logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۹۷۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/ 31

دستاورد بخش کشاورزی استان زنجان در نظام نوپای ایران اسلامی

دستاورد-بخش-کشاورزی-استان-زنجان-در-نظام-نوپای-ایران-اسلامی-

حوزه کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی استان زنجان محسوب می شود، بخشی که ارزش افزوده قابل توجهی در اقتصاد استان دارد و سهم اشتغال آن نیز در اقتصاد استان زیاد است.

به گزارش موج رسا; انقلاب اسلامی ایران یکی از محوری ترین رویکردهایش توجه به حوزه کشاورزی به عنوان یکی از استراتژی ترین حوزه های اقتصادی کشور بوده و استان زنجان در این راستا بعد از انقلاب اسلامی گام های مهم برای تحقق اهداف توسعه ای این بخش برداشته است.

زنجان با داشتن شهرستان طارم (هندوستان ایران) یکی از استان های مهم در تولید محصولات مختلف کشاورزی کشور محسوب می شود، از تولید زیتون تا تولید گندم و انگور در حوزه باغبانی و زراعت تا تولید گوشت سفید و قرمز در حوزه دامپروری گویای ظرفیت های مهم توسعه ای استان زنجان در بخش کشاورزی است.

استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی ریل توسعه حوزه کشاورزی را پایه گذاری کرد و مسیر رشد آن را در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین هشت سال دفاع مقدس ادامه داد.

دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حوزه کشاورزی اهمیت زیادی داشت، به گونه ای که باید ریل

گذاری لازم برای رشد این بخش صورت می‌گرفت. در همین راستا یکی از محوری ترین برنامه های حوزه کشاورزی در استان حرکت به سمت تولید محصولات استراتژیک و توسعه آن بوده است. اجرای طرح محوری گندم (طرح سنبل) یکی از مصداق های توسعه ای این بخش بعد از انقلاب اسلامی محسوب می شود.

 توزیع ارقام اصلاح شده بذور، توسعه دامداری و صنایع روستایی در دهه نخست انقلاب اسلامی آغاز شد و مسیر رشد خود را سپری کرد تا مسیر بالندگی دهه های بعدی انقلاب در حوزه کشاورزی قابل پیش بینی باشد.

احداث 8 دستگاه بند انحرافی با حجم آب تنظیمی 6 میلیون متر مکعب و ايجاد مراكز خدمات كشاورزي روستايي و عشايري با اهداف مختلف (مراكز جهاد دهستان، مراكز خدمات كشاورزي، خانه هاي ترويج، مراكز آموزشي، ترويجي و ...) در دهه نخست انقلاب اسلامی محقق شدند.

یکی از اقدامات زیرساختی در حوزه کشاورزی که باید برای توسعه این بخش محقق می شد، نقشه برداری  پلاک های استان در حوزه کشاورزی بود که این مهم با موفقیت در استان زنجان عملیاتی شد.  اخذ سند اراضی ملی شده نیز از اقدامات مهم زیرساختی حوزه کشاورزی در استان زنجان بوده است.

تولید نهال همواره به عنوان یکی از اقدامات مهم در حوزه کشاورزی-باغبانی مطرح بوده که در دهه نخست انقلاب اسلامی یکی از اهداف مهم ترسیمی بود. در این راستا تولید نهال های جنگلی و فضای سبز در استان زنجان عملیاتی شد.

احداث سد در بعد از انقلاب اسلامی برای استفاده مدیریت شده از منابع آبی کشور مورد توجه قرار داشت که باتوجه به حجم مورد نیاز آب مصرفی در حوزه کشاورزی نیاز به احداث سدهای خاکی نیز در استان احساس شد که این مهم یکی از اقدامات صورت گرفته در دهه نخست انقلاب اسلامی ایران بوده است.

از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته در استان زنجان طی دوره یاد شده ممیزی مراتع و طرح های مرتعداری بود که از اقدامات زیرساختی و نرم افزاری مهم حوزه کشاورزی محسوب می شود.  اجرای عملیات آبخیزداری نیز جزو اقدامات مهم و فراگیر در استان زنجان بوده که علاوه بر دهه نخست انقلاب تا به امروز در استان استمرار داشته است.

برقراری سیستم های مراقبتی مطابق استانداردهای جهانی مانند مراقبت فعال در خصوص بیماری ها (سل، بروسلوز) از اقدامات مهمی بوده که در مقابل بیماری های دام و طیور در استان زنجان صورت گرفته است.  انجام طرح واکسیناسیون فراگیر در حوزه بیماری های واگیر نیز از اقدامات مهم عملیاتی شده در دهه نخست انقلاب اسلامی بوده که با موفقیت در استان زنجان صورت گرفته است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر