logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۵۴
[ شناسه خبر : ۸۴۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تناقضات دیپلماتیک بر سر FATF

سفیر: اگر FATF تصویب شود قیمت دلار روند کاهشی خود را سریعتر طی می کند/ وزیر: گران و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است

سفیر:-اگر-FATF-تصویب-شود-قیمت-دلار-روند-کاهشی-خود-را-سریعتر-طی-می-کند-وزیر:-گران-و-ارزان-شدن-ارز-هیچ-ارتباطی-به-FATF-نداشته-است

حامیان برجام با در هم آمیختن دروغ و وعده سعی دارند به اهداف سیاسی خود برسند.

به گزارش موج رسا روز یکشنبه صحن علنی مجلس میزبان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و معانش «سید عباس عراقچی» بود. وی برای تصویب لایحه cft پای تریبون مجلس رفت و سخنانی به زبان آورد که حائز نکات برجسته‌ای بود. وزیر خارجه ادعاهای غیرمعقول و ساخته و پرداخته اصلاح طلبان و برخی دیپلمات‌ها را به چالش کشید و تکذیب کرد.

دروغ حامیان برجام برای رای آوردن CFT

درست در اثنای کاهش قیمت دلار بود که «حمید بعیدی‌نژاد» مدافع پروپاقرص برجام اعلام کرد که اگر FATF تصویب شود قیمت دلار روند کاهشی خود را سریعتر طی می کند و به قیمت واقعی می رسد.

در همین رابطه سفیر ایران در لندن نوشت: « با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.»

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب که فعالیت توئیتری زیادی دارد نیز با استقبال از سخنان بعیدی نژاد به تصویب این لایحه لبیک گفت.

ظریف آب پاکی را بروی دست همه ریخت

 اصلاح طلبان و برخی از دیپلمات های طرفدار برجام درحالی کاهش نرخ ارز و بهتر شدن زندگی مردم را منوط به تصویب لایحه CFT یا همان  لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم کردند که «محمد جواد ظریف» پشت تریبون مجلس برای اقناع نمایندگان جهت دادن رای مثبت این لایحه گفت:

«برخی از دوستان مشکلاتی را مطرح کردند، اولاً من خدمت عزیزان مطرح کنم که از آقای همتی (رئیس کل بانک مرکزی) سوال کردم که گران شدن ارز و ارزان شدن ارز هیچ ارتباطی به FATF نداشته است، بر اساس قانون پولشویی هم در زمانی که ورود ارز ممنوع شد و هم الان که ورود ارز آزاد شده، با رعایت مقررات پولشویی بوده است، لذا دوستان، مردم را نسبت به بعضی مسائل که دلایل دیگری دارد و برخی از این مشکلات ذکر شده، اشاره به FATF نکنند.»

ظریف درباره گشایش های اقتصادی که ممکن است این لایحه برای کشورمان ایجاد کند صراحتا مطرح کرد: « نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد ولی تضمین می‌دهیم با نپیوستن به آن، آمریکا مشکلات را برای ما ایجاد خواهد کرد.»

نظر کارشناسان درباره ارتباط کاهش قیمت دلار و FATF

با این حال رویایی که بعیدی‌نژاد و افرادی از این دست با پیوستن ایران به FATF برای مردم ساختند توسط وزیر خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی فروپاشید.

برخی نیز مطرح می کردند که با تصویب FATF سقوط دلار دوباره آغاز می شود و افت شدید قیمت بار دیگر در بازار ارز تجربه می شود. اما روند کاهشی قیمت دلار چندان تشدید نشد و به مانند گذشته صعود و سقوط قیمت‌ها را در این عرصه شاهد هستیم که به نظر نمی رسد اثر تصویب این لایحه باشد.

آن طور که «رضا ترکاشوند» رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است.

همچنین «محمد قلی یوسفی»، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره دلیل افت قیمت دلار در روزهای اخیر گفت: « دلیل افت قیمت دلار در روزهای اخیر،‌عرضه فیزیکی ارز به بازار و جو رسانه‌ای بود. حامیان دولت به اشتباه کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر را به FATF مرتبط می‌دانند!»

سیاست ترس و وعده برای فریب افکارعمومی 

جالب اینجاست که همین موارد در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 مطرح شد. حسن روحانی با شعار «چرخیدن زندگی مردم به همراه سانتریفیوژها» مردم را مجاب کرد که به وی رای بدهند.

این موضوع تا جایی بود که بعد از توافق برجام برخی از مردم به خیابان ها ریختند و با در دست گرفتن دلار و هزار تومانی خوشحالی کردند و انتظار داشتند که قیمت یک دلاری با هزار تومانی برابر شود.

سیاست ترس و وعده در زمان انتخابات سال 96 هم به کار گرفته شد. در همین زمان جریان رسانه ‌ای حامی روحانی سیاست ترس و وعده را علیه «سید ابراهیم رئیسی» کلید زدند. در این زمینه بیان شد که اگر رئیسی رئیس جمهور شود دلار به قیمت بالاتر از 5 تا 10 هزار تومان صعود می کند و وضعیت اقتصادی مردم خراب می شود. از این رو ترسی در دل مردم انداختند تا به سراغ رقیب روحانی نروند. این سیاست ترس و وعده که مراحل مختلفی را طی کرده حالا به موضوع FATF  رسیده است.  

 

اصلاح طلبان بازی غیراخلاقی را با مردم بر سر نیازهایشان شروع کرده اند و همواره مطرح می کنند که با تصویب یک لایحه و طرحی مانند برجام و FATF مشکلات آنان حل می شود اما بعدها باز موضوع دیگری به وجود می‌آید که اصلاح‌طلبان برطرف کردن نیاز مردم را به آن منوط می کنند و مخاطبان را در دور تسلسل قرار می دهند که مردم به منافع خودشان نمی رسند اما این اصلاح طلبان هستند که اهداف‌شان از همین راه ناپسند محقق می شود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر