logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۴
[ شناسه خبر : ۸۴۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
جهانگیری:

پول باشد ننه جان من نیز کار انجام می‌دهد

پول-باشد-ننه-جان-من-نیز-کار-انجام-می‌دهد

معاون اول رئیس جمهور گفت: مدیر با انگیزه بن‌بست‌ها را می‌شکند و مدیر خوب باید راهکار ایجاد کند در صورتی که به اندازه کافی پول وجود داشته باشد ننه جان من هم می‌تواند کار پیدا کند.

به گزارش موج رسا; اسحاق جهانگیری امروز در پنجمین همایش روزی ملی روستا و عشایر اظهار کرد: روستا کانون اصلی تولید کشور است و از سازه‌های اصلی هویت‌بخشی به کشورمان به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به روند تغییر جامعه روستایی به شهری افزود: درست است که تعداد زیادی از روستائیان کشور به شهرها و حاشیه آنها کوچ کرده‌اند اما تعداد زیادی از روستاهای کشور نیز به شهر و حتی شهرستان تبدیل شده‌اند و جمعیت‌شان در همان منطقه مانده است اما دیگر جمعیت شهری به حساب می‌آیند.
 
 
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: روستانشینان در مرحله اول باید نیازهای اولیه خود را برآورده شده ببینند تا در مکان زندگی خودشان بمانند و مواردی مانند آب آشامیدنی، آموزش، فناوری‌های روز مانند اینترنت به عنوان پیش‌نیاز برای توسعه روستایی به حساب می‌آید.
 
جهانگیری تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب امکانات رفاهی یک خانواده روستایی به شدت پایین بود به طوریکه اگر کسی یخچال یا تلویزیون داشت آن را جزء امکانات روستایی به حساب می‌آوردند اما اکنون زیرساخت‌های روستاهای کشور توسعه زیادی کرده است.
 
وی اظهار داشت: اکنون با افتخار می‌توانیم بگوییم 92 درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته برخوردارند که 14 هزار کیلومتر آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. همچنین در حال حاضر 87 درصد از جمعیت روستایی کشور از آب آشامیدنی برخوردار است. تمام خانواده‌های روستایی کشور باید از گاز برخوردار باشند که به فضل خدا بر اساس آمار موجود 35 هزار روستای دیگر تا پایان دولت دوازدهم گازرسانی می‌شوند و 99 درصد جمعیت روستایی کشور زیر چتر حمایت خانه‌های بهداشت قرار دارند.
 
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: با وجود اینکه شبکه‌های ارتباطی از زیرساخت های اصلی برای توسعه روستایی به حساب می‌آیند برخی آن را یک کار لوکس می‌دانند و نمی‌خواهند به این مهم توجه کنند که وجود اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی علاوه بر زیان‌هایی که ممکن است داشته باشند می‌توان از آن استفاده‌های مطلوبی نیز کرد و مانند یک چاقو به حساب می‌آید که می‌توان از آن هر استفاده‌ای کرد.
 
بخش زیادی از محصولات کشاورزی در زمان توزیع از بین می‌رود
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: زنجیره کشاورزی از ابتدا تا انتها باید توسط خود کشاورزان و روستائیان مورد مدیریت قرار گیرد تا سود بیشتری از تولید نصیب آنها شود. در حال حاضر بخش زیادی از محصولات کشاورزی از زمان تحویل و توزیع آن از بین می‌رود کماکان نتوانسته ایم نظام توزیع خوبی برای محصولات کشاورزی ایجاد کنیم.
 
وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی، بسته‌بندی هنوز یکی از نیازهای اصلی تولیدکنندگان بخش کشاورزی است که باید به آن توجه بیشتری شود.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما سهم تجارت کشورمان از این محصول کم است و شرایط مناسبی برای بسته‌بندی و حضور در بازارهای بین‌المللی نداریم.
 
صرفه‌جویی 20 درصدی آب در کشاورزی دغدغه کمبود آب را از بین می‌برد
جهانگیری با بیان اینکه ما با منبع محدود کننده آب در کشور روبرو هستیم گفت: استفاده صحیح از آب کشاورزی جزء برنامه‌های حیاتی و اصلی در کشور است. کاهش 20 درصدی از طریق صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی می‌تواند دغدغه‌های ما برای منابع آبی کشور را از بین ببرد.
 
وی افزود: دولت اقدامات جدی برای اصلاح بهره‌وری آب در کشور انجام داده است به طوریکه 85 درصد از هزینه‌های اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری را به صورت بلاعوض به بهره‌برداران پرداخت می‌کند که سرعت اجرای این طرح نیز مناسب است به طوریکه سالانه 100 هزار تا 200 هزار هکتار به این شکل تحت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری قرار می گیرد که امیدواریم سرعت آن نیز بیشتر شود.
 
مقاومت در برابر توسعه گلخانه‌ها کاری ضد منافع ملی است
معاون اول رئیس جمهور  توسعه گلخانه‌ها در بخش کشاورزی را امری حیاتی دانست و گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای جزء اولویت‌های اصلی جهاد کشاورزی به حساب می‌آید و هر کس که بخواهد در اجرای آن محدودیت ایجاد کند کاری ضد ملی انجام داده است.
 
جهانگیری گفت: طرح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مناطق روستایی و عشایری به میزان 1.5 میلیون دلار از سال گذشته با اجازه رهبر معظم انقلاب برای بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی آغاز شده است و تا به امروز نیمی از این مبلغ به تومان تبدیل شده و در اختیار طرح‌ها قرار گرفته است.
 
وی افزود: منابع مابقی این تسهیلات با نرخ ارز نیمایی تدوین می‌شود که این امر منجر به افزایش امکان تسهیلات دهی به متقاضیان مناطق روستایی و شهری می‌شود.
 
معاون اول رئیس جمهور  یادآور شد: این تسهیلات با سود بانکی 4 و 6 درصد به بهره‌برداران اعطا می‌شود و این پول تنها مختص به روستائیان و عشایر کشور است و اگر کسی غیر از این افراد بخواهد از این تسهیلات سوء استفاده کند حتما با وی برخورد می‌شود.
 
جهانگیری تاکید کرد که ما خواهان این هستیم که این منابع با دقت و سرعت بیشتری پرداخت شود تا شرایط ایجاد اشتغال و کارآفرینی در مناطق روستایی افزایش یابد.
 
وی گفت: بر این اساس رانت بزرگی فقط برای روستائیان و عشایرایجاد می‌شود و دولت می‌خواهد به این افراد این رانت را بپردازد تا بتوانند به اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری بینجامد.
 
پول باشد ننه جان من نیز کار انجام می‌دهد
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای حل مشکلات تنها راه برطرف کردن آن مدیر نیست گفت: مدیران با انگیزه بن‌بست‌ها را می‌شکنند و مدیر باید راهکار ایجاد کند وگرنه پول به اندازه کافی وجود داشته باشد ننه جان من هم می‌تواند کار پیدا کند.
 
جهانگیری گفت: در شرایط فعلی عرصه برای زندگی مردم تنگ شده و فشارهای اقتصادی زیاد شده است. مدیران باید تصمیمات خوبی بگیرند تا از این شرایط بتوانیم با سربلندی عبور کنیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر