logo
امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۷۱۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
فیلم؛

شورا هنوز به ریل قانونی خود بازنگشته است

شورا-هنوز-به-ریل-قانونی-خود-بازنگشته-است
رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم برخی از وظایف در اختیار شورا نیست، گفت: فعلا شورا به ریل قانونی بازنگشته است.

مجید ناصحی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه شوراها نزدیکترین لایه ارتباطی به مردم هستند و می‌توانند ارتباط بین مردم با دولت و سه قوه را ایجاد کنند، اظهار داشت: عملا شوراها نه قوه مقننه، نه مجریه و نه قضائیه هستند اما در عین حال شورا نهادی است که بین مردم و قوای سه‌گانه واقع شده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه انتظارات مردم از شورا بسیار بالا است و مردم به هر نوع مشکلی که برخورد می‌کنند به شورا مراجعه می‌کنند، افزود: شورا در دسترس مردم قرار دارد چراکه مردم فکر می‌کنند به این صورت می‌توانند مطالبات خود را بیان کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه شوراها باید مرجع و پناه مردم باشند خاطر نشان کرد: شوراها اولین نهادهای محلی هستند و مراجعه مردم به این نهادها درست است. از سویی دیگر شوراها منتخب و نماینده مردم هستند و باید زبان عامه مردم را به زبان اداری کشور تبدیل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه با استناد به فرموده‌های امام راحل شوراها قرار بود قبل از نهادهای اساسی کشور شکل بگیرد، اظهار داشت: در ۹ اردیبهشت دو اتفاق مهم رخ داده و برخی‌ها اتفاق اول را فراموش کرده و بیشتر با اتفاق دوم آشنایی دارند، به عبارتی ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ سالروز تشکیل شوراها است.

ناصحی‌مقدم ادامه داد: اولین تعهدی که جمهوری اسلامی به مردم داشته این است که کار مردم را به مردم واگذار کند و منتظر تصویب قانون اساسی نباشد، اما به دلیل عدم باور دولت موقت با وجود برگزاری انتخابات؛ شورا جایگاه خود را نیافت و عملا ۲۰ سال معطل ماند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: در طول این ۲۰ سال، تمام کارهایی که باید متولی آن شوراها بودند شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برعهده گرفتند. به همین دلیل زمانی که شورا برای اولین بار در سال ۷۸ دوباره تشکیل شد و اولین دوره رسمی شکل گرفت کار شوراها بسیار سخت شد چراکه شهرداری‌ها برای خود ساختاری ایجاد کردند با این وجود هنوز هم برخی وظایفی که باید شورا پیگیر باشد در اختیار شورا نیست.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد شرکت‌های آب و فاضلاب شهری متعلق به شهرداری‌ها است اما شهرداری و شورا هیچ نقشی در اداره آن ندارند. بنابراین هنوز هم نتوانسته‌ایم به ریل قانونی برگردیم.

ناصحی‌مقدم بیان کرد: اگر شورا‌ها در شهرها و روستاها تشکیل نمی‌شد باید هر روز شاهد تجمع مردم در مقابل استانداری بودیم، شورا‌ها توانستند مردم را همراه خود کنند مراجعات به نهادی همچون استانداری به حداقل رسیده است که متاسفانه گاها این نقاط مثبت دیده نمی‌شود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر