logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۳
[ شناسه خبر : ۹۰۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 16 دقیقه ]
قالیباف در دانشگاه تهران:

تفکر ناامیدی در شهرداری هم سرایت کرده

تفکر-ناامیدی-در-شهرداری-هم-سرایت-کرده

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهردار تهران در حالی می گفت خط هفت مترو مشکل فنی دارد که حتی مسیر این خط را هم بلد نبود.

به گزارش موج رسا; محمدباقر قالیباف بعد از ظهر امروز-18/9/97- در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه همیشه یک فرصت بزرگ بوده چرا که دانشجویان قشر جوان، عالم، با نشاط، خلاق، دغدغه‌مند و با صداقت هستند، خاطرنشان کرد:بنابراین محیط دانشگاه با این روحیه همیشه موتور حرکت جامعه به سمت پیشرفت و عدالت بوده است. به همین دلیل هم اگر مسئولین از این فرصت خدادادی استفاده نکنند و آن را مورد توجه قرار ندهند، هم به ملت خیانت کرده‌اند و هم در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشند.

چالش اقتصادی بزرگترین چالش امروز کشور است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان افزود: عزیزان من امروز مهمترین چالش این ملت و کشور عزیزمان ایران، چالش اقتصادی است و حق این است که دانشگاه و دانشجو برای حل این چالش سر از پا نشناسد. به طوری که هم از جهت علم، هم از جهت عمل و هم از جهت مطالبه گری موضوع را دست بگیرد و با صدای بلند به گوش های کم‌شنوای برخی مسئولان برساند که این مردم و این ملت رنج دیده ولی همیشه مقاوم، این ملت سختی کشیده ولی همیشه با افتخار و همیشه در صحنه و حامی انقلاب و به وجود آورنده افتخارات بزرگ، در همه عرصه‌ها مخصوصا در عرصه استقلال و عرصه مردم سالاری و همراهی با دولتمردان سنگ تمام گذاشته است.

وی تاکید کرد: حق این است که جوانان و نخبگان کشور در حل مشکل این مردم محروم و مستضعف و این انسان های شریفی که بار تولید ثروت، اشتغال و پیشرفت صنعتی و کشاورزی کشور را بر دوش می‌کشند و امروز مانند کارمندان و کارگران و روستاییان در فشار هستند، وارد شوند و به حل مساله کمک کنند.

قالیباف با طرح این پرسش که ریشه اصلی این چالش اقتصادی در  کجاست ، تصریح کرد: آیا نداشتن سرمایه و درآمد در این چالش دخیل است؟ آیا تحریم ریشه این چالش اقتصادی است؟ آیا رویکردهای عزتمندانه و مبارزه با زیاده‌خواهی های دشمنان این ملت و انقلاب و گام در مسیر و راه اسلام سیاسی امام (ره) گذاشتن باعث این چالش اقتصادی شده است؟ آیا تنبلی و سستی مردم باعث این رکود و این چالش اقتصادی شده و آنها نیامده اند پای کار و کمک نکرده اند؟ من می‌گویم هرگز! نه تنها اینها باعث چالش نشده‌اند که اینها نقاط قوت و افتخارآفرین ما برای حل مشکلات اقتصادی است. پس مشکل کجاست؟

ریشه مشکلات اقتصادی در خاصه سازی و قدرت دوستی برخی مسئولان و ضعف مدیریت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکل آن جایی است که ذهن ها و چشم های بعضی از مسئولان به جای تمرکز بر این فرصت ها و داشته ها، به بیرون از مرزها خیره است و با ضعف مدیریت و اشباع ناکارآمدی، فرصت را برای فرصت‌طلبان که همیشه به دنبال مکیدن خون این ملت و به یغما بردن داشته‌های مادی و معنوی این ملت بوده اند، فراهم کرده است و فرصت را به قاچاقچیان، به دلالان، به رانت‌خواران و به کسانی که در حقیقت خائن به این سرزمین و این ملت‌ هستند و در یک کلام به چهار درصدی های معروف؛ داده است.

وی در توضیح بیشتر افزود: به نظر من چالش اقتصادی این کشور از یک طرف ریشه در ضعف مدیریت و ضعف ساختار و نحوه سازماندهی و نهادسازی در کشور دارد و از سوی دیگر به دلیل قدرت دوستی و تلاش برای ماندن در قدرت به هر قیمتی است. بنابراین تا زمانی که در حوزه کارکری و مدیریتی به سمت شایسته گزینی، توجه به موضوعات اصلی و دغدغه مردم، وقت گذاری، در میدان بودن، با مردم مستقیم سخن گفتن به جای مذاکره با بیگانگان نرویم، این مشکلات حل نمی شود. لازمه یک مذاکره عزت‌مندانه، افزایش قدرت ملی است نه ضعف اقتصادی.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز بزرگ شدن بدنه دولت، پر هزینه بودن، کسری بودجه عمومی دولت، است

فاده نکردن از ابزار روز و بزرگ شدن اقتصاد دولتی، خصولتی سازی و خاصه سازی باعث به وجود آمدن این چالش اقتصادی شده است، گفت: همین چند روز گذشته رئیس جمهور محترم در دانشگاه سمنان گفت که دولت 30 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای پرداخت خسارت به مالباختگان دریافت کرده است که این برابر بیش از 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. باید پرسید چرا؟ آیا هیچ مسیر دیگری برای اعاده حقوق مردم وجود نداشته است؟

پرداخت 30هزار میلیاردتومان به مالباختگان 250هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اجازه می‌خواهم به عنوان نمونه به موضوع ورشکستگی سه موسسه مالی در بیش از یک دهه قبل اشاره کنم که در استان اصفهان اتفاق افتاد. من در آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بودم و مطالبات بحق مردم برای برگرداندن سرمایه‌هایشان منجر به ناآرامی در شهر اصفهان شده بود. از من به عنوان فرمانده نیروی انتظامی انتظار داشتند که کف خیابان با این مال‌باختگان برخورد کنم. من که موضوع را بررسی کردم دیدم این مطالبه مردم مطالبه بحقی است. با پیگیری هایی که انجام دادیم، درنهایت کمیسیون اقتصادی مجلس از مجموعه‌ای از مسئولان مربوطه من جمله بنده دعوت کرد که برای حل و فصل موضوع در جلسه‌ای حاضر شویم. خاطرم هست که دولت وقت تصمیم گرفته بوده بیش از یکصد میلیارد تومان از طریق یکی از بانک های دولتی به مال‌باختگان پرداخت کند. دقیقا شبیه همین کاری که الان دولت دوازدهم انجام داده است. در آن جلسه من با این کار مخالفت کردم و  گفتم که این روش خوبی نیست چون صندوق‌های دیگری هم هستند که دچار این مشکل هستند و اگر دولت این رویه را انجام بدهد باید چندهزار میلیارد از بیت‌المال هزینه کند. چرا باید چنین هزینه‌ای انجام بشود؟ این پول مال مردم است و نمی‌شود هزینه سوءمدیریت افراد خطاکار در این مؤسسات و ضعف کارآمدی و نظارت دولت از جیب مردم پرداخت شود. مسئولان وقت گفتند مگر راه دیگری هست؟ من پیشنهاد راه جدیدی دادم. آنها این راهکار را پذیرفتند اما کسی مسئولیت اجرای آن را به عهده نگرفت. این همان جایی است که می‌گویم برخی از ما حال کارکردن نداریم. بنا شد که خود من این کار را انجام بدهم. این موضوع که بیش از دویست هزار نفر مال‌باخته در آن درگیر بودند، باعث اختلال در شهر شده بود. من عازم اصفهان شدم و مقدمات حل مسأله را فراهم کردم. با گفت و گوی مستقیم با مال باختگان و مسؤلان صندوق ها و مسؤلان استانی، بلافاصله آرامش به شهر برگشت. مال‌باختگان مطمئن شدند که مشکل آنها حل خواهد شد و در عرض چند ماه مشکل واقعا حل شد. بدون این که ریالی از بیت‌المال داده شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه‌ اقتصادی اخیری که برای مسؤلان نظام ارسال کرده است، بیان کرد: در آن نامه درباره مشکل نقدینگی و تبعات آن و راهکارهای حل مسأله توضیح داده ام. این پیشنهاد نتیجه تجربه من و حاصل نظرات علمی و تخصصی شما دانشجویان و استادان در دانشگاه های مختلف بود و پس از دو ماه کار فشرده کارشناسی به دست آمده بود. بخشی از راهکارهای مندرج در نامه نیز درباره نقدینگی و حل مشکل رشد نقدینگی و اصلاح سیستم بانکی کشور بود که ای‌کاش به آن توجه می‌شد و لازم نبود بیش از ۲۵۰هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شود  و به مشکل افزوده شود. متاسفانه مشکل همچنان باقی است.

برخی مسئولان نه تنها به فکر حل مشکل نیستند بلکه با سیاسی کاری آن را گردن رقیب می اندازند

قالیباف اظهار کرد: جالب اینجاست که برخی مسئولان نه تنها مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کنند، بلکه آن را سیاسی هم می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که انگار رقیب سیاسی آنها نمی‌خواهد مشکل مردم حل شود. این همان اشباع ناکارآمدی است.

قالیباف ناتوان بوده، شما توانا باش و مشکل مردم را حل کن!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرداختن به شرایط فعلی شهرداری پایتخت گفت: وقتی ادامه این تفکر ناکارآمد از دولت به شهرداری می‌رود و مستقر می‌شود، به جای کار کردن و بار برداشتن، دنبال این است که ثابت کند قالیباف کار نکرده است. ضرب المثلی هست که می‌گوید «فکر نکن اگر همسایه‌ات بلنگد، تو بهتر راه می‌روی» قالیباف بد بوده، ناتوان بوده، شما توانا باش. با تخریب قالیباف که مشکلی از مردم حل نمی‌شود.

وی با اشاره برخی تخریب های نادرست در این مدت، بیان کرد: آمدید گفتید خط ۷ مترو ناامن است و تعطیلش کردید، در حالی که اصلا نمی‌دانستید خط7 از کجا به کجاست و در برنامه تلویزیونی وقتی مجری پرسید، اشتباه گفتید. حالا نه تنها آن بخش از خط تعطیل شده را به موقع برای استفاده در دسترس مردم قرار ندادید بلکه ادامه این خط هم که بیش از ۹۵ درصد آن انجام شده بود، تمام نکردید. خب چرا آن 5 درصد باقی مانده  را انجام نمی دهید؟

کجای دنیا بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌ها را که هر سال در بودجه لحاظ می‌کنند در فهرست بدهی می‌آورند؟

شهردار اسبق تهران در ادامه به میزان بدهی های شهرداری تهران پرداخت و اظهار کرد: آمدید گفتید قالیباف ۵۲ هزار میلیارد بدهی برای شهرداری باقی گذاشته، یکسال بعد، کمیسیون فرهنگی همین شورای پنجم شهر تهران اعلام کرد که از این عدد ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه‌ای است که برای تکمیل پروژه‌های آغاز شده، لازم است. کجای دنیا بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌ها را که هر سال در بودجه لحاظ می‌کنند در فهرست بدهی می‌آورند؟

 شهرداری فقط 18هزار میلیارد تومان طلب از دولت و ۱۰ هزار میلیاردتومان سرمایه آماده برای استفاده دارد

وی با بیان اینکه 14هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری را خود شورای پنجمی ها هم قبول دارند، خاطرنشان کرد: جدای از این ۱۴هزار میلیارد، یک میلیارد دلار مصوبه مجلس برای پرداخت به شهرداری تهران بود که دولت عمل نکرد که با دلار ۴۲۰۰ تومان می شود ۴۲۰۰ میلیارد تومان. این یعنی بالغ بر ۱۸هزار میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت. و تازه این غیر از دارایی ها و سرمایه‌ای است که در گزارش تحویل و تحول شهر تهران که تحویل شورای چهارم و پنجم شد، ذکر شده است و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه آماده برای استفاده بوده است.

قالیباف با بیان اینکه یک محاسبه سر انگشتی در میزان بدهی و داشته های شهرداری نشان می دهد که میزان بدهی شهرداری بسیار اندک است، تاکید کرد: همه افراد باتجربه در مدیریت شهری می دانند که داشتن حداقل طلبکاری و بدهکاری در مجموعه یک نهاد عمومی غیردولتی مثل شهرداری‌ها امری است طبیعی.

چرا بجای حرف، برای مردم کار نمی کنید؟

وی ادامه داد: آمدید گفتید فلانی تخصص نداشته، شما که تخصص دارید که می‌گویید باید برویم از خارج مدیر بیاوریم. چرا به جای این همه حرف کار نمی‌کنید برای مردم؟

خط6 مترو، باغ پرندگان و موزه مشاهیر را که همگی در آستانه بهره برداری تحویلتان شده، چرا افتتاح نمی کنید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح چند سوال درباره پروژه های در آستانه افتتاح شهر تهران که شهریور96 تحویل مدیران جدید پایتخت شده بود اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند، بیان کرد: باغ پرندگان را چرا افتتاح نمی‌کنید؟ آنجا که دیگر اصلا کاری باقی نمانده بود غیر از رهاسازی پرندگان. با قالیباف مشکل دارید چرا پرندگان را در قفس نگه داشته‌اید؟ خط ۶ مترو را که بیش از ۸۵  درصد پیشرفت داشت و باید تا پایان سال ۹۶ تمام می‌شد چرا تمام نمی‌کنید؟ موزه مشاهیر را افتخار این شهر است چرا افتتاح نمی‌کنید؟

امیدوارم قوه قضاییه زودتر نتیجه شکایتم از تهمت زنندگان را اعلام کند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی کسی کار نکند و دغدعه مردم و مدیریت نداشته باشد چاره‌ای ندارد جز این که وعده خلاف بدهد و تهمت بزند، گفت: تازه به من هم اکتفا نمی‌کنید. به دختر من به پسران من، به همسر من تهمت می‌زنید که امیدوارم قوه قضاییه به شکایت من رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

وقتی کسی دغدغه مردم را نداشته باشد چاره ای جز حاشیه پردازی ندارد

وی افزود: وقتی که اهل تحول نیستیم وقتی که به جوانان این کشور اعتماد نداریم، وقتی که دغدغه مند این مردم عزیز نیستیم و مشکلات آنها را درک نمی‌کنیم، مجبوریم برای پوشش ضعف ها و ناتوانی‌های خود به موضوعات فرعی تمسک بجوییم.

اگر نگران حریم شخصی مردم هستید،‌ دخالت به امورات شخصی آنها نکنید

قالیباف با درخواست از دانشجویان که به این نکته دقت بیشتری داشته باشند، ادامه داد: می‌گویید قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را نمی‌توانیم اجرا کنیم و افراد برخوردار را از فهرست گیرندگان یارانه حذف کنیم، چون نمی‌خواهیم به حساب مردم سرک بکشیم. در همه کشورهای غربی، آیا کسی هست که اطلاعات حسابش در دست دولت نباشد و دولت اجازه نداشته باشد بداند که این حساب چقدر است و پول از کجا واردش می‌شود و برای چه مصارفی خرج می‌شود؟ آیا اصلا یک شهروند غربی می‌تواند بدون اعلام دلیل روشن، حسابش را از جایی به جایی منتقل کند؟ پس چرا مردم را گول می‌زنید و می‌گویید ما نگران حریم شخصی شما هستیم. اگر نگران حریم شخصی مردم هستید،‌ دخالت به امورات شخصی آنها نکنید.

شادی را از مردم گرفته‌اید و سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل داده اید!

وی با بیان اینکه به جای این که به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید، ورود به استادیوم و برگزاری کنسرت و .... موضوع اول حرفهای شماست، گفت: البته ما هم با آزادی های اجتماعی موافقیم. در همین حوزه برگزاری مراسم جشن و کنسرت، مگر در تهران و در پارک ها هر شب بیش از ۳۰۰ برنامه برگزار نمی‌شد؟ چرا تعطیلش کردید؟ ما مخالف شادی مردم هستیم یا شما؟ شادی را که گرفته‌اید هیچ، سرمایه‌شان را هم یک شبه به نصف تقلیل دادید.

دریافت مالیات از محرومین بجای دلالان، نماد مشخصی از سیطره 4درصدی ها بر مدیریت کشور است

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در حوزه مالیات، افرادی که بیشترین درآمد را دارند کمترین مالیات را پرداخت ‌می‌کنند و شاید بعضا اصلا مالیات پرداخت نمی‌کنند، بیان کرد:این در حالی است که از یک مغازه دار خرد، از یک دانشجویی که ناگزیر از فلافل‌فروشی است، مالیات می‌گیرید. جالب است که بدانید، نزدیک به ۵۰ درصد مأموران مالیات متمرکز بر این قشر محروم که درآمد حداقلی دارد، هستند تا از این درآمد ناچیز آنها مالیات بگیرند و البته این نهایتا می‌شود ۵ درصد درآمد مالیاتی! دلالان و قاچاقچی ها و چهاردرصدی‌ها که درآمد هنگفتی دارند، فرار مالیاتی می‌کنند که اگر فقط از چند ده نفر آنها به درستی مالیات گرفته شود،‌ به اندازه چندصدهزار نفر از این طبقه محروم درآمد مالیاتی ایجاد می‌کند. این یکی از نمادهای مشخص اشباع ناکارآمدی، استفاده نکردن از مدیریت نسل چهارم و ابزار روز و سیطره چهاردرصدی‌ها بر مجموعه مدیریتی کشور است.

قالیباف افزود: هر روز بخشنامه‌ای متضاد در حوزه مسائل اقتصادی و اداری صادر کردن، آرامش را از تولید کننده‌ و واردکننده و بازار می‌گیرد. چون نمی‌توانند اینها را حل ‌کنند تمسک به کارهای فرعی می‌کنند و حرف از این ‌می‌زنند که نمی‌خواهیم به حوزه شخصی مردم‌، به حساب مردم سرک بکشیم.

وی با اشاره به هشداری که ابتدای سال جاری درخصوص شرایط اقتصادی و ارز داده بود، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه بنده در رابطه با خطر وضعیت ارز مطالبی را بیان کردم اما متاسفانه توجهی نشد. امروز هم می‌گویم بحث تورم و گرانی، بحث تعطیلی کارگاه های کوچک و متوسط و بیکاری چالش جدی پیش روی ماست.

مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است به شرط فرصت دادن به جوانان توانمند و دغدغه مردم را داشتن

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من به عنوان خدمتگزار و به عنوان فردی با بیش از سه دهه تجربه در این مسایل به شما جوانان و به ملت عزیز عرض می‌کنم همه این مشکلات با همین شرایط قابل حل است؛ گفت: البته به شرط آن که به توان خود تکیه کنیم و مهمترین و اساسی‌ترین توان ما مردم و جوانان این کشورند، نه امید به بیگانه؛ به شرط آنکه با تولید کنندگان و با صادرکنندگان مذاکره کنیم نه با بیگانگان. در صف مذاکره باقی نمانیم تا آنها وعده ‌های سر خرمن به ما بدهند و فرصت ها را از دست بدهیم. به جوانان فرصت و میدان بدهیم و نه به دوستان و هم کیشان و هم حزبان و افراد خسته و بسته و نشسته. به شرط آن که همه دغدغه ما خوب کار کردن باشد و البته که کار خوب کردن و با خرد جمعی حرکت کردن و گوش شنوا برای شنیدن مشورت‌ها و نقدها داشتن. به شرط آن که خدمت به مردم به ویژه مستضعفان و محرومان و مبارزه با دشمنان این ملت دغدغه اول ما باشد.

تنها راه عزت این کشور و خدمت به مردم؛ کار است و کار و کار

قالیباف در پایان تاکید کرد: عزیزان من! تنها راه عزت این کشور، عزت این ملت و افتخار آن، اصلی‌ترین راه مبارزه با دشمنان اصلی ما امریکا و انگلیس و اسرائیل ومهمترین خدمت به مردم با هر گرایش و هر سلیقه و با هر دین و آیین و مذهب در این سه کلمه است: کار، کار، کار.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر