logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۸۲۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

13 میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های آبخیزداری اختصاص می‌یابد/ اجرا پروژه آبخیز‌داری و آبخوان‌داری در 16 حوزه استان

13-میلیارد-ریال-اعتبار-به-پروژه‌های-آبخیزداری-اختصاص-می‌یابد-اجرا-پروژه-آبخیز‌داری-و-آبخوان‌داری-در-16-حوزه-استان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و اّخوان داری استان زنجان گفت: پروژه آبخیز‌داری و آبخوان‌داری به منظور کنترل سیل و تغذیه مصنوعی در 16 حوزه در زنجان اجرا می‌شود.

جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشار به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در 16 حوزه در استان زنجان اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در 16 حوزه آبخیز با تزریق اعتبار 12 میلیارد و 600 میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در وضعیت مسائل مربوط به محدودیت منابع آبی و تغییرات بارش از برف به باران تصریح کرد: در حال حاضر احیا و حفاظت از پوشش گیاهی، تامین آب شرب، همگام کردن مردم و سمن‌ها با دستگاه‌های دولتی، کنترل فرسایش مدیریت سیل و کنترل سیلاب و مبارزه با عوامل خشکسالی باید مورد توجه مسئولین و برنامه‌ریزان باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به آغاز اجرای یکپارچه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در 16 حوزه آبخیز با تزریق اعتبار 12 میلیارد و 600 میلیون تومانی از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری بیان کرد: این پروژه‌ها در 5 محور عملیاتی خواهند شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری شامل عملیات مکانیکی با حجم 62 هزار مترمکعب است، گفت: اجرای عملیات بیولوژیک در قالب اجرای طرح‌های مرتعداری نظیر بذرکاری، نهالکاری، تبدیل دیمزار، کپه کاری در عرصه‌های ملی 16 حوزه، اجرای پروژه کاداستر و حدنگاری اراضی ملی به سطح 110 هزار هکتار از اقدامات انجام شده در این حوزه است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان همچنین اطفا حریق و حفاظت از عرصه‌ها به سطح 110 هزار هکتار در کنار آموزش، ترویج و ظرفیت سازی و تسهیل گری بین جوامع به عنوان مهم‌ترین رکن این محورها در 16 حوزه را از دیگر اقدامات این حوزه عنوان کرد.

وی با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در 16 حوزه استان اشاره و ابراز کرد: کبودگنبد سلطانیه، قزل تپه یا آرپاچای زنجان، آق بلاغ، حوزه قیدار، حوزه آبخیز چسب در ایجرود، چهرآباد زنجان، حوزه کرسف در خدابنده، میراخور ماهنشان بالادست روستای میراخور، هارون آباد طارم، مراش یک در ماهنشان در چندکیلومتری دندی که یک سد مخزنی دارد، حوزه هیدج در ابهر، خوشنام ابهر، زیرحوزه های کینه ورس 2. 3 و 4 حوزه مخزنی سد کینه ورس ابهر با هدف افزایش عمر مفید سد و حفاظت خاک و آب حوزه از جمله این 16 حوزه در استان زنجان است.

بیات خاطر نشان کرد: این حوزه‌ها توسط کارشناسان شناسایی شده که به منظور پایدارسازی، کنترل سیل، جلوگیری از رسوب و فرسایش، کنترل سیل، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی در بالادست آب شرب و اراضی زراعی، مرمت و بازسازی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر