logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰
[ شناسه خبر : ۹۷۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/26

پرتوی:جمهوری اسلامی نظام مستقل سیاسی است/وابستگی و دیکتاتوری عامل سقوط رژیم پهلوی

پرتوی:جمهوری-اسلامی-نظام-مستقل-سیاسی-است-وابستگی-و-دیکتاتوری-عامل-سقوط-رژیم-پهلوی

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت:جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی مستقل است و این به این معنا است که سیاستمداران یک کشور از قدرت های خارجی خط نگرفته و گوش به فرمان آنها نباشند.

اصغر پرتوی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به شعار اولیه انقلاب اسلامی با عنوان استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اظهار داشت: شعارها، نیروهای مشارکت کننده، اهداف و آرمان ها ماهیت هر انقلاب را مشخص می کنند.

وی با بیان اینکه "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" اصلی ترین، ماندگارترین و آرمانی ترین شعار انقلاب اسلامی است،گفت: این شعار به صورت کاملا شفاف و خلاصه وار اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی را نمایان کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی از علل ایجاد انقلاب اسلامی سخن به میان می آید، محققان و پژوهشگران تقریبا بر روی دو علت اصلی در این زمینه اتفاق نظر دارند.

پرتوی بیان داشت: در خصوص وابستگی رژیم پهلوی به غرب و دست نشانده بودن آن،انقلابیون،رهبران انقلاب و کسانی که بر علیه رژیم پهلوی مبارزه می کردند،اتفاق نظر داشتند و این مطلب مخالفی نداشت چرا که این موضوع  از سیاست ها و رفتارهای رژیم نیز مشخص بود.

وی با اشاره به اینکه پهلوی دوم با دیکتاتوری از طریق کودتای 28 مراد، دولت ملی مصدق را سرکوب کرد،افزود:دست نشاندگی و وابستگی رژیم از دیگر عواملی بود که نیروهای مبارز در خصوص آن،اجماع نظر داشتند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیروهای درگیر انقلاب را سه طیف اصلی تقسیم کرده و گفت: اسلام گراها و مذهبیون که رهبری آنها به دست روحانیت مبارز و آیت الله خمینی(ره) بود،دسته چپ گراها از ایدئولوژی مارکسیستی و سیوسیالیستی الهام می گرفتند  که سابفه تاریخی آنها به حزب توده بر می گشت و ملی گرایان لیبرال که در تاریخ معاصر جریان شناخته شده ای بودند.

پرتوی وابسته بودن رژیم را یکی از دلایل تغییر آن عنوان کرد و گفت: دیکتاتوری رژیم پهلوی عامل دوم برای مقابله با این رژیم از سوی گروه های یاد شده بود.

وی با بیان اینکه استقلال به معنای مردود شناختن نظام سایسی وابسته و دست نشانده است، ادامه داد:آزادی بهره مند شدن از نظام سیاسی قانونمندی که به دیکتاتوری سوق نیافته و قانونی که از اراده ملت نشات گرفته شود،گفته می شود.

این استاد دانشگاه گفت: جمهوری اسلامی قالب، ظرف و چارچوبی برای محتوای استقلال و آزادی است.

وی افزود: اگر نظامی بتواند استقلال و آزادی را ایجاد کند، می تواند جمهوری اسلامی شود، اگر نتواند تحقق بخشد از آرمان و ویژگی های خاص نظام اسلامی فاصله گرفته است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه بیان داشت: امیدواریم همه پایبند به شعار اصلی انقلاب بوده و برای تحقق بخشیدن به استقلال و آزادی تلاش کنند تا به مراتب بالاتری از این دو مفهوم برسیم.

پرتوی افزود: در حوزه استقلال سیاسی واقعیت امر این است که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر آمده از آن می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و همه در جهان مخالف، موافق و منتقد اذعان دارند که جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی مستقل است و این به این معنا است که سیاستمداران یک کشور از قدرت های خارجی خط نگرفته و گوش به فرمان آنها نباشند.

وی افزود: استقلال سیاسی به این معناست که در واقع هر تصمیمی را در تهران برای ایران می گیریم نه در واشنگتن، لندن، پاریس و مسکو.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نظام های سیاسی زیادی هستند که آرزوی رسیدن به استقلال را دارند اما رسیدن به استقلال وسیله و ابزار برای رسیدن به هدف نهایی که رشد و توسعه و سعادتمندی است،محسوب می شود.

وی گفت: آزادی به مفهوم قانونمندی است که هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل مسیر داریم و خیلی از مسائل و مشکلات امروز جامعه به ویژه مفاسد اقتصادی و سیاسی ناشی از عدم پایبندی به قانون است.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان اینکه در کنار تحقق استقلال باید ملت به رفاه و آسایش برسد،افزود: جامعه ما پویا و در حال حرکت است که امیدواریم این مسیر را رو به جلو ادامه دهد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر