logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
[ شناسه خبر : ۹۷۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/39

ثبت سلطانیه در یونسکو دستاورد مهم فرهنگی انقلاب در زنجان است/ توزیع مناسب امکانات از دستاوردهای انقلاب اسلامی

ثبت-سلطانیه-در-یونسکو-دستاورد-مهم-فرهنگی-انقلاب-در-زنجان-است-توزیع-مناسب-امکانات-از-دستاوردهای-انقلاب-اسلامی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ثبت میراث فرهنگی سلطانیه در فهرست جهانی یونسکو یکی از اتفاقات بزرگ در حوزه میراث فرهنگی زنجان را در چهل سال گذشته است.

 یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر، اظهار داشت: عدد چهل در باورهای دینی و مواریث معنوی عدد مقدسی است که اگر چیزی می خواهد پخته شود باید چهل روز، چهل هفته و یا چهل سال از آن بگذرد.

وی ادامه داد: در حوزه مواریث فرهنگی در چهل سال گذشته دستاوردهای بزرگی را در کشور به دست آورده ایم و 21 بنا و اثر در فهرست جهانی به ثبت رسیده است که این امر موجب شده تا ایران جزو کشورهای برتر در حوزه مواریث فرهنگی باشد.

این مسئول زنجانی خاطرنشان کرد: اثری که در فهرست جهانی ثبت می شود یعنی این اثر در شکل گیری تمدن بشری نقش بسزایی داشته و متعلق به بشریت می شود.

مدیرکل میراثر فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را معرفی چهره فرهنگی انقلاب در قالب ثبت و معرفی مواریث ارزشمند جهانی در یونسکو عنوان کرد و گفت: امروز داعیه داریم که انقلاب فرهنگی را ایجاد کرده ایم.

رحمتی احیای فضاهای خاص با کاربری های جدید را با حفظ اصالت فرهنگی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: احیای این فضاها به صورت نهضت آغاز و کارهای مهمی در این حوزه انجام شد تا مردم که تعلق خاطر به بافت های ارزشی و تاریخی دارند، خاطرات خود را در این بناها جستجو کنند.

وی گفت: یکی از آفت های دوران صنعتی در معرض خطر بودن کالاهای سنتی و دستی است که همیشه به واسطه رقابت نابرابر در قیمت و حجم تولید در معرض خطر هستند و ممکن است به همین دلیل از چرخه گردونه خارج شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیشرفت های امروز جامعه را مدیون تلاش های هنرمندان، اساتید و متولیانی هستیم که در این چهل سال در حوزه هنرهای سنتی تلاش کرده و این هنر را حفظ کرده و به آیندگان تحویل می دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه ما امانتدارانی هستیم که از نسل گذشته مواریث را تحویل و به نسل آینده منتقل می کنیم،گفت: در این زمینه نسبتا خوب عمل شده است.

رحمتی یکی از اتفاقات بزرگ در حوزه میراث فرهنگی زنجان را در چهل سال گذشته ثبت میراث فرهنگی سلطانیه در فهرست جهانی یونسکو عنوان کرد وگفت: ارزش این ثبت به این است که نشان می دهد مردم زنجان در شکل گیری تمدن بشری نقش اصلی را ایفا کرده اند که دستاورد بزرگی برای زنجانی ها محسوب می شود.

وی گفت: با ثبت سلطانیه در فهرست جهانی یونسکو جایگاه تاریخی ایران را در تمدن سازی بشری حفظ کرده ایم چرا که این بنا جزو بناهای فاخر اسلامی است که در نهضت معماری دنیا تاثیربسزایی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان رفع محرومیت از چهره استان و توزیع مناسب امکانات را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت:  تمامی امکاناتی که در مرکز استان متمرکز بود امروز شاهد توزیع نسبی امکانات در کل استان هستیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: منکر مشکلات نیسیتم اما توزیع ثروت خوبی در استان انجام شده است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر