logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۵
[ شناسه خبر : ۹۷۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان خبرداد

توسعه کشت ارقام گندم و لوبیای کم آب‌بر در استان زنجان

توسعه-کشت-ارقام-گندم-و-لوبیای-کم-آب‌بر-در-استان-زنجان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه توسعه کشت ارقام کشاورزی کم آب‌بر در دستور کار جهادکشاورزی است گفت: در این راستا کشت ارقام گندم و لوبیای کم آب‌بر در استان زنجان توسعه می‌یابد.

اکبر کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار وج رسا; اظهار کرد: در راستای افزایش بهره‌‎وری مصرف آب در بخش کشاورزی استان طی سال های اخیر اقدامات مختلفی در زمینه ارقام مورد استفاده در کشت محصولات مختلف انجام گرفته به طوری که حتی برخی ارقام با نیاز آبی بالا از چرخه کشت خارج شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 7رقم گندم دیم و 4 رقم گندم آبی با نیاز آبی پایین در استان زنجان کشت می‌شود و سالانه بیش از 18 هزار تن گندم گواهی شده در استان تولید و برای کشت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان زنجان عنوان کرد: در زمینه محصول لوبیا نیز علاوه بر توسعه آبیاری‌های میکرو در مزارع، سه رقم زودرس لوبیا با نیاز آبی پایین نیز توسط کشاورزان استان کشت می‎شود.

وی ابراز کرد: برای بهینه‎سازی مصرف آب در حوزه تولید محصولات علوفه‌ای نیز محصولاتی همچون سورگوم، خلر، ماشک، اسپرس و شبدر وارد الگوی کشت در استان زنجان شده است.

کرامتی رعایت ترکیب کشت و توسعه کشت نشایی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان برشمرد و افزود: در این راستا همچنین اقدام به تنظیم سطح کشت محصولات با نیاز آبی بالا همچون هندوانه، سیب زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی در استان شده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر