logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۹۴۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مطالبه ای که پاسخ داده نشده است؛

محرومیت شهرستان های زنجان از پایانه مسافربری/از سردرگمی مسافران تا وضعیت نامطلوب پایانه مرکزی

محرومیت-شهرستان-های-زنجان-از-پایانه-مسافربری-از-سردرگمی-مسافران-تا-وضعیت-نامطلوب-پایانه-مرکزی

استان زنجان دارای هشت شهرستان است که از این تعداد شش شهرستان فاقد پایانه مسافربری هستند و این موضوع موجب سردرگمی مسافران می شود.

به گزارش موج رسا; با وجود اینکه پایانه های مسافربری همواره به عنوان ویترین شهرها در چشم هر گردشگر و مسافر عبوری خودنمایی می کند،اما در این میان برخوردار نبودن این مکان ها از شاخص ها و استانداردهای تعریف شده در کیفیت خدمات به گروه های هدف تاثیر منفی گذاشته و نارضایتی مخاطبان را به دنبال دارد.

استان زنجان دارای هشت مرکز شهرستانی است که از این تعداد تنها در دو شهرستان پایانه مسافربری وجود دارد این در حالی است که وضعیت پایانه مسافربری مرکز شهر زنجان نیز مطلوب نیست و گلایه مندی هایی در این زمینه مطرح می شود.

در واقع در نبود پایانه مسافربری، رانندگان وسایل نقلیه چون به محل ثابتی برای حمل مسافران برون شهری دسترسی ندارند مبادرت به پارک ماشین‌ های خود در نقاط مختلف در برخی شهرهای استان می ‌کنند که این موضوع علاوه بر سرگردانی مسافران،مشکلات ترافیکی در شهر ایجاد می ‌کند.

 

*وضعیت نامطلوب پایانه مسافربری زنجان

"حمید سلمانیان" رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان از نخستین افرادی است که به موضوع وضعیت نامطلوب پایانه های استان اشاره می کند و می گوید: عدم وجود جایگاه سوخت در ترمینال شهر زنجان موجب نارضایتی مسافران شده است.

وی با بیان اینکه نبود آسفالت مناسب از دیگر مشکلات ترمینال زنجان محسوب می شود، خاطرنشان کرد: عدم وجود کارواش از دیگر مشکلات در این زمینه است.

این مسئول با اشاره به احداث ترمینال شهرستان خرم دره از سال 87 ،بیان داشت: تا کنون این ترمینال مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مردم شهرستان خرم دره برای عزیمت به سایر نقاط کشور به ابهر مراجعه می کنند همچنانکه شهرستان ماهنشان نیز فاقد ساختمان ترمینال بوده و ترمینال احداث شده در این شهرستان نیز تکمیل نشده است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب جابه جایی مسافران شهرستان طارم در جلوی بانک ملی خیابان خرمشهر زنجان،می گوید: این شهرستان نیز فاقد ترمینال در زنجان و طارم است.  یکی از رانندگان زنجانی در این زمینه معتقد است، در صورتی که مسئولان امر، پایانه ‌ای را برای حمل و نقل مسافران ایجاد کنند، هم برای رفاه حال مسافران برون شهری گام بر می‌دارند و هم نظر رانندگان را جلب می‌ کنند.

محمد اسدی ادامه داد: احداث پایانه حمل و نقل بین شهری در شهرستان ها به سود همه است و احداث پایانه استاندارد،مسافرت مردم را آسانتر می کند.

وی گفت: شهرداری می ‌تواند با ایجاد پایانه بین شهری، شرکت‌ های مسافربری را در یک محل تجمیع،مستقر و ساماندهی کند.

یکی از شهروندان زنجانی نیز با اشاره به سرگردانی مسافران به دلیل نبود پایانه مسافربری در شهرستان های استان، ادامه داد: ساماندهی و مدیریت سفرها و تمرکز مسافربری‌ ها در یک مکان برای رفاه حال مسافران و به خصوص مسافران ضروری است.

خادم با بیان اینکه احداث و راه ‌اندازی پایانه مسافربری امری واجب، است،بیان داشت: مسئولان باید هر چه سریعتر نسبت به اجرای این پروژه اقدام کنند.

 

  *ساخت پایانه مسافربری در دستور کار شهرداری

"احمدی"معاون خدمات شهری شهرداری زنجان از اختصاص زمینی در کنار پل سید الشهدای زنجان برای احداث پایانه خبر داد و گفت: زمین برای کارگاه ساخت پل استفاده می شد.

وی گفت: از این زمین می توان برای احداث پایانه برون شهری سواری استفاده کرد که شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد.

"مهرداد سلطانی" معاون امور عمرانی استانداری زنجان نیز برضرورت احداث پایانه مسافربری در همه شهرستان های استان تاکید کرد و گفت: مردم برای مسافرت راحتتر نیازمند دریافت خدمات از پایانه های مسافربری هستند.

 

*ضرورت ورود بخش خصوصی برای ساخت پایانه مسافربری

وی رود بخش خصوصی برای احداث پایانه مسافربری را ضروری دانست و افزود:باید با دادن امتیاز و قرار دادن زمین در اختیار بخش توسط بخشی خصوصی،نسبت به احداث پایانه ها اقدام کرد.

وی احداث پایانه مسافربری در شهرستان قیدار را نمونه بارزی از همکاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت:بخش خصوصی با مشارکت شهرداری می تواند استان را از این وضعیت نجات دهد.

وی با بیان اینکه پایانه های مسافربری باید خدمات مرتبط با سفر را ارائه کنند، ادامه داد: حتی می توان از ظرفیت بخش تعاونی در این زمینه استفاده کرد.

گفتنی است،پایانه مسافربری محل امنی است که مسافران می توانند با مراجعه به آن با تهیه بلیط از امنیت تردد و بیمه برخوردار باشند، در حالی که سوار شدن به خودروهای سواری شخصی بدون نظارت یک پایانه مسافربری برای مسافران چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ بیمه مناسب نیست. 

مردم شهرستان های استان زنجان برای سفر به زنجان و استان های همجوار همواره با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، مردم استان که اکثرا در روستاها زندگی می کنند با طی مسافت های بعضا طولانی به شهر می آیند و به دلیل عدم وجود پایانه مسافربری دچار مشکل می شوند.

 

*احداث پایانه‌های مسافربری تأثیر مستقیمی بر صنعت گردشگری دارد

از آنجا که صنعت گردشگری، مسافرپذیری و تجارت از عوامل مهم رونق، توسعه و پیشرفت یک منطقه به حساب می‌آید،استان زنجان با وجود ظرفیت های بالا در زمینه گردشگری، کشاورزی، تجارت کالا و غیره می ‌تواند در این راستا به رشد و پیشرفتهای مطلوبی دست یابد.

 بنابراین لازمه این توسعه و پیشرفتها وجود برخی زیرساختها  است که مسئولان  شهرستان و استان باید در این راستا قدم‌های مؤثری بردارند.

یکی از این زیرساختها احداث پایانه‌های مسافربری و امنیت تردد شهروندان است که تأثیر مستقیمی بر صنعت گردشگری، توریست و غیره دارد زیرا وقتی مسافری نداند که به مکانی که می‌ رود آیا امنیت تردد دارد، آیا جاده‌های آن مناسب است، آیا مکانی وجود دارد که بتواند خود را از سرما و گرما حفظ کند و قبل از حرکت در سالن انتظار بتواند با خیال راحت استراحت کند و هزاران مورد دیگر که باید به آن توجه شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر