logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۰
[ شناسه خبر : ۹۷۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مرجع تقلید شیعیان:

غربی‌ها یک دشمنی نسبت به اسلام و به خصوص نسبت به شیعه دارند

غربی‌ها-یک-دشمنی-نسبت-به-اسلام-و-به-خصوص-نسبت-به-شیعه-دارند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به دستاوردهای انقلاب گفت: استقلال سیاسی و خوداتکایی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت قبل از انقلاب زنجان اظهار کرد: نکته‌ای که در قبل از انقلاب ما از محضر والد استفاده می‌کردیم و ایشان تاکید داشتند این بود که راه مبارزه با نظام سیاسی آن موقع مملکت راهی است که امام خمینی(ره) طی می‌کنند، البته ایشان حضرت امام(ره) را حاج آقا روح الله خطاب می‌کردند.

وی افزود: این موضوع به سال 40 و 41 برمی‌گردد، این زمان اوایل طلبگی من بود و وقتی بحث این موضوعات می‌شد پدر مرحومم (آیت‌الله العظمی سید عزالدین حسینی زنجانی) تاکید داشتند که راه اساسی برای نتیجه گرفتن همان راه ترسیمی امام خمینی است.

مرجع تقلید شیعیان گفت: پدرم در تایید مطالب‌شان به روایتی اشاره داشتند که مظمون این روایت شریفه این است که وضعیت نابسامان به دلیل حکومت حاکمان باطل است که در اثر حکومت حاکمان باطل دین مندرس شده و اولیای الهی به قتل می‌رسند و پایه‌های مساجد متزلزل می‌شود که این شرایط قتل و غارت را در پی خواهد داشت.

دستگیری آیت‌الله عزالدین حسینی زنجانی

وی بیان کرد: یادم می‌آید که براساس این دیدگاه بود که در 15 خرداد سال 1342 که مرحوم پدرم (آیت‌الله العظمی سیدعزالدین حسینی زنجانی) در ایام محرم در مسجد جامع زنجان نماز می‌خواند و در تایید فرمایشات و حرکت امام خمینی(ره) در منبر سخنرانی فرمودند که آن سخنرانی منجر به دستگیری ایشان شد و او را 42 روز به زندان مرکزی تهران بردند.

آیت‌الله حسینی زنجانی با توصیف وضعیت زنجان در دوران پهلوی و قاجار خاطرنشان کرد: با اینکه فضای زنجان یعنی آن وضعیت خان سالاری مستثنی از سایر مناطق کشور نبود اما سلطه خوانین براستان زنجان حاکم بود که دو تن از خوانین سرکرده یعنی افشار و اسدالدوله پدر ذوالفقاری‌ها تسلط بیشتری داشتند به طوری که حاکمیت زنجان را در اختیار داشتند.

وی افزود: به فرض مثال از بعضی از افراد نزدیک به این خوانین نقل می‌شد که اینها مستقل از دولت مرکزی زندان داشته و حتی دست به اعدام هم می‌زدند، البته این را هم باید توجه داشت که این نظام مالک و رعیتی در کل استان حاکم بود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حضرت والد ما در سال 51 به مشهد رفتند، عنوان کرد: در مشهد به ایشان ابلاغ شد که شما حق برگشت به زنجان را ندارید یعنی یک اقامت اجباری را به ابوی بنده تحمیل کردند، البته به طور رسمی تبعید نبود اما به وسیله یکی از علمای تهران که با معاون نخست وزیر ارتباط داشت این موضوع یعنی اینکه حق برگشت به زنجان را ندارید، اعلام شد.

وی بیان کرد: آن زمان آزمون نخست وزیر در اداره اوقاف بود و یک نامه به وسیله آزمون به ابوی بنده ابلاغ شد و از طرفی به وسیله یکی از علمای تهران هم سفارش کرده بود که حق بازگشت به زنجان را ندارید.

راهبری‌ها و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری

این مرجع تقلید با اشاره به واکنش آیت‌الله سید عزالدین حسینی‌زنجانی به این موضوع گفت: ابوی بنده از این به بعد در مشهد مستقر بودند و در جامعه روحانیت مشهد شرکت فعال داشتند که آن زمان جامعه روحانیت را سه نفر از بزرگان یعنی مقام معظم رهبری، مرحوم شهید هاشمی‌نژاد و مرحوم اقای طبسی اداره می‌کردند که اکثر راهپیمایی‌ها مقام معظم رهبری سخنران بودند.

آیت‌الله حسینی زنجانی بیان کرد: جامعه روحانیت هر هفته جلسه داشتند که ابوی بنده نیز شرکت فعال در جلسات داشته و به فعالیت‌های انقلابی خود ادامه می‌دادند، البته ابوی بنده غافل از اتفاقات زنجان هم نبود و پیگیر موضوعات بودند.

وی با اشاره به نقش روحانیت و به خصوص امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، علت اخیر و موثر برای پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) بود یعنی با تدابیرشان توانستند یک نظام وابسته به استکبار را از میان بردارند البته اقشار دیگر نیز در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کردند.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه اگر روحانیت نبود پیروزی انقلاب امکان نداشت، عنوان کرد: این موضوع هم مربوط به تدابیر و برنامه‌ریزی‌هایی بود که از طرف امام راحل ترسیم شده بود، امام با تجربیاتی که از مشروطیت و دست‌های خارجی که مشروطه را از مسیر اصلی خود خارج کردند، داشتند و یا تجربیات ملی شدن صنعت نفت و 28 مرداد و نهضت‌های کوچک همانند نواب صفوی داشتند انقلاب را به خوبی تا پیروزی مدیریت کردند.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) در حوزه به مسند تدریس تکیه کردند و علمای بزرگی را جذب خودشان کردند که بعد از تبعید امام حوزه توسط این شخصیت‌ها اداره شد و اجازه ندادند حرکت انقلابی از مسیرش منحرف شود.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با بیان اینکه اگر امام خمینی(ره) نبود پیروزی انقلاب ممکن نبود، افزود: ایشان شخصیت‌هایی را تربیت کردند که بعد از خودشان بتوانند انقلاب را راهبری کنند، امام 15 سال از حوزه دور بودند و در این زمان یاران امام رکن و گردانندگان انقلاب بودند.

 وی با اشاره به اینکه بنده از طریق حضرت والد با مکتب امام خمینی(ره) آشنا شدم گفت: ابوی بنده راه و مرام امام خمینی(ره) را قبول داشت و آن را ترویج می‌کرد و بعد از انقلاب نیز در دیدارهایی که با امام و مقام معظم رهبری داشتند برتداوم این راه تاکید فراوان داشتند.

دستاوردهای انقلاب

این مرجع تقلید با اشاره به دستاوردهای انقلاب عنوان کرد: اگر بخواهیم دستاوردها را ارزیابی کنیم باید به تاریخ و اسناد رجوع کنیم، بنده یادم هست که در اوایل طلبگی‌ام کتابی با عنوان تاریخ روابط سیاسی  ‏ایران-انگلیس در قرن نوزدهم خواندم در لابه لای این اسناد به این نتیجه رسیدم که دنیای غرب که ما ساده‌انگارانه فکر می‌کنیم با اسلام کاری ندارند، این طور نیست و دست اینها در این اسناد خوانده می‌شود.

وی بیان کرد: غربی‌ها یک دشمنی و یک بغض کینه‌ای نسبت به اسلام و به خصوص نسبت به شیعه دارند، از این اسناد می‌توان متوجه شد که اینها به این سادگی موافق آزادی نیستند و اینها فقط یک سرپوش است و به نوعی پیشگیری از حرکتهای جوامع مسلمان و خفه کردن آنها است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با بیان اینکه ما باید به خودمان متکی می‌شدیم، عنوان کرد: استقلال باید استقلال واقعی می‌شد. اقتصاد بدون داشتن استقلال معنا نداشت چرا که این اقتصاد یک نوع اقتصاد وابسته به دنیای غرب بود. این انقلاب توفیقاتی داشته که باعث شده ما متکی به خودمان باشیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه این اتکا زاییده افکار و نگاه انقلابی است، ابراز کرد: ثمره صحیح این حرکت به نفع جامعه اسلامی تمام شده و ما باید نگاه‌مان به همه چیز برپایه خودباوری و تکیه بر توانایی‌های خود باشد. اکنون معادلات سیاسی خاورمیانه در دست دنیای غرب نیست این واقعیت را باید پذیرفت، البته اینها هزینه دارد و باید هزینه‌ها را به جان خرید.

وی تصریح کرد: اگر در زمان قبل از انقلاب یک ناوشکن آمریکایی از مدیترانه حرکت سوری می‌کرد تمام معادلات سیاسی خاورمیانه و خلیج به هم می‌خورد اما اکنون به کل سیاست‌های آمریکا در منطقه چنگ انداختیم و این دشمنی و تحریمهای آنها به خاطر این موضوعات است و آنها دوست ندارند ما استقلال علمی داشته باشیم.

آیت‌الله حسینی زنجانی با بیان اینکه اهداف شوم دنیای غرب باعث به وجود آمدن مشکلات شده است، تاکید کرد: سادگی است که ما به دنیای غرب اعتماد کنیم چرا که چوب اعتماد به غرب را 200 سال خوردیم.

وی با تاکید بر اینکه رژیم گذشته وابسته دنیای غرب بود و راه نجاتش را پیاده سازی الگوهای غربی می‌دانست، گفت: باید بگوییم که انگلیسی‌ها در روحانیت زمان قبل از انقلاب نفوذ داشتند اما امام خمینی(ره) استثنای تاریخ است، به برکت انقلاب جمهوری اسلامی در معادلات جهان نقش آفرینی می‌کند.

ادامه این گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود...

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر