logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۵۸۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

گازگرفتگی منجر به مرگ جوان روستایی در زنجان شد

گازگرفتگی-منجر-به-مرگ-جوان-روستایی-در-زنجان-شد-
رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل استفاده ازوسایل گرمایشی در فصل زمستان افراد ایمنی لازم جهت استفاده لازم از وسایل‌های مربوطه را رعایت نمی‌کنند گفت: گاز گرفتگی موجب مرگ یک جوان روستایی در زنجان شد.

داریوش تقی‌لو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه مسمومیت با گاز از جمله اتفاقاتی است که در فصل سرما شایع است و به دلیل وجود علائمی مانند سرماخوردگی فرد بر این باور است که سرما خورده و علاقه شدید به خواب دارد گفت: متاسفانه این حادثه در روستای پیرسقا ساعت 10:57 دقیقه به وقوع پیوسته است. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: تعداد فوتی این حادثه تلخ یک فوتی و دو مصدوم است که تعداد آمبولانس اعزامي به محل حادثه 3 کد است. رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: سه نفر از اعضای يک خانواده دچار مسموميت شده بودند که 2مصدوم آقا 50 و 25 جهت ادامه درمان توسط کدهای اعزامی هیدج و چرگر به بيمارستان بوعلی سينا و آقای 19ساله حين انتقال دچار ارست قلبی و تنفسی شده که جهت ادامه درمان و احياء به درمانگاه صائين قلعه تحويل داده شد ولی متاسفانه در حین عملیات احیا فوت کردند. 

تقی‌لو ابراز کرد: اگر فرایند سوختن با کمبود اکسیژن همراه شود (سوختن ناقص) به‌ جای CO2 و بخار آب، گاز CO و دیگر فرآورده‌ها تولید می‌شود. 

وی اضافه کرد: این گاز بسیار سمی بوده و واکنش‌پذیری زیادی دارد، به همین خاطر ناپایدار است اما رنگ و بوی خاصی ندارد. تقی‌لو افزود: میل به واکنش کربن منوکسید با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از میل واکنش با اکسیژن است. در خون انسان حدود ۵ درصد کربن مونوکسیدکربن وجود دارد امّا اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد سبب مرگ خواهد شد. 

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: وقتی کربن منوکسید وارد سیستم تنفسی شخصی شود، بلافاصله با هموگلوبین‌های خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام کربوکسی هموگلوبین را به وجود می‌آورد باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به بافت‌های بدن برسد، این ویژگی باعث مسمومیت و فلج کردن سامانهٔ عصبی می‌شود، به طوری که فرد توانایی انجام کاری را نخواهد داشت. 

تقی‌لو افزود: گاز منو اکسیدکربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر