logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
[ شناسه خبر : ۸۳۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

چرا فرودگاه زنجان شوق پرواز ندارد؟/ دلایل تعطیلی پروازها از زبان مسئولان استانی

چرا-فرودگاه-زنجان-شوق-پرواز-ندارد؟-دلایل-تعطیلی-پروازها-از-زبان-مسئولان-استانی

اگرچه فرودگاه زنجان از گذشته شاهد پروازهای پرتعداد نبود اما این روزها حتی پرواز زنجان-مشهد و زنجان-کیش هم از این فرودگاه انجام نمی‌شود.

به گزارش موج رسا; فرودگاه زنجان، تنها فرودگاه استان زنجان است که عملیات احداث آن در سال 1369 بنا به نیازهای موجود در استان، آغاز گشته و پس از تقریبا 10 سال و در سال 1379 افتتاح شده است.

این فرودگاه با ماموریت ارایه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پروازها، به ‌منظورحمل و نقل هوانوردی طراحی و احداث شده است.

فرودگاه  زنجان از مجهزترین فرودگاههای جدیدالحداث همسطح خود بوده که تمامی مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی باتمامی تجهیزات مربوطه درآن مستقر است.

این روزها فرودگاه زنجان روزهای خلوت و بی سر و صدای خود را بعد از اتمام برگشت حاجیان از سرزمین وحی می‌گذارند، در حال حاضر پرواز زنجان-مشهد نیز بیش از چهار ماه است که انجام نشده و پرواز زنجان-کیش نیز همین وضعیت را دارد.

بی‌رغبتی بخش خصوصی و گردشگری

بنا به گفته مسئولان فرودگاه زنجان بخش گردشگری استان از این پروازهای زنجان-مشهد و زنجان کیش استقبال نکرده و همین موضوع سبب شده تا چند ماهی این فرودگاه روزهای خلوت خود را سپری کند.

محمد قاسمی مدیر فرودگاه زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا گفت: متاسفانه بخش خصوصی و گردشگری استان رغبتی به برقراری پرواز از فرودگاه زنجان ندارد.

وی افزود: مانند چند سال گذشته که بخش خصوصی و گردشگری استان پروازها را چارتر می‌کرد، اکنون رقبتی به این موضوع ندارد و هیچ اقدامی نکرده است.

مدیر فرودگاه زنجان بیان کرد: بعد از فروردین ماه امسال که چاترکننده قبلی پروازش را قطع کرده ما مذاکراتی با سه یا چهار شرکت هواپیمایی داشتیم و همه این شرکتها آماده‌اند تا بخش خصوصی و آژانس‌های گردشگری به عنوان چارترکننده با آنها قرارداد ببندند که این موضوع متاسفانه علی رغم مذاکرات ما حدود پنج ماهی است که بی نتیجه مانده است.

وی این را نیز گفت که استان ما مانند استانهای فارس، تبریز و تهران نیست بنابراین بخش خصوصی باید ریسک را پذیرفته و وارد قرارداد شود که در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده است.

قاسمی با بیان اینکه هیچ کسی برای قرارداد با شرکتهای هواپیمایی نرفته و پیگیر این موضوع نیست، عنوان کرد: حتی بخش گردشگری استان هم هیچ کاری در این زمینه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پرواز کیش هم این وضعیت را دارد، گفت: بالاترین اهمیت پروازها در کشور پروازهای حج تمتع است که ماه هم پرواز رفت و برگشت حجاج را داشتیم و هیچ مشکلی در این زمینه در فرودگاه وجود نداشت.

مدیر فرودگاه زنجان با بیان اینکه بستر فرودگاهی در استان زنجان به صورت کامل آمادگی دارد اما هیچ اقدامی را از طرف بخش خصوصی و گردشگری استان نمی‌بینیم، افزود: در حال حاضر پرواز مسافری از فرودگاه زنجان نداریم.

وی تصریح کرد: ما در شهر پایتخت شور و شعور حسینی هستیم و به طور یقین متقاضی پرواز عتبات عالیات را بیشتر از سایر استانهای هم سطح خود داریم اما در این خصوص هم نه بخش گردشگری و نه بخش حج و زیارت هیچ اقدامی در این زمینه نداشتند.

شرایط سخت

یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در خصوص عدم همکاری بخش گردشگری استان به موج رسا گفت: مشکل اکنون قیمت تمام شده بلیط‌ها و همچنین شرایط سخت شرکتهای هواپیمایی است.

وی با بیان اینکه دفاتر گردشگری بدشان نمی‌آید که کسب درآمد کنند، خاطرنشان کرد: در این خصوص بیشتر در بحث پایه‌ای مشکل داریم، چارتر یک هواپیما پول زیادی می‌خواهد که توانمندی دفاتر خدماتی به آن اندازه نیست که بتوانند به تنهایی این کار را انجام دهند.

رحمتی با اشاره به اینکه خود فرودگاه هم به دنبال این است تا یک چارتر کننده قدرتمند پیدا کند، بیان کرد: اگر چارتر کننده قدرتمندی پیدا شود، دفاتر ما هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه تامین هزینه برای چارتر هواپیما مشکل عمده دفاتر ما است، اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی تضمین‌هایی در قراردادها می‌خواهند که تامین آن برای دفاتر سخت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به تامین نقدینگی برای دفاتر ما مشکل ساز شده است، ادامه داد: یکی از دفاتر ما وجود همه این مشکلات پیشقدم شد اما افزایش شدید قیمت بلیط‌ها کار را کمی سخت کرده اما این کار هنوز هم رها نشده است.

پروازها مقرون به صرفه نیست

فرامرز نیک‌سرشت، معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در این زمینه به خبرنگار موج رسا گفته که پروازها اکنون مقرون به صرفه نیست و این موضوع مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تعدا کم مسافرین و صندلی‌های اشتغال شده ملاک اصلی برای شرکتها است، ابراز کرد: این مشکل تنها مشکل فرودگاه زنجان نبوده و اکثر فرودگاه‌ها با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه بالا رفتن قیمت بلیط‌ها سبب عدم استقبال مردم شده است، افزود: مشکلات متعددی سبب بروز وضعیت فعلی شده است.

افرایش ناگهانی قیمت پروازهای داخلی

مهرداد سلطانی معاون عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با با اشاره به جلسه‌ای که یک و نیم ماه پیش در این خصوص تشکیل شده بود، اظهار کرد: در این جلسه تصمیم گرفتیم تا پروازهایی مانند پرواز مشهد که امکان برقراری دارند دوباره احیا شوند.

وی افزود: در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی پیگیر ماجرا بود اما محوریت کار با بخش خصوصی بود که این آژانسها اعلام آمادگی کردند تا موضوع را پیگیری کنند که یکسری از اقدامات نیز انجام و قراردادهایی هم منعقد شد.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه افرایش ناگهانی قیمت پروازهای داخلی سبب افزایش قیمت بلیط‌ها شد، عنوان کرد: این افزایش سبب شد تا بخش خصوصی ما به این نتیجه برسد که پروزاها با استقبال همراه نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در استان به این نتیجه رسیده که پروازها صرفه اقتصادی نخواهند داشت، گفت: مردم قادر به پرداخت قیمت بالای بلیط‌ها نخواهد شد و این خود یکی از مشکلات پیش رو است.

سلطانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت پروازها سبب نیمه کاره ماندن توافقات ما با بخش خصوصی شد، ابراز کرد: اگر قیمتها اصلاح شود و شرایط جدید حاکم باشد، بخش خصوصی همچنان به دنبال برقراری این پروازها است.

وی با بیان اینکه این بحث تنها مختص استان زنجان نبوده و مشکل کشوری است، افزود: وقتی پروازهای تهران تبریز و تهران مشهد با افت جدی مسافر همراه هستند در استان زنجان این موضوع بیشتر احساس خواهد شد.

زمانی جمشید انصاری استاندار سابق زنجان و همچینن اسدالله درویش‌امیری استاندار فعلی زنجان به دنبال برقراری پروازهای زنجان-تهران و زنجان-استانبول بودند که اکنون تعطیلی پروازهای زنجان-مشهد و زنجان کیش نشان می‌دهد که نه تنها هیچ کدام از قولهای هوایی دو استاندار سابق و فعلی زنجان عملی نشده بلکه پرواز زنجان-مشهد هم چند ماه تعطیلی را تجربه می‌کند.

با توجه به تصویب منطقه ویژه اقتصادی زنجان در مجلس شورای اسلامی و وضعیت نابسامان پروازها در فرودگاه زنجان تصویر روشنی را از سرمایه‌گذاری در زنجان نشان نمی‌دهد هرچند که استان زنجان نزدیک به پایتخت بوده و مشکلات برخی از استانهای دور را ندارد.

باید دید اسدالله درویش‌امیری چه تدبیری در این زمینه می‌اندیشد و یا اینکه مانند جمشید انصاری قول رونق فرودگاه زنجان را به استاندار بعدی واگذار خواهد کرد.

گزارش از علی الماسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر