logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۳
[ شناسه خبر : ۸۴۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
ماهواره هایی که در مسیر پیشرفت ایران ساخته شدند

چشم امید میلیون‌ها ایرانی به پیام، دوستی و ناهید/ ماهواره‌هایی که پرچم افتخار آفرینی ایران را در مدارها به اهتزاز درآوردند

چشم-امید-میلیون‌ها-ایرانی-به-پیام،-دوستی-و-ناهید-ماهواره‌هایی-که-پرچم-افتخار-آفرینی-ایران-را-در-مدارها-به-اهتزاز-درآوردند

امروزه ماهواره های دانشگاهی ایران با کیفیت بسیار بالا مسیر رشد و پیشرفت را برای شکوفایی ایران طی می‌کنند.

به گزارش موج رسا; امروزه کشورهای جهان در مسیری حرکت می‌کنند که از فضا و اعماق دریا بیش از نفت و گاز درآمد کسب می‌کنند و هر کشوری که در حوزه فضایی پیشرفته تر باشد موفقیت بیشتری را کسب می‌کند.

صنعت فضایی جهان روز به روز رشد می‌کند و درآمد هنگفتی را برای کشورهای صاحب نام  به دنبال دارد؛ سالها پیش هیچ کدام از ما فکر نمی کردیم که روزی بتوانیم نام کشورمان را در کنار کشورهای پیشرفته در صنعت فضایی ببینیم و شاهد پرتاب ماهواره های بومی باشیم اما رفته رفته با همت جوانان و دانشمندان به جایی رسیدیم که صفر تا صد یک ماهواره از مرحله طراحی تا ساخت و پرتاب در کشور انجام گرفته است.

ماهواره هایی که در مسیر  پیشرفت ایران ساخته شدند

مصباح، دوستی،  ناهید،  پیام،  ظفر و بسیاری دیگر نام های آشنایی هستند که با شنیدن آنها به خود می بالیم ساخت  ماهواره های دانشجویی از اواسط دهه ۸۰ در کشور آغاز شد و دانشگاه شریف،  امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر وظیفه ساخت ماهواره‌ها را به عهده گرفتند ماهواره‌هایی که درصدد به اهتزاز درآوردن پرچم افتخار آفرینی ایران در مدارها بودند.

چشم امید میلیون ها ایرانی به  پیام،  دوستی، ناهید/ ماهواره هایی که پرچم افتخار آفرینی ایران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

هر کشوری برای به دست آوردن برخی اطلاعات سنجشی و عملیاتی ناگریز به  استفاده از ماهواره ها است و در این میان  دو راه بیشتر ندارد یاد دست روی دست بگذارد  و اجازه دهد تا کشورهای دیگر برای او ماهواره بسازند و یا خود دست به کار شود و ماهواره‌هایی سنجش و عملیاتی با کیفیتی خوب را طراحی کند.

اما  جوانان  غیرتمند ایرانی اجازه ندادند که سایر کشورها وارد عمل شوند و برای ایران ماهواره بسازند آنها  خود دست به کار شدند و ماهواره‌هایی ساختند که نه تنها هیچ چیزی کمتر از نمونه‌های خارجی ندارد بلکه در بسیاری از موارد از آنها هم بهتر هستند.

 

ایجاد هزاران میلیارد ارزش افزوده به کمک صنعت هوافضا  

 دوستی شریف، ظفر  علم و صنعت،  نوید،   کاوشگر ۲ و بسیاری دیگر ماهواره های آماده پرتاب هستند؛ ماهواره هایی که با قدرت سنجشی خود نه تنها می‌توانند بسیاری از مشکلات محیطی  را برطرف کنند بلکه به رشد اقتصادی هم کمک می کنند برای مثال به کمک داده های ماهواره امیر کبیر می توان اطلاعات آب و هواشناسی را دریافت کرد و از طریق آن بیش از هزار میلیارد تومان ارزش افزوده در صنعت کشاورزی ایجاد کرد.

سه ماهواره تا انتهای امسال پرتاب خواهند شد 

پرتاب ماهواره از سال ۹۲ در کشور آغاز شد در آغاز کاوشگر سنجشی و پس از آن در سال ۹۳ فجر و ۹۶ سیمرغ به فضا پرتاب شدند و به گفته مسئولان سازمان فضایی ظفر،  دوستی و پیام هم تا پایان سال برای قرار گرفتن در مدار پرتاب خواهند شد

 با وجود آن که ایران رتبه اول منطقه در حوزه تولید مقاله و دانش فنی است و پتانسیل خوبی برای پیشرفت روز افزون دارد اما کمبود بودجه و زیرساخت های نامناسب سرعت رشد فضایی آنرا کند کرده است.

چشم امید میلیون ها ایرانی به  پیام،  دوستی، ناهید/ ماهواره هایی که پرچم افتخار آفرینی ایران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

کمبود بودجه، سدی محکم دربرابر راه پیشرفت فضایی ایران 

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی درباره  برخی مشکلات زیرساختی در صنعت هوافضا گفت: جوانان ایرانی از لحاظ دانش و فناوری در رتبه بسیار  بالای  قراردارند  اما زیرساخت‌های نامناسب و کمبود بودجه علت اصلی عقب ماندگی آنها است.

وی ادامه داد: امروز کشورهای جهان در صنعت فضایی بودجه بسیاری را خرج می‌کند و اگر ایران هم در همین مسیر حرکت کند بدون شک می تواند موفق به ساخت ماهواره‌هایی بسیار بهتر از نمونه های خارجی شود

کاوشگر ۲  خود را برای پرتاب موجود زنده آماده می‌کند 

اما با همین امکانات کم هم دانشمندان ایران کاری کردند کارستان در همین  شرایط بود  که آنها توانستند ماهواره‌ای بسازنند که می‌تواند به مدت دو سال در مدار قرار گیرد؛   آنها با بودجه کم کاوشگر ۲ را برای پرتاب انسان به فضا آماده می کنند و اگر کمی بیشتر به آنها توجه شوند دست به کارهای خارق العاده می زنند.

دانشجویان ایرانی ماهواره ها را طراحی کردند، ساختند،  تحویل سازمان فضایی دادند و به انتظار برای پرتاب نشستند انتظاری که امروز برای شریف ست  یا همان دوستی ۱۰ ساله شده است. 

به گفته تمام مسئولان،  شریف ست قطعا آماده پرتاب است اما متاسفانه هنوز نتوانسته اجازه پرتاب را از شورای عالی امنیت ملی اخذ کند و هر بار تاخیر  در پرتاب آن سبب ایجاد تغییرات فنی می‌شود.

اما نکته قابل توجه این است که بدانی دانش جوانان تنها در ساخت و طراحی ماهواره های سنجش و عملیاتی خلاصه نمی شود امروز در مرحله سنجشی و عملیاتی در رتبه خوبی قرار گرفته‌ایم به دنبال پرتاب انسان به فضا هستیم ود در این مسیر اقدام‌های خوبی صورت گرفته است.

چشم امید میلیون ها ایرانی به  پیام،  دوستی، ناهید/ ماهواره هایی که پرچم افتخار آفرینی ایران را در مدارها  به اهتزار درآوردند

تحقق رویای شیرین دیرینه با اختصاص کمی بودجه شدنی است 

کاوشگر دو وظیفه خطیر پرتاب انسان به فضا را برعهده گرفته است و با اختصاص کمی بودجه به آن می توانیم این رویای دیرین را محقق کنیم و نام ایران را در کنار کشورهایی ببینیم که توانسته‌اند  موجود زنده و انسان را به فضا پرتاب کنند.

حال چشم امید میلیون‌ها ایرانی به ماهواره های دوخته شده است که در دانشگاه‌های همین کشور و به دست جوانان ایرانی ساخته شده اند.

پیام، دوستی،  ناهید،  مصباح و کاوشگر نام های آشنایی هستند که با هر بار شنیدن آنها به خود می‌بالیم آنها ماهواره هایی هستند که یک ماموریت بیشتر ندارند و آن هم افتخارآفرینی برای ایران است.

صف طولانی ماهواره هایی که چشم انتظار اجازه پرتاب هستند 

تمام  ماهواره ها  برای تکمیل ماموریت خود به توجه،  بودجه و زیرساخت‌های مناسب احتیاج دارند آنها تنها به دنبال اخذ اجازه از شورای عالی امنیت ملی برای پرتاب هستند و باید دید که همت مسئولان عالی و توجه آنها به ماهواره های ایرانی چگونه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر