logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۱۸۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

6700 هکتار از باغات استان زنجان به کاشت گردو اختصاص دارد

6700-هکتار-از-باغات-استان-زنجان-به-کاشت-گردو-اختصاص-دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 6 هزار و 700 هکتار از باغات استان زنجان به کاشت گردو اختصاص دارد.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: استان زنجان دارای حدود 6 هزار و 700 هکتار باغ گردو است که 5 هزار هکتار از این سطح هم‌اکنون بارور بوده و مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سطح باغات گردوی استان زنجان نزدیک به 10 درصد کل باغات استان را شامل می‌شود، افزود: اغلب درختان گردو باغات موجود از گونه­های قدیمی گردو ایرانی بوده و با توجه به میزان عملکرد پایین، کیفیت میوه و همچنین پایین بودن مقاومت در برابر عوامل نامساعد اقلیمی و خاکی نسبت به ارقام جدید و برتر نیازمند اصلاح و جایگزینی با ارقام جدید معرفی شده هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: درختان موجود در باغات گردوی استان زنجان اغلب از ارقام زود­ برگ­ده بوده و سرمای دیررس بهاره در سال‌های گذشته خسارت‌های هنگفتی به باغداران استان وارد کرده است و لذا باغات موجود هم از لحاظ ارقام و هم از نظر سایر برنامه‌های مدیریتی نیاز به اصلاح دارند.

وی عملیات سرشاخه­کاری و تعویض تاج درختان گردو را یکی از راهکارهای نجات باغات از شرایط فعلی و حرکت به سوی تولید پایدار و محصول باکیفیت دانست و بیان کرد: برنامه سرشاخه­کاری و عملیات تعویض تاج درختان گردو، به دنبال خسارت‌های سرمازدگی در سال‌های اخیر در استان زنجان آغاز شد ولی از دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زنجان در زمینه تولید نهال گردو با استفاده از ارقام خارجی یکی از استان‌های پیشرو در سطح کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: زنجان همچنین دومین استان کشور در انجام بیش‌ترین تعداد عملیات سرشاخه‌کاری است ولی با این حال هنوز در مراحل اولیه کار هستیم.  

وی با اشاره به اینکه برنامه­های ترویجی و دوره‌های آموزش عملی با هدف تشریح مزایای سرشاخه‌کاری به طور مستمر در شهرستان‌های استان انجام می­شود، ادامه داد: فقط در سال 97 حدود 320 نفر بهره­بردار در روستاهای هدف از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

اوجاقلو با بیان اینکه دوره‌های آموزشی برگزار شده موجب ترغیب باغداران به اجرای عملیات سرشاخه‌کاری شده است، تصریح کرد: تاکنون تعداد 5 هزار و 500 اصله درخت گردو با موفقیت بالای 90 درصد در استان زنجان تعویض تاج شده و برای انجام این عملیات حدود 11 هزار سرشاخه با رعایت ارقام گرده ده و همپوشانی گرده­افشانی به کار گرفته شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: سرشاخه­­های به کار گرفته شده در باغات گردوی استان اغلب از ارقام خارجی وارداتی از جمله هاتلی، چندلر، لارا، پدرو، فرانکت و رونومونتیک و نیز از ارقام برتر داخلی همچون جمال، خرم، کاوه و تویسرکان هستند.

وی عنوان کرد: با هدف تامین سرشاخه مورد نیاز در سال‌های آتی حدود یک هکتار باغ مادری با ظرفیت تامین سالانه حداقل 8 هزار سرشاخه در استان زنجان احداث شده و این باغ قادر است نیاز داخل استان را در این خصوص تامین کند.

اوجاقلو در پایان با اشاره به اینکه سرشاخه‌کاری درختان گردو در استان زنجان از اوایل فصل بهار آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای تامین سرشاخه و نیز هزینه­های عملیات پیوند، حمایت­های یارانه­ای در این خصوص نسبتاً پایین بوده و پیشنهاد افزایش حمایت یارانه­ای از این برنامه داده شده است و از طرفی حمایت تسهیلاتی نیز در این برنامه در نظر گرفته شده که بهره‌برداران بر حسب حجم عملیات می‌‎توانند از آن استفاده کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر