logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۰۱۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

آلا داغ لار، کوه‌های رنگی زنجان

آلا-داغ-لار،-کوه‌های-رنگی-زنجان-

یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی می باشند که در مسیر زنجان به ماهنشان در استان زنجان قرار گرفته‌اند.

به گزارش موج رسا; احتمالا تا به حال تصاویری از کوه‌ها و خاک‌های رنگی را دیده باشید که کشور‌های خارجی جزو جاذبه هایشان آن را معرفی می‌کنند، اما جالب است بدانید که نمونه‌ای فوق العاده از این مناطق در کشور خودمان وجود دارد. یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های طبیعی ایران تپه‌های آلا داغ لار یا کوه‌های رنگی می‌باشند که در مسیر زنجان به ماهنشان در استان زنجان قرار گرفته اند. مناظر این تپه‌ها به قدری خارق العاده است که ممکن است برای لحظه‌ای تصور کنید که در روی کره دیگری راه می‌روید.

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است. مسافرینی که در طول روز از این مسیر عبور می‌کنند می‌توانند از مشاهده کوه‌هایی که گویی با دست نقاشی شده اند بهره‌مند شوند و این منظره خارق‌العاده را با دوربین عکاسی خود به ثبت برسانند و البته کسانی که این اتوبان را در شب طی می‌کنند از دیدن این مناظر بی‌بهره می‌مانند. البته پیشنهاد الی گشت این است که به تماشای آن در حال عبور اکتفا نکنید و چند ساعتی را برای تماشای آن اختصاص دهید.

این عجایب طبیعت در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان قرار دارند. مرتفع‌ترین نقطه آن‌ها کوه بلقیس است که ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و وسعت آن‌ها چیزی در حدود ۷۰ کیلومتر مربع می‌باشد. برخی از گفته‌ها و شنیده‌هایی که از گذشتگان نقل می‌شود این طور روایت می‌کنند که، چون آثاری از اقوام ماد در منطقه وجود داشته نام ماد نشان را برای انتخاب کرده اند، که با گذشت زمان و سال‌های متمادی کم کم به ماه نشان تغییر یافته است.

زنجان ماهنشان

زنجان ماهنشان

زنجان ماهنشان

زنجان ماهنشان

زنجان ماهنشان

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر