logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۳۳۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس هیأت ورزش‌های باستانی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

فعالیت 11 زورخانه در استان زنجان

فعالیت-11-زورخانه-در-استان-زنجان-
رئیس هیأت ورزش‎های باستانی استان زنجان با بیان اینکه ورزش زورخانه‎ای از آیین‎های پهلوانی و ورزش‌های سنتی ایرانیان است گفت: در حال حاضر در استان زنجان 11 زورخانه وجود دارد.

محمود میرزایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه یکی از مجهزترین زورخانه‎های شمالغرب ایران در کیلومتر ۶ جاده زنجان_میانه در روستای والارود است گفت: زورخانه اختصاصی "شریعت" یک زورخانه مجهزی است در واقع باید در نظر داشت که علاوه بر این زورخانه، زورخانه دیگری در روستای والارود وجود دارد نکته مهمتر اینکه در یک روستا دو زورخانه برای استفاده عموم موجود است.

بیشتر بخوانید

وی گفت: در حالی که در مرکز شهر زنجان یک زورخانه موجود است و دیگری به حالت نیمه تعطیل در آمده است باید به این مهم توجه کرد که در بعضی از شهرها و شهرستان‌های استان زنجان زورخانه وجود ندارد از جمله در شهرستان‌های ایجرود، طارم و ماهنشان زورخانه نیست.

رئیس هیأت ورزش‌های باستانی استان زنجان عنوان کرد: در همین روستای والارود داخل روستا دو زورخانه فعال است  که یک از زورخانه مربوط به مرحوم "حاج محمد تقی شریعت" که به نام ایشان نامگذاری شده است این زورخانه یک زورخانه اختصاصی است و به صورت کاملا رایگان در اختیار همگان است و یک زورخانه خصوصی است که تمام هزینه‌ها را خود به شخصه متقبل شده‌ام.

میرزایی ابراز کرد: ورزش زورخانه‌ای تفاوتی که با سایر ورزش‌ها دارد مربی، مدرس و داور ورزشکار بابت هزینه‌ها ریالی دریافت نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در داخل شهر زنجان دو زور خانه دایر است که یکی از زورخانه‌ها دولتی و دیگری خصوصی است زورخانه دولتی در جنب باشگاه تختی وجود دارد و زورخانه خصوصی "حاج پهلوان حیدریان" است که به خاطر برخی مشکلات مربوطه تقریبا حالت نیمه تعطیل است.

رئیس هیأت ورزش‌های باستانی استان زنجان تصریح کرد: یک زورخانه کامل و مجهز در شهر زنجان همان زورخانه ذوالفقار است که دیگری در کیلومتر ۶ جاده زنجان-میانه واقع شده است و در کل استان زنجان ۱۱ زورخانه وجود دارد.

میرزایی تاکید کرد: در نظر داشته باشید در استان اصفهان نزدیک به ۱۶۰ زور خانه و استان یزد ۱۲۰ زورخانه بوده اما در استان زنجان تنها ۱۱ زورخانه وجود دارد.

وی گفت: ورزش زورخانه‎ای از آیین‎های پهلوانی و ورزش‌های سنتی ایرانیان است مورخین معتقد اند که ۷۰۰ سال پیش "محمود"  که معروف به پوریای ولی بوده است و در خوارزم زندگی می‌کرد زورخانه‎ها را به شکل امروزی در آورده است.

رئیس هیأت ورزش‌های باستانی استان زنجان تاکید کرد: از گذشته‌های دور ورزش زورخانه‌ای به پهلوانی و جوانمردی اشاره داشته و اغلب کسانی که در زورخانه‎ها شرکت می‎کردند دارای خصوصیاتی مانند مروت و جوانمردی و پهلوانی بودند.

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر