logo
امروز : دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
پیامبر اکرم(ص): ماه مبارک رمضان ابتدایش رحمت و میانه‏ اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است. (بحار الانوار، ج 93، ص 342)
[ 2021/4/19 ] [ 6 رمضان 1442 ]
شناسه خبر : ۹۱۳
زنگ خطر وقوع حوادث تلخ در مدارس تخریبی

بیش از 40 درصد مدارس خدابنده و خرمدره تخریبی و نیازمند بازسازی است

بیش-از-40-درصد-مدارس-خدابنده-و-خرمدره-تخریبی-و-نیازمند-بازسازی-است

گهگاهی شاهد مخابره خبری تلخ از آتش سوزی و یا گزارش های مردمی از تخریبی بودن مدارس به گوشمان می رسد مدارسی که بیشتر آنها در مناطق روستایی واقع شده و با کمبودهای جدی مواجه هستند.

به گزارش موج رسا; هنوز هم هستند دانش‌آموزانی که در سخت‌ترین شرایط و با حداقل امکانات در حال تحصیل هستند و از ابتدایی‌ترین امکانات آموزشی محروم هستند و کلاس‌هایشان در مدارسی برگزار می شود که کلنگی بوده و استانداردهای لازم را ندارد.

تجهیز و نوسازی مدارس کاری است که هر ساله توسط اداره تجهیز و نوسازی مدارس دنبال شده و سعی شده است تا با در اختیار گذاشتن تجهیزات و امکاناتی نظیر بهره‌مندی از آزمایشگاه، سالن‌های ورزشی و سیستم‌های هوشمند بر کیفیت فضاهای آموزشی اضافه شود.

در کنار افزایش تجهیزات توجه به ایمن سازی مدارس نیز ضرورتی انکار ناپذیر بوده و لازم است در کنار افزایش فضاهای آموزشی برای تحت پوشش قرار دادن  تمامی دانش آموزان شهری و روستایی فضایی را ایجاد کرد که دانش آموزان در محیطی امن تحصیل کنند و والدین نگران این نباشند که سقف کلاسی بر سر کودکشان فرو ریزد و یا حادثه ای تلخ جان دلبندشان را به آتش کشد.

 

*30 درصد از مدارس کشور تخریبی است

بر اساس آمار ارائه شده توسط مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش 30 درصد از مدارس کشور تخریبی بوده و یا نیازمند بازسازی هستند که این میزان فضا شامل 16 میلیون متر مربع است که 6 میلیون متر مربع فضای تخریبی و 10 میلیون متر مربع فضای نیازمند مقاوم سازی است و در واقع یک سوم دانش آموزان در مدارسی مشغول به تحصیل هستند که با ایمنی و استانداردها فاصله دارد.

 رئیسی ایمنی مدارس را یک مطالبه جهانی دانسته و دانش‌آموزان را مستحق تحصیل در مدارسی می داند که استاندارد  باشد و معتقد است مصوبه کمیسیون تلفیق نگرانی عدم ایمنی مدارس را مرتفع می کند که در این راستا اعتبار 3 میلیارد دلاری برای ایمن سازی مدارس در نظر گرفته شده است.

استان زنجان یک هزار و 805 مدرسه دارد که 175 هزار دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

آمار مشخص و یکسانی از میزان تخریبی بودن مدارس استان وجود نداشته و آمارهای ارائه شده در این زمینه متناقض بوده است چرا که مسئولان آموزش و پرورش و اداره تجهیز و نوسازی مدارس استان نظرات متفاوتی در این زمینه داشته اند اما اظهار نظر نماینده مردم خدابنده و مدیر آموزش و پرورش خرمدره نیز آماری بالاتر از آمار ارائه شده از سوی مدیران اداره نوسازی و تجهیز مدارس داده اند.

 

*تذکر کتبی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش و پرورش

در طی ماههای گذشته شاهد اعتراض نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی بوده ایم که ایشان معترض به عدم توجه به نوسازی مدارس در این شهرستان داشته و در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است که 50 درصد مدارس خدابنده تخریبی هستند که جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کنند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در طی گفت و گوی خود با خبرگزاری ایرنای زنجان نیزغیر ایمن بودن و استحکام نداشتن مدارس را امر غیر قابل قبول دانسته ومجموعه وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  را ملزم به داشتن برنامه ای اصولی و اورژانسی برای بهبود وضعیت مدارس غیر ایمن دانسته و گفته است: لازم است با در نظر داشتن اولویت ها نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.  مدیر آموزش و پرورش خرمدره نیز 40 درصد مدارس این شهرستان را تخریبی و نیازمند بازسازی دانسته و در اظهارات خود در گفت‎وگو با یکی از خبرگزاری های استان بیان کرده است

 

* علاوه بر فرسودگی ساختمان ، موتورخانه های مدارس نیاز به تعمیرات اساسی دارد

"مدارس تخریبی شهرستان خرمدره با مشکلات و معضلات زیادی مواجه هستند و اعتبارات فعلی نیز پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و علاوه بر فرسودگی ساختمان های تخریبی، موتورخانه های این مدارس نیز به تعمیرات اساسی و با هزینه برآوردی بالغ بر 250 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال نیاز دارد و آموزش و پرورش توان تامین منابع را ندارد"  جعفری 20 درصد مدارس شهرستان خرمدره را  نیازمند تعمیرات اساسی دانسته و بیان کرده است :10 درصد نیز به تعمیرات جزئی نیاز دارند و باید به این مکان های آموزشی بیشتر توجه کرد.  اما دراین بین یعقوبعلی عبادی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان زنجان در پاسخ به آمار ارائه شده توسط مسئولان این دو شهرستان می گوید: میزان تخریبی بودن مدارس استان بر اساس شناسنامه فنی آموزشگاههای استان که توسط اداره تجهیز و نوسازی مدارس ارائه می شود برآورد شده و تعیین می شوند.

وی اضافه می کند: هر مسئولی باید بر اساس گزارش های فنی به بیان درصد تخریبی بودن مدارس بپردازد و این درصدهای ارائه شده مبنای کار قضاوت و کارشناسی نیست مگر آنکه بر اساس اصول فنی انجام گیرد.

 

* بررسی ظاهری ساختمان نمی تواند مبنایی بر تخریبی بودن مدارس باشد

عبادی با بیان اینکه اظهار نظر مسئولان باید بر اساس کار کارشناسی بوده و بر اساس بررسی های فنی صورت گیرد، تاکید دارد: بررسی ظاهری ساختمان نمی تواند مبنایی بر تخریبی بودن مدارس باشد و به استناد گزارش فنی که اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان ارائه داده است میزان مدارس تخریبی استان پایین تر از میانگین کشوری است .

وی در رابطه با تذکر کتبی  نماینده مردم شهرستان خدانبده در مجلس شورای اسلامی یادآوری می کند: با توجه به شرایط ساختمانی و فیزیکی مدارس درشهرستان خدابنده نیاز به مقاوم سازی و تعمیرات مدارس امری ضروری است و تمام تلاش اداره نوسازی و تجهیز مدارس نیز به عنوان پیمانکار بر روی همین موضوع معطوف شده است که این امر با تامین منابع و بر اساس نیاز سنجی آموزش و پرورش صورت می گیرد.

معاون آموزش و پرورش استان زنجان در این باره توجه به اولویتها و کمبود منابع را دو عامل اصلی در نوسازی و تجهیز مدارس قلمداد می کند و معتقد است: همه ساله نیازهای تعمیراتی و تجهیزاتی آموزشگاهها به اداره نوسازی اعلام و این اداره نیز بر اساس تخصیصهای صورت گرفته مبادرت به مقاوم سازی و تعمیرات و تجهیزات مدارس می کنندو انجام ساخت و ساز نیز نیازمند اعتبارات عمرانی و تملکی است که توسط دولت تزریق شود.

وی بیان می کند:  در کنار اعتبارات دولتی ما حضور فعال خیران مدرسه ساز را داریم که دست آموزش و پرورش را گرفته اند و دستگاههایی همچون  بنیاد برکت اقدامات موثری را در ساخت مدارس استان داشته اند.

وی در پایان یادآور می‎شود: آنچیزی که می توانیم بگوییم این است که در این زمینه با فضاهای آموزشی استاندارد فاصله زیادی داریم که باید در این جهت گام برداریم.

به هر روی دانش‌آموزان زیادی در این استان بویژه نقاط محروم روستایی وجود دارند که شیرینی تحصیل برایشان در مدارس تخریبی و زیر سقف‌های فرسوده مدارس قدیمی، تلخ و سخت شده است و نباید منتظر ماند تا حادثه تلخی پیش آید تا آمارها را برهم  زند و باید از امروز به فکر اصلاح بود چه در آمار و چه درعمل.//ک

 

 

انتهای پیام/

نظرات
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند. *