logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۰۳۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در نخستین روز از عید نوروز؛

2120 زنجانی معتکف شدند/اعتکاف، لحظات ناب راز و نیاز با معبود

2120-زنجانی-معتکف-شدند-اعتکاف،-لحظات-ناب-راز-و-نیاز-با-معبود

همزمان با آغاز ایام البیض و اعتکاف، 2 هزار 120 نفر از مردم زنجان در مساجد استان معتکف شدند.

به گزارش موج رسا; روزهای ایام البیض اعتکاف فرصتی است تا در حریم امن الهی خود را از زنجیرهای گناه رها و در گوشه‌ای به‌ دور از دنیای مادی با خدای خود عاشقانه نجوا کنی.

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است.  اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد.

اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. 

با توجه به آیه 125 سوره بقره، می توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می شده و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. واگذاری این مسؤولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.

قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می رفتند.

از روز گذشته مراسم معنوی اعتکاف در زنجان آغاز شده و روزه داران زنجانی در نخستین روز از عید نوروز نیز در این مراسم حضور دارند.

حجت الاسلام مسعود صفی یاری امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: ماه مبارک رجب به عنوان یکی از مهمترین ماه های سال قمری محسوب می شود که از جمله اعمال عبادی آن، سنت حسنه اعتکاف در ایام البیض است.

وی با بیان اینکه سنت حسنه اعتکاف پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره)احیاء شد،افزود: با انجام این سنت حسنه در کشور انقلاب معنوی در بین مردم و به ویژه جوانان ایجاد شده است.

این مسئول تصریح کرد: فضای معنوی اعتکاف موجب ارتقای معنویت در جوانان شده و دریچه های نوین معرفتی پیش روی آنها باز می کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اعمال ماه رجب، بیان داشت: استقبال جوانان موجب شده تا این مراسم معنوی هر سال باشکوه بیشتری در کشور برگزار شود.

حجت الاسلام صفی یاری با بیان اینکه ستاد اعتکاف استان در قالب ستادساماندهی شئون مناسبت های دینی تشکیل شده است،خاطرنشان کرد: در 55 مسجد استان زنجان این مراسم معنوی در حال برگزاری است.

این مسئول با اشاره به برگزاری حلقه ‌های معرفتی، برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی در مراسم اعتکاف زنجان، ادامه داد: بیش از ۱۹۷ مبلغ در مراسم معنوی اعتکاف،بیان داشت: در سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۱۱۸ نفر در اعتکاف شرکت کردند.

حجت الاسلام صفی یاری افزود: ۵ هزار و ۲۰۶ نفر از شرکت کنندگان در اعتکاف سال گذشته بانوان و یک هزار و ۹۱۲ نفر آقایان بودند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر