logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۳
[ شناسه خبر : ۹۵۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج ورشکستگی مرغداری‌ها با کمبود «دان»؛

سلطان «مرغ» بازار ایران کیست؟

-سلطان-«مرغ»-بازار-ایران-کیست؟
انحصار شدید در واردات خوراک دام و طیور موجب ایجاد موج ورشکستگی بین مرغداری‌های کشور شده است.

به گزارش موج رسا; رقابت قیمت مرغ با دلار این روزها به سوژه طنز رسانه‌ها تبدیل شده است؛ نوسان روزانه قیمت مرغ به حدی شده است که دیگر اتحادیه‌ها هم قیمت مشخص و مصوبی برای نظارت بر این بازار نمی‌توانند وضع کنند.

با توجهبه اینکه بعد از انقلاب صنعت دام و طیور رشد قابل توجهی داشته و قیمت‌ها در این بازار تقریبا ثابت بوده و تنها در مواردی به تحریک تقاضا نوسانات دوره‌ای را شاهد بود، اما حالا چرا قیمت‌ گوشت مرغ باید اینگونه تغییراتی را تجربه کند؟

رد این افزایش قیمت در بازار را که بگیرید به مرغداری‌ها می‌رسید و پاسخ آنها هم به افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی به ویژه خوراک و دان مرغ ختم می‌شود که چون از خارج از کشور وارد می‌شود.

در کنار افزایش قیمت بعضی از مرغداری‌ها از کمبود آن در بازار گلایه دارند و این موضوع تا بدان حد حاد شده که بسیاری از این مرغداری‌ها را با موج ورشکستگی روبه‌رو کرده است؛ ظاهرا آنهایی که بازار را در قبضه گرفتند اجازه ورود هرکسی را به این بازار نمی‌دهند!

طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیاز سالانه ایران به نهاده‌های دام و طیور در حدود ۱۹ میلیون تن است که بخش اعظمی از این نیاز در حال حاضر از طریق واردات تامین و سالانه حدود سه میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود.

به‌طور دقیق‌تر، اکنون بیش از ۶ میلیون تن ذرت، ۵/۲ میلیون تن دانه و کنجاله سویا و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن جو از کشور‌های مختلف وارد کشور می‌شود. چندسالی است که بیشتر فعالان امور دام، از انحصار بازار نهاده‌های دامی گلایه دارند و حتی در این میان نام یک تاجر خوراک دام نیز بر سر زبان‌ها افتاده است.

ا

 

۹۰ درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور در دست « مُدَلل»

اما تیرماه امسال بود که سیدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس در جریان سوالش از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر چرایی ایجاد انحصار بر بازار دان و مرغ توسط آقای مدلل با زیر پا گذاشتن قانون احصار اظهارداشت: صنعت دام و طیور بخش اعظم سبد کالای خانوارها را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور یکی از پایه‌های قوی داخل کشور ما است، عنوان کرد: متأسفانه در این بخش انحصاری صورت گرفته است که این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

کریمی قدوسی ادامه داد: انحصار یکی از شیوه‌های نظام سرمایه‌داری است، در دنیا هم شرکت‌های بزرگ چند ملیتی انحصار اقلام عمده غذایی و دیگر مواد را به دست گرفته‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که اگر ما در کشور با ۱۰ سلطان مقابله شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. سلطان‌هایی چون سلطان شکر، آهن، ذرت و سویا و یا سلطان پارچه.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به انحصار ۶۰ درصدی واردات نهادهای صنعت دام و طیور توسط شخصی به نام مُدلل گفت: ۶۰ درصد از انحصار در این بخش به دست این تاجر است؛ اگر دولت نتواند بخش زیادی از واردات را کنترل کند طبعاً این شخص روز به روز قدرت پیدا می‌کند.

کریمی قدوسی بر همین اساس اضافه کرد: امثال اینها در اقتصاد نقش بسیار زیادی دارند و این باعث می‌شود رقابتی که قانون برای جایگاه رقابت تأکید دارد تحت تاثیر قرار گیرد.

ا

 

وی یکی از وظایف شورای رقابت را در مقابله با انحصار عنوان کرد و گفت:  یک سازمان در اختیار جهاد کشاورزی از ابتدا تاکنون بوده است که این سازمان بیشتر جنبه حمایتی دارد نه تجارتی و موضوع عدم انحصار را در بخش‌های مختلف حوزه خود دنبال نمی‌کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به اینکه ما سال گذشته باید تلفات ۳۵ میلیون قطعه مرغ را در کشور می‌داشتیم، گفت: آقای حجتی چرا این بخش را دنبال نمی‌کند؟

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: فردی به نام آقای مُدَلل ۹۰ درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته و در قیمت‌ها تأثیرگذار است.

کریمی قدوسی اضافه کرد: این شخص روزانه قیمت‌ها را تعیین می‌کند به نحوی که در ۶ ماه گذشته بدون اینکه قیمت جهانی تغییر کرده باشد، قیمت نهاده‌ها ۲ برابر شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با انتقاد از اینکه چرا شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی با مُدَلل همکاری می‌کند، گفت: در واقع سوال ما در راستای اعتراض تولیدکنندگان مرغ در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: این افراد انحصار بازار تولیدات کشاورزی و دام و طیور را به دست گرفته‌اند اما شما آقای حجتی باید با توجه به قانون ضد انحصار از تولیدکنندگان حمایت کنید و آن آقایانی که انگشت شمار هستند کنترل کنید.

قدوسی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: به این دلیل کنترل این افراد نسبت به ده‌ها هزار کسبه راحت تر از آن است که بروید آنها را به خاطر ۵۰ تومان بالا و پایین فروختن جریمه کنید و قبض بنویسید.

وی در خاتمه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: جنابعالی هم قطعاً مخالف این رویه و انحصار هستید و اگر مشکل قانونی دارید بیایید مطرح بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی برای درست شدن این فضا در کشور کمک کند.

هنوز هم بعد از چند ماه از اظهارات صریح این نماینده مجلس نه تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه باز هم شاهد افزایش قیمت روزانه و سرسام‌آور قیمت مرغ در کشور هستیم و مسئولان وزارت جهادکشاورزی هم با ناتوانی کامل در کنترل این بازار خود را به خواب زده‌اند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر