logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۹۰۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
تعطیی پاریس از بیم تظاهرات؛

استقرار ۹۰ هزار پلیس برای مقابله با معترضان در پایتخت فرانسه

استقرار-۹۰-هزار-پلیس-برای-مقابله-با-معترضان-در-پایتخت-فرانسه

مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند از بیم تظاهرات مجدد جلیقه‌زردها، اماکن پربازدید پایتخت و همچنین مغازه‌ها و رستوران‌های خیابان‌های اصلی امروز تعطیل است.

به گزارش موج رسا; به نظر می‌رسد عقب‌نشینی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از طرح مالیاتی خود و تهدید پلیس به مقابله سخت با معترضان، هیچ‌یک نتوانسته‌اند آتش اعتراضات گسترده‌ای که از سه هفته پیش در این کشور شعله‌ور شده را خاموش کنند.

اعتراضاتی که از سه هفته پیش به بهانه طرح مکرون برای افزایش مالیات بر سوخت در فرانسه آغاز شد، اکنون حتی با لغو کامل این طرح نیز فروکش نکرده و معترضان تهدید کرده‌اند امروز نیز مجددا برای چهارمین شنبه پیاپی به خیابان‌ها می‌آیند.

استقرار 90 هزار پلیس در خیابان‌های پایتخت


در پی دعوت مجدد معترضان به برپایی تظاهرات ضددولتی در پاریس، ادوارد فیلیپه نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرده است که 8 هزار نیروی پلیس ضدشورش و 90 هزار نیروی عادی پلیس در روز شنبه برای مقابله با "جلیقه‌زردها" در پاریس مستقر خواهند شد.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه نیز با بیان اینکه "گروه‌های افراطی خواهان سرنگونی نظام فرانسه هستند" گفته در برابر اقدامات خشونت‌آمیز معترضان، هیچگونه مماشاتی صورت نخواهد گرفت.

یک منبع آگاه در وزارت کشور فرانسه گفته است مقامات این کشور خود را برای تشدید اعتراضات در روز شنبه از جانب کسانی که بواسطه پوشیدن جلیقه‌های زرد به "جلیقه‌زردها" معروف شده‌اند، آماده کرده‌اند.

مقامات فرانسوی همچنین اعلام کرده‌اند که از بیم تظاهرات، اماکن پربازدید پایتخت از جمله برج ایفل و موزه لوور نیز به روی بازدیدکنندگان بسته خواهد بود. افزون بر این، پلیس نیز از مغازه‌داران و رستوران‌های واقع در خیابان‌های شلوغ پایتخت بویژه شانزلیزه خواسته است مغازه‌های خود را تعطیل کنند.

نگرانی دولت فرانسه از پیوستن سندیکاها به جلیقه‌زردها


در این میان، آنچه باعث افزایش نگرانی دولت فرانسه شده، تهدید همزمان سندیکاهای کارگری به اعتصاب است. در حال حاضر، یکی از بزرگترین سندیکاهای کارگری فرانسه به نام «سه ژه ته» از کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین خواسته است تا از روز یکشنبه به مدت 48 ساعت در اعتراض به دولت دست به اعتصاب بزنند.

سندیکای «نیروی کارگران» هم خواهان اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل جاده‌ای شده است. قرار است این اعتصاب از روز یکشنبه آغاز شود. 

هرچند تاکنون هیچکدام از سندیکاهای مهم و اصلی کارگران فرانسه به جز یکی از سندیکاهای کوچک به جنبش جلیقه‌زردها نپیوسته است اما دولت فرانسه نگران پیوستن آنها به جنبشی است از سه هفته پیش این کشور را فلج کرده است.

دولت امانوئل مکرون در معرض بحران بی‌سابقه


سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از ابتدای ورود او به کاخ الیزه در سال 2017 با اعتراضات زیادی در داخل این کشور مواجه شده است.

در آخرین نمونه از اینگونه اعتراضات، گروهی از معترضان فرانسوی در اعتراض به طرح دولت برای افزایش مالیات بر سوخت، از روز 17 نوامبر (26 آبان) با پوشیدن جلیقه‌های زردرنگ به خیابان‌ها آمدند.

این جنبش اعتراضی که به «جنبش جلیقه‌زردها» معروف شد، با بستن جاده‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها، دولت فرانسه را در مقابل نوعی از بحران قرار داد که به گفته رسانه‌های فرانسوی در تاریخ این کشور بی‌سابقه بود.

در طول بیش از دو هفته درگیری میان پلیس و معترضان، صدها نفر مجروح و بیش از 400 نفر از معترضان نیز به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند. معترضان همچنین تعدادی خودرو را در خیابان‌های پاریس از جمله خیابان معروف شانزلیزه به آتش کشیدند. دستکم دو نفر نیز در اغتشاشات کشته شدند.

این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که دولت فرانسه گفت ممکن است در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

مکرون در آخرین اظهارنظر خود درباره این اعتراضات گفت که از اجرای سیاست‌های اقتصادی‌اش کوتاه نخواهد آمد و اخلالگران را به دست قانون خواهد سپرد اما پس از خشونت‌های هفته گذشته در خیابان‌های پاریس به نخست‌وزیر فرانسه دستور داد با معترضان وارد مذاکره شود.

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه نیز چندی بعد در پی اوج گرفتن اعتراضات در یک نشست خبری رسما اعلام کرد که دولت برای آرام کردن اعتراض جلیقه‌زردها و بازگرداندن نظم عمومی به کشور  افزایش مالیات بر سوخت را به مدت شش ماه به تعویق می‌اندازد.

او سپس درپی بالا گرفتن خشونت‌ها در فرانسه، اعلام کرد طرح افزایش مالیات بر سوخت به طور کامل از دستور کار دولت خارج شده است و این طرح اجرایی نخواهد شد. با این حال، جنبش اعتراضی این روزهای فرانسه معروف به «جلیقه زردها» موضع دولت این کشور در مقابل اعتراضات را ناکافی دانست و از ادامه تظاهرات خبر داد.

«بنیامین کاچی» رهبر جلیقه زردها روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام» در کنایه به اقدام دولت در تعلیق برنامه‌های اقتصادی خود گفت: «مردم نان باگت (نان سنتی فرانسه) می‌خواهند، و نه خرده‌نان.»

وی تأکید کرد اعتراضهای مردم علیه سیاست‌های اقتصادی دولت از روز شنبه (امروز) دوباره آغاز خواهد شد.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر