logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
[ شناسه خبر : ۸۳۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گزارش از دلایل کاهش نرخ ارز

سقوط دلار بی مذاکره و FATF

سقوط-دلار-بی-مذاکره-و-FATF-

به اعتقاد کارشناسان کاهش قیمت دلار به دلیل مداخله اندک دولت در بازار ارز صورت گرفته این در حالی است که برخی سعی دارند این موضوع را به دلایلی دیگر مرتبط کنند.

به گزارش موج رسا; پس از سقوط آزاد قیمت دلار که در برخی از اخبار غیر رسمی قیمت آن 8 هزار تومان هم گزارش شد، برخی از دولتمردان و افراد منتسب به دولت سعی کردند این موضوع را طبق منافع زیرمجموعه مدیریتی و جریان سیاسی خود تحلیل کنند. درواقع این افراد بر اساس منافع خود دست به تحلیل شرایط به وجود آمده در بازار ارز زدند و سعی کردند آنرا مصادره به مطلوب کنند. 

 

در همین رابطه، توئیت معنادار «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات به چشم می خورد که در حین تحولات بازار ارز نوشت: « آیا در تیتر فردای روزنامه‌ها و طرح دیدگاه‌های صاحبنظران، به نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی ملی و سقوط دلار پرداخته خواهد شد؟ شاید این تجربه خوبی بود که نشان دهد برخی ایرادات مطروحه ناشی از عدم وجود سیاست صحیح در نحوه استفاده از رسانه‌های نوین است نه نفس توسعه شبکه‌های اجتماعی.»
 
 
توئیت وزیر ارتباطات با وجود سیاست دولت در تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی و انتقاداتی که درباره عدم همراهی مناسب دولت و وزارت ارتباطات با پیام رسان های داخلی بود، این فرضیه را تا حدودی اثبات کرد که سیاست رسمی و اجرایی وزارت ارتباطات دوگانه است و وزیر جوان بیشتر تمایل به تقویت شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های خارجی دارد. 
 
«حسین انتظامی»، قائم مقام وزیر فرهنگ نیز نقش شبکه‎های اجتماعی در سقوط قیمت دلار را موثر دانست و نوشت: « شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن سقوط دلار بار دیگر کارایی خود را در ایجاد و انسجام منافع ملی نشان دادند. منافع ملی را می توان از دالان فضای مجازی به حقیقت رساند.» 
 
 
موج سواری طرفداران FATF بر روی قیمت دلار 
 
موج سواری بر روی سقوط قیمت دلار از سوی دیگر دولتمردان دیگر نیز انجام شد. در همین راستا «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس با اشاره به کاهش قیمت دلار در کشور در صفحه توییتر خود نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.» 
 
 
براساس دستور جلسه هفتگی مجلس قرار است این هفته فرآیند تصویب FATF در مجلس مشخص شود. بعیدی نژاد از جمله دیپلمات‌های طرفدار برجام است که در طول مذاکرات هسته‌ای یادداشت‌های متعددی در حمایت از توافق به نگارش در آورد. 
 
بلافاصله پس از توئیت سفیر ایران در لندن، «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب و جنجالی تهران به استقبال آن رفت و نوشت: « با توجه به گفتگوهایی که در روزهای اخیر با همکاران داشتم پیش بینی می شود نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین به اتفاق آرا و بخش قابل توجهی از نمایندگان فراکسیون ولایی به کنوانسیون CFT رأی مثبت خواهند داد.»
برخی از فعالان فضای مجازی نیز از موج سواری اصلاح طلبان با استفاده از کاهش قیمت دلار برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی خود پرده برداری کردند و نوشتند که برخی از کانال‌های تلگرامی درصدد ارتباط دادن FATF و کاهش قیمت ارز در کشور هستند.
 
 
 تحرکات اصلاح‌طلبان و حامیان دولت نشان می دهد که این جریان سیاسی سعی دارد که سقوط قیمت دلار را به موضوع FATF و نگاه مثبت برخی معامله‌گران نسبت به توافقات ایران و اروپا نسبت بدهند. این درشرایطی است کارشناسان اقتصادی این موضوع را یک اصلاح قیمتی عنوان می کنند و اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز و به برخی بانک‎‌ها اجازه داده شده تا ارز مسافرتی در اختیار مشتریان خود قرار دهند، را در روند کاهشی  قیمت ارز موثر دانسته‌اند. 
 
تصمیمات داخلی منشا تحولات اخیر قیمت ارز 
 
در همین زمینه «محمد قلی یوسفی»، عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان می کند: «آنچه طی ماه‌های گذشته باعث افزایش و جهش نرخ ارز در بازار ایران شده است ریشه داخلی دارد. تمهیداتی که دولت و بانک مرکزی طی روزهای اخیر اتخاذ و اجرای آنها را آغاز کرده باعث شده است تا بر بازار ارز تأثیر مثبت گذاشته شود.»
 
«مهدی مهرپور» از فعالان رسانه‌ای در حوزه اقتصادی هم نوشت: «دلار به زیر 15 هزار تومان رسید، چرا؟ ترامپ کاری کرد؟! برای برجام اتفاق خاصی افتاده؟ پس چرا کشید پایین؟ 1- ورود مردم به بورس با سرعت بیشتر 2- عرضه قوی تر ارز پتروشیمی‌ها به بازار 3- اعدام اخلاگران اقتصادی و... 4- تصمیمات جدید بانک مرکزی. دیدید قیمت دلار خیلی به ترامپ ربطی ندارد!» 
 
 
«سید یاسر جبرائیلی»، فعال رسانه‌ای هم نوشت: « درباره کاهش نرخ دلار تحلیل‌های تخیلی نکنیم. از ۲۱ فروردین تزریق ارز دولتی به صرافی‌ها متوقف شد، اما دولت اقتدار لازم را برای عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به بازار به خرج نداد و بازار متلاطم شد. از ۷ مهر مجددا تصمیم به تزریق ارز دولتی به صرافی‌ها گرفته و قیمت پایین آمده است.»
 
 
البته بایستی برخورد جدی با سوداگری در بازار ارز و طلا را نیز در این روند موثر دانست. دیروز محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: «دو نفر از اعدامی‌ها وحید مظلومین و باقری درمنی هستند.» موضوعی که از اقتدار قوه قضائیه برای برخورد سخت با عاملان بر هم زننده بازار ارز حکایت دارد. 
 
سیاست‌های غلطی که بازار ارز را بهم ریخت 
 
آنچه مشخص است تصمیمات داخلی در نوسانات قیمت ارز چه در بالارفتن و چه در کاهش آن اثرگذار بوده است. زمانی که دلار از 11 هزار تومان به 15 هزار تومان و بالاتر افزایش یافت هیچ اتفاق بین المللی در رابطه با کشورمان صورت نگرفت. حتی در مقطعی درخواست مستقیم «دانلد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا از ایران برای مذاکره مستقیم اثر جزئی بر روی قیمت دلار داشت و بعد از ان شاهد بالارفتن شدید قیمت ارز بودیم.
 
 
 
از سوی دیگر بسیاری از جمله «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های ارزی دولت خصوصا اعلام دلار 4200 تومانی به عنوان دلار رسمی که به دلار جهانگیری معروف شد را عامل بهم ریختن بازار و همچنین افزایش سرسام‌آور قیمت آن دانستند. دیروز تصمیمات درست بانک مرکزی اثرات بسیار زیادی بر روی قیمت دلار داشت و نشان داد که تصمیمات داخلی بیشتر از موارد دیگر در حال حاضر اثرگذار است. افرادی هم که از FATF سخن می گویند و تصویب آنرا تسهیل کاهش قیمت دلار می خوانند، اصلا این موضوع را در نظر نمی گیرند که تا به امروز نه FATF تصویب شده است ونه هنوز وعده‌های اروپایی‌ها که چند ماه هست به کشورمان وعده‌های مختلف می دهند تحقق پیدا کرده که شاهد اثرگذاری آن در بازار باشیم.
 
 به هر جهت در جریان کاهش چشمگیری قیمت دلار شاهد موج سواری و حتی تحلیل‌های جعلی و فیکی هستیم که از سوی دولتمردان و شخصیت‌های رسمی کشور مطرح می‌شود که هم آدرس غلط به افکارعمومی است و هم روشی ناپسند برای پیشبرد اهداف سیاسی است.
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر