logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۶۹۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون جهاد کشاورزی ماهنشان خبر داد:

مبارزه با سن‌مادر در گندمزار‌های ماهنشان انجام می‌شود

مبارزه-با-سن‌مادر-در-گندمزار‌های-ماهنشان-انجام-می‌شود
معاون جهاد کشاورزی ماهنشان با بیان اینکه مبارزه با سن مادر در گندم‌زار‌های ماهنشان انجام می‌شود، گفت: در این شهرستان بیش از ۲۹ هزار هکتار گندمزار دیمی و آبی وجود دارد.

مهدی حسینی در گفتگو با پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: مبارزه با سن مادر در گندمزار‌های شهرستان ماهنشان انجام می‌شود، در سطح شهرستان ماهنشان بیش از ۲۹ هزار هکتار گندمزار دیمی و آبی وجود دارد و ریزش سن مادر از اماکن زمستان‌گذران به مزارع گندم در مزارع پایین دستی حومه ماهنشان مثل قره‌گل امیرآباد و اینچه‌سعید‌نظام و ... در نیمه دوم فروردین ماه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: همچنین در مزارع بالا دستی مثل آقکند، سهند، قواق سفلی و علیا کاروانسرا و  ... با کمی تاخیر در هفته اول اردیبهشت انجام می‌‌شود.

معاون جهاد کشاورزی ماهنشان مطرح کرد: با عنایت بر اینکه آفت سن گندم جز آفات همگانی است بر اساس قانون مبارزه و کنترل آن به صورت مشارکتی (بر عهده دولت و با مشارکت کشاورزان) است.

حسینی بیان کرد: وظیفه جهاد کشاورزی آموزش نحوه مبارزه و تایمینگ (اعلام بهترین زمان مبارزه) بر اساس پایش‌ها و وظیفه کشاورزان اقدام به موقع برای سمپاشی است.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی در تجهیز ناوگان سمپاشی (انواع تربولاینر، بومدار و پهپاد و ... ) و تدارک سموم هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد‌.

معاون جهاد کشاورزی ماهنشان ادامه داد: بهترین زمان مبارزه با سن گندم، در مرحله سن مادر است، اگر به هر دلیلی مبارزه در مرحله سن مادر انجام نشود حتما باید در مرحله پوره (سن دوم پورگی) مبارزه (سمپاشی) انجام شود.

وی ادامه داد: سن گندم یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو است که در صورت عدم مبارزه با آن می‌تواند گندم‌زار‌ها را به علفزار تبدیل کند.

حسینی تصریح کرد: خسارت سن مادر کمی و خسارت پوره‌ها هم کمی و هم کیفی است و گندمی که بیش از ۲ درصد سن‌زدگی داشته باشد ارزش نانوایی نداشته و نان حاصله کیفیت بسیار پایینی خواهد داشت.

وی یادآور شد: سن گندم می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول گندم را از بین ببرد، جهت مبارزه اصولی با این آفت خطرناک، کشاورزان باید با کارشناسان جهاد کشاورزی در ارتباط بوده و مشارکت لازم را در این زمینه داشته باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر