logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۰۸۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی درهای رحمت الهی گشوده می شود؛

نگاهی به سنت های رمضان در زنجان/ از اجرای طرح ضیافت الهی تا اعزام مبلغان به نقاط مختلف زنجان

نگاهی-به-سنت-های-رمضان-در-زنجان-از-اجرای-طرح-ضیافت-الهی-تا-اعزام-مبلغان-به-نقاط-مختلف-زنجان

مردم استان زنجان همانند مردم سایر استان های کشور دارای سنت های ویژه ای در ماه مبارک رمضان هستند.

به گزارش موج رسا; ساعات و روزهای ماه مبارک رمضان در زنجان جلوه های ویژه ای از سنت های رایج مردمان این سرزمین دارد،سنت هایی که با رفتن به پیشواز ماه برکت آغاز می شود که از جمله می توان به غبار روبی تکایا، مساجد، امامزادگان اشاره کرد.

اعتقاد به برکت روزه داری و ماه رمضان با برپایی ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی به طور گسترده در اماکن مقدس و منازل مردم کامل تر می شود.

خواندن دعای افطار و باز کردن روزه با خوردنی های سنتی زنجان از قبیل فتیر، شیرمال، زولبیا و بامیه، آش ها و سوپ ها و نان چایی مخصوص زنجان که خیلی زبانزد است.

کنار گذاشتن کدورت ها و تهیه مایحتاج عمومی نیازمندان از سالیان دور بین زنجانی ها رایج است.

سحر خوانی سحر خوانان که امروز جای خود را به زنگ های موبایل یا ساعت های زنگ دار داده و در شبهای قدر نیز با دعا و نیایش، خواندن دعای جوشن کبیر و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هم دوختن کیسه برکت از یک سو و راهپیمایی روز قدس از سوی دیگر مرسوم است.

حسن ختام ماه رمضان هم در زنجان همچون دیگر مناطق مسلمان نشین جهان با نماز عید فطر همراه است.

ادارات و دستگاه های اجرایی استان زنجان نیز طبق رسوم سال های گذشته به اجرای برنامه های مختلف می پردازند.

 

*اجرای طرح ضیافت الهی در مساجد زنجان

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز امسال همچون سال های گذشته طرح ضیافت الهی را در ۳۲ امامزاده و یک هزار مسجد استان زنجان برگزار می کند.

حجت الا سلام جعفر جنتی با اشاره به این طرح در  استان زنجان،افزود: برنامه جمع خوانی قرآن کریم نیز در مساجد استان زنجان برگزار می شود.

وی از برپایی پایگاه ‌های مشاوره و پاسخگویی خبر داد و گفت: در این پایگاه‌ها پاسخگویی به مسائل شرعی، ترتیل خوانی و جز خوانی، ویژه برنامه‌های لیالی، محافل انس با قرآن کریم برگزار می شود.

این مسئول یادآور شد: همچنین برپایی خیمه ‌های معرفت، برگزاری نمایشگاه ‌های فرهنگی، جلسات تفسیر قرآن و افطاری ساده در مساجد و بقاع متبرکه استان زنجان برگزار می‌ شود.

 

*ماه مبارک رمضان بهار قرآن

"حجت الاسلام علیرضا بهبودی" سرپرست اداره دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و در این راستا باید فعالیت‌های قرآنی در این ماه مبارک به خوبی برگزار شود.

وی بابیان اینکه برنامه «با قرآن در رمضان» در همه شهرستان های استان برگزار می شود، ادامه داد: ۵۰۰ مراسم جز ءخوانی در مؤسسات قرآنی زنجان برگزار می شود.

سرپرست اداره دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه مناجات ابو حمزه در تمام مساجد استان برگزار می ‌شود،خاطرنشان کرد: همچنین امسال جشنواره در «محضر رمضان» و فراخوان مسابقه «آن مسجدی‌ها و جوانان مسجد» برگزار می شود.

وی از اعزام تیم قرآنی به مناطق محروم در قالب کرسی تلاوت قرآن کریم خبر داد و گفت: طی این ماه محافل قرآنی در مناطق محروم استان زنجان برگزار می‌شود.

 

 

*اعزام 1100 مبلغ به مناطق استان زنجان

"حجت‌الاسلام ولی‌الله مصائبی" معاون فرهنگی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، از اعزام بیش از هزار و ۱۰۰ مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف استان زنجان خبر داد و افزود: محوریت تمام برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری گفتمان ‌های دینی و قرائت قرآن در مساجد استان، گفت: کلاس ‌های تفسیر، تصحیح قرائت نماز در دستور کار مبلغان اعزامی است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت در استان زنجان،گفت:این نمایشگاه از دهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان برگزار می ‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه طرح ضیافت از ساعت ۱۶ تا ۲۲ شب دایر است، اظهار کرد: در این نمایشگاه قند، شکر، گوشت قرمز و سفید، مواد لبنی، خرما، شیرینی‌های، حبوبات، مواد پروتئینی و مواد غذایی با بیش از ۱۵ درصد تخفیف زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به مشارکت ۶ استان کشور در برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت استان زنجان، گفت: ۵ هزار متر مربع فضا برای برای برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت اختصاص‌یافته است.

گفتنی است برنامه های مختلفی از سوی دستگاه های اجرایی در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر