logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۵۷۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدرس و جامعه شناس دانشگاه آزاد واحد زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد

بی‌توجهی-به-آسیب‌های-اجتماعی-سلامت-جامعه-را-به-مخاطره-می‌اندازد-
مدرس و جامعه شناس دانشگاه آزاد واحد زنجان با اشاره به تاثیر آسیب‌های اجتماعی بر سلامت جامعه گفت: اگر به آسیب‌های اجتماعی به‌ موقع رسیدگی نشود افزایش جرم و جنایت را در پی داشته چرا که بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

یوسف بیانلو در گفتگو با خبرنگار «موج رسا» با بیان اینکه آسیب شناسی اجتماعی از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند در کارکرد جامعه اختلال ایجاد شود و تعادل جامعه را بر هم زند گفت: در پزشکی به مطالعه و شناخت ریشه بی‌نظمی‌های موجود زنده «آسیب شناسی» می‌گویند.

بیشتر بخوانید

وی اضافه کرد: در مشابهت کالبد انسانی با کالبد جامعه (نظریه اندام وارگی) می‌توان آسیب شناسی را مطالعه و ریشه‌یابی بی نظمی‌های اجتماعی تعریف کرد. جامعه هم مثل کالبد یک انسان دارای بخش‌های مختلفی است که تعادل، نظم و هماهنگی اجتماعی و بخش‌های مختلف آن را در بر می‌گیرد. 

مدرس و جامعه شناس دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به اینکه زمانی که جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌گردد افزود: آسیب‌های اجتماعی باعث اختلال در کارکرد‌های مختلف اجتماعی شده و نظم و انسجام و تعادل جامعه را دگرگون می‌سازد. 

برای مثال اعتیاد یک آسیب اجتماعی است زمانی که در یک جامعه اعتیاد ایجاد شود، افراد معتاد شده و این اعتیاد تعادل اجتماع را برهم می‌زند خانواده، مدرسه و دانشگاه نیز بخشی از اجتماع است که خطراتی را به همراه دارد.

بیانلو اعتیاد، طلاق، خودکشی، نزاع، درگیری، سرقت، کودک آزاری، کودک همسری و همسر آزاری را نمونه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: برای مثال خودکشی را یک فرد انجام می‌دهد اما از نظر جامعه شناسان یک آسیب اجتماعی‌ است زیرا فرد به صورت شخصی خودکشی می‌کند. این عمل فرد دارای جنبه‌های مختلف است که می‌توان به ریشه اقتصادی، فقر و تنگدستی، شکست عشقی و فشار‌های روانی و نابسامانی‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تفاوتی که آسیب اجتماعی با کج روی یا جرم دارد در این است که آسیب اجتماعی بسیار کلی تر از جرم است تأکید کرد: اعتیاد جرم نیست، یک نوع بیماری محسوب می‌شود، سرقت یک آسیب اجتماعی است و جرم هم محسوب می‌‌شود و طلاق نیز یک آسیب اجتماعی است و تعادل خانواده و جامعه را برهم می‌زند ولی جرم محسوب نمی‌شود ولی در این میان کودک آزاری و همسر آزاری جرم به شمار می‌آید.

مدرس و جامعه شناس دانشگاه آزاد واحد زنجان ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تر از جرائم اجتماعی است که اعتیاد یکی از مهم‌ترین آنها است. اعتیاد به عنوان یکی از بستر‌هایی است که زمینه را برای دیگر آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند. بیش از 65 درصد سرقت‌ها توسط معتادان صورت می‌گیرد و از زاویه اجتماعی اگر به این آسیب‌های اجتماعی به‌ موقع رسیدگی نشود افزایش جرم وجنایت را در پی دارد كه این عمل مخرب انضباط اجتماعی است.

بیانلو گفت: طبق تحقیقات که مورد بررسی قرار گرفته است نشان می‌دهد نرخ شیوع اعتیاد 5.6 درصد در جهان، 5.4 درصد در ایران، 1.8 الی 2 درصد در استان زنجان می‌باشد.

وی تصریح کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به منظور بهسازی محیط زندگی و جمعی خانوادگی است و از آنجا که پیشگیری همواره ساده‌تر، عملی‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است، دارای اهمیت بسیار بوده و در نتیجه هرچه سطح آگاهی و آموزش و پیشگیری از اعتیاد بیشتر باشد شیوع اعتیاد کاهش پیدا کرده و هرساله برنامه‌هایی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در استان زنجان برگزار می‌شود که باید این برنامه‌ها بیشتر از این در سطح جامعه افزایش یابد. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر