logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
[ شناسه خبر : ۸۲۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

نظارت 30 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح قربانی‌های حسینیه اعظم زنجان/ ذبح نیابتی در کشتارگاه‌ها با مراحل کامل بهداشتی انجام می‌شود

نظارت-30-اکیپ-ثابت-و-سیار-بر-ذبح-قربانی‌های-حسینیه-اعظم-زنجان-ذبح-نیابتی-در-کشتارگاه‌ها-با-مراحل-کامل-بهداشتی-انجام-می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به افزایش فعالیت اکیپ‌های دامپزشکی در استان زنجان گفت: 30 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح قربانی‌های دسته حسینیه اعظم زنجان نظارت می‌کنند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حضور اکیپ‌های دامپزشکی در دسته‌های عزاداری به ویژه دسته زینبیه و حسینیه اعظم زنجان اظهار کرد: در دسته حسینیه اعظم زنجان 14 اکیپ ثابت و 16 اکیپ سیار در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: این اکیپ‌های در مسیر هیات و کشتارگاه‌های دام در زنجان فعال هستند و بر ذبح دام‌ها نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به نظارت بازرسان دامپزشکی بر مراکز بسته بندی در استان زنجان خاطر نشان کرد: در این مراکز بر مراحل کارها و بهداشتی بودن مراحل بسته بندی نظارت خواهد شد.

وی بیان کرد: در مجموع 90 پرسنل برای کارها نظارتی در نظر گرفته شده و از بازنشسته‌ها نیز در کار نظارتی استفاده شده است.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه ذبح دام‌ها در خیابان‌ها منجر به افت کیفیت لاشه می‌شود افزود: درخواست داریم تا آنجایی که امکان دارد ذبح دام‌ها به صورت نیابتی انجام شود تا گوشت دام ذبح شده حیف و میل نشود.

وی با بیان اینکه ذبح نیابتی در کشتارگاه‌ها با مراحل کامل بهداشتی انجام می‌شود افزود: در کشتارگاه‌ها مراحل به صورت کامل و تمیز انجام شده و همه مراحل نیز تحت نظارت است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی‌ها اسرار بر کشتار دام‌ها در مسیر دسته‌ها را دارند که این کار مشکلاتی را در عبور و مرور مردم ایجاد می‌کند و ممکن است مسائل شرعی و بهداشتی داشته باشد بیان کرد: برخی بیمارها نیز هستند که ممکن است از طریق خون‌آبه منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه کشتارها در مسیر هیات که هیئت امنا مشخص کردند انجام می‌شود افزود: در این محل‌ها نظارت بهداشتی از طریق اکیپ‌های دامپزشکی انجام می‌شود.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه مردم مسائل بهداشتی کشتار دام‌ها در سطح روستاها و هیئت‌های کوچک را رعایت کنند بیان کرد: در کشتار دام‌ها از دستکش و لباس مناسب استفاده کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده بعد از نگهداری حداقل 24 ساعت در یخچال مورد استفاده قرار گیرد تا مشکلی در انتقال برخی از بیماریهای مشترکی که در دام زنده هیچ علائمی ندارد ایجاد نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تب کریمه یکی از بیماریهایی است که در دام لاشه هیچ علائمی ندارد افزود: اگر در صورت ذبح بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد بیماری به انسان انتقال می‌یابد.

وی عنوان کرد: وقتی گوشت 24 در یخچال نگهداری می‌شود فعل و انفعالات شیمیایی در آن ایجاد شده و گوشت اسیدی می‌شود و با این کار ویروس‌های احتمالی که اگر در دام وجود داشته باشد غیرفعال شده و از بین می‌روند.

حاج‌کاظمی افزود: اینکار در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و گوشت‌هایی که در سطح شهر توزیع می‌شود 24 ساعت در یخچال نگهداری می‌شوند و اگر این نگهداری انجام نشود از توزیع گوشت جلوگیری می‌کنیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر