logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۴
[ شناسه خبر : ۹۵۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
انی زاده مطرح کرد؛

پشت پرده سفر رئیس جمهور سودان به سوریه

پشت-پرده-سفر-رئیس-جمهور-سودان-به-سوریه
کارشناس مسائل منطقه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: عربستان هم اعلام کرده است که در بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد و این نشان می دهد که کشورهای عربی به دنبال مهار دولت سوریه هستند و سعی می کنند که سیاست های خودشان را به دولت دمشق دیکته کنند.

به گزارش موج رسا; حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در خصوص شرط سران عرب برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: در جریان سفر اخیر امرالبشیر، رئیس جمهور سودان به دمشق او حامل پیامی از سوی اتحادیه عرب و همچنین برخی از کشورهای عرب منطقه مثل عربستان، بحرین و امارات است که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منوط به خروج دولت سوریه از محور مقاومت است که این مسئله با واکنش منفی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مواجه شد.

 

وی اظهار داشت: دولت سوریه معتقد است که این کشور جزئی از حلقه محور مقاومت است و حاضر نیست که از این محور خارج شود و به نظر می رسد که کشورهای عربی با توجه به اینکه در حال حاضر دولت سوریه در آستانه خروج کامل از بحران نفس گیر 7 ساله است، بایستی شرایط خودشان را به سوریه تحمیل کنند چون اعتقاد کشورهای عربی این است که سوریه نیازمند بازگشت به کشورهای عربی است.

 

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: کشورهای عربی معتقدند که سوریه باید از حزب الله و ایران فاصله بگیرد که این امر طبیعتاً به سود دولت و ملت سوریه نخواهد بود.

 

هانی زاده افزود: مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به کندی پیش می رود، زیرا اختلاف نظرها بین دمشق و کشورهای عرب عضو اتحادیه عرب بسیار بالاست.

 

وی در پاسخ به این سوال که "کشورهای عربی با بازگشایی سفاتخانه هایشان در سوریه چه سیاستی را دنبال می کنند؟" گفت: در حال حاضر امارات، بحرین و کویت درصدد بازگشایی سفارتخانه های خودشان هستند و این نشان می دهد که سیاست های تخریبی عربستان، آمریکا و اسرائیل در سوریه با شکست مواجه شده است و این سه کشور نتوانسته اند شطرنج سیاسی سوریه را تغییر بدهند.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دنبال این هستند که رابطه خودشان را با سوریه بازتعریف کنند، ولی مشروط بر اینکه سوریه از حزب الله و ایران فاصله بگیرد که این مسئله در حقیقت نمی تواند به نفع ملت سوریه باشد، زیرا دولت بشار اسد معتقد است که همچنان باید جزئی از محور مقاومت در برابر اسرائیل نقش خودش را ایفا کند.

 

هانی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا کشورهای عربی پیروزی های سوریه و همپیمانانش در جنگ های اخیر را پذیرفته اند؟" گفت: کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که سوریه در حال حاضر از مرحله بحران عبور کرده است و در آستانه پاک سازی اراضی خود از وجود گروهک های تروریستی است.

 

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی تنها 5 درصد از خاک سوریه در دست گروهک های تروریستی است و همچنین شهر ادلب هم در اشغال ارتش ترکیه است.

 

کارشناس مسائل منطقه اذعان کرد: اگر این دو موضوع حل شود، سوریه شاهد آرامش و استقلال خواهد بود و ثبات خودش را بدست خواهد آورد، به همین دلیل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که باید گذشته خودشان را بازتعریف و ترمیم کنند و از گذشته خودشان فاصله بگیرند، زیرا این کشورها اشتباهات بزرگ محاسباتی در مورد سوریه داشتند و در حال حاضر درصدد جبران هستند.

 

حسن هانی زاده بیان داشت: عربستان هم اعلام کرده است که در بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد و این نشان می دهد که کشورهای عربی به دنبال مهار دولت سوریه هستند و سعی می کنند که سیاست های خودشان را به دولت دمشق دیکته کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که "آمریکایی ها بعد از خروج نیروهای خود از سوریه در کجا مستقر می شوند؟" گفت: گزارشات نشان می دهد آمریکایی ها در حال خروج تفنگداران خود از شرق فرات در سوریه هستند.

 

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در حال حاضر نیروهای آمریکایی به سمت عراق و پایگاه های عراق منتقل شده اند.

 

هانی زاده تصریح کرد: آمریکایی ها درصدد این هستند گروهک تروریستی منافقین را از کشورهای اروپایی و آلبانی جمع آوری کنند و آن ها را به عراق بازگردانند تا بتوانند یک مشکلات جدید امنیتی برای عراق بوجود بیاورند و این یک چالش بزرگ برای منطقه خواهد بود.

 

وی در پایان گفت: در حال حاضر ملت عراق آماده پذیرش این گروهک تروریستی منافق نیستند و در واقع مردم عراق واکنش خودشان را در برابر منافقین نشان خواهند داد و مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که عراق جولانگاه گروهک تروریستی منافقین باشد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر