عکس نگرفتند. خبرگزاری‌ها نیز گزارش دادند مسؤولان اتحادیه اروپایی بحثی جدی را با وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا داشتند.


در این شرایط پمپئو راهی سوچی شد تا راهی برای پیش بردن اهداف آمریکا در منطقه پیدا کند. با این حال به نظر می‌رسد آنطور که انتظار داشت در روسیه نیز نتوانست به هدف خود دست پیدا کند. پوتین و لاوروف از بهتر شدن روابط واشنگتن و مسکو استقبال کردند اما در همین حال پوتین به صراحت بیان کرد برجام آخرین فرصت آمریکا برای مذاکره و همکاری با ایران بوده و مسکو نمی‌تواند در همه عرصه‌ها و بویژه حفظ برجام، نقش آتش‌نشان را بازی کند و در میانه آتشی که واشنگتن به راه انداخته، به فکر نجات برجام باشد.

آنطور که خبرگزاری راشاتودی گزارش داده، پوتین بیان کرد: «مسکو نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را که هم اینک به خودی خود در حال فروپاشی است، حفظ کرده و نجات دهد». او در ادامه افزود: «از بین رفتن توافق هسته‌ای به خاطر اقدامات آمریکا بوده و اروپا نیز نتوانست در این باره واکنشی نشان دهد». بر اساس گزارش راشاتودی، پوتین در دیدار نخست‌وزیر استرالیا اظهار داشته: «در حالی که مسکو معتقد است برجام باید حفظ شود، در عین حال بر این عقیده است که توافق باید توسط تلاش‌های تمام کسانی که آن را امضا کرده‌اند رعایت شده و حفظ شود. روسیه گروه آتش‌نشان نیست. ما نمی‌توانیم همه جا برویم و هر چیزی را که به ما ربطی ندارد نجات دهیم».


بر اساس این گزارش، پوتین مسؤولیت از بین بردن توافق هسته‌ای را تنها بر عهده آمریکا ندانست و اروپا را نیز به جهت اینکه نتوانسته برای حفظ برجام کاری انجام دهد، سرزنش کرد. او بیان کرد: «آمریکایی‌ها از توافق بیرون آمدند، توافق در حال از هم پاشیدن است و کشورهای اروپایی نیز توانایی انجام کاری را ندارند. آنها نمی‌توانند با ایران همکاری کنند و برای اقتصاد این کشور کاری انجام دهند».


برخی رسانه‌های آمریکایی به دنبال این بودند نشان دهند سفر پمپئو در راستای هماهنگی با مسکو در جهت افزایش نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس بوده اما آنطور که رسانه‌ها از جلسه وزرای خارجه ۲ کشور و جلسه مشترک‌شان با پوتین گزارش کرده‌اند، بار اصلی مسائل مرتبط با ایران بر محور مخالفت روسیه با تنش‌های منطقه‌ای و مقصر دانستن آمریکا قرار داشته است.


اختلاف میان پمپئو و بولتون

به نظر می‌رسد هوشیاری ایران در مقابل تهدیدات آمریکا باعث شده که اختلافات بین اعضای تیم ترامپ- بولتون-پمپئو بیش از پیش شود. همین چند روز پیش بود که با انتشار خبر احتمال فرستادن ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خلیج‌فارس و تنش‌های به وجود آمده در منطقه، ترامپ شخصاً وارد میدان شد و این خبر را رد کرد. بعد از آن رسانه‌ها عنوان کردند تندروی‌های بولتون در نهایت باعث اخراج او از کاخ سفید خواهد شد و این مساله بزودی رخ خواهد داد.

حالا نشریه پولیتیکو خبر از ایجاد اختلاف بین جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور داده است. شاید به همین دلیل باشد که بعد از ایستادگی تهران بر موضع خود و دیدارهای بی‌نتیجه پمپئو با مسؤولان اتحادیه اروپایی و روس‌ها، رسانه‌ها از افزایش اختلافات در درون مثلث سیاست خارجی آمریکا یعنی ترامپ، بولتون و پمپئو خبر می‌دهند. پولیتیکو در گزارش خود بیان کرده جاه‌طلبی‌های بولتون ۷۰ ساله در مقابل مایک پمپئوی ۵۵ ساله که قصد دارد سیاست خارجی آمریکا را همگام با نظرهای ترامپ به پیش ببرد، سبب ایجاد اختلاف بین این دو شده است.


بر این اساس انتشار خبر فرستادن نیرو به خلیج‌فارس کار بولتون بوده و این در حالی است که ترامپ و پمپئو از این کار رضایت نداشته‌اند. آنها در وضعیت تنش فوق‌العاده با ایران قرار گرفته‌اند و برخی اخبار تایید نشده درباره تهدیدهایی که ایران می‌تواند برای آمریکایی‌ها در منطقه داشته باشد، باعث شد وزارت خارجه آمریکا از برخی نیروهای خود بخواهد سریعاً عراق را ترک کنند.

شاید بولتون و ترامپ قصد داشتند جنگ روانی علیه ایران به راه انداخته و به قول خودشان «بازی جوجه» به راه بیندازند تا ایران را وادار به مذاکره کنند اما در نهایت به قول نشریه امریکن‌کانزروتیو، این کاخ سفید بود که در این بازی زودتر پلک زد و ترس خودش را از ایران نشان داد.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر