logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۱
[ شناسه خبر : ۸۰۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 33 دقیقه ]
لحظه به لحظه با جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی؛

کرباسیان: باید بین نوسانات ارزی با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد

کرباسیان:-باید-بین-نوسانات-ارزی-با-مسیر-کلی-اقتصاد-تفاوت-قائل-شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست «علی لاریجانی» با دستورکار استیضاح وزیر اقتصاد آغاز شد.

به گزارش موج رسا; نمایندگان مجلس امروز دقایقی قبل بررسی طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی را آغاز کردند.

 
مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی برای استماع نظرات نمایندگان و ارائه توضیحات در صحن پارلمان وارد مجلس شد.
 
براساس این گزارش، تنها مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد را برای حضور در نشست استیضاح همراهی می کرد؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور نیز پس از مدتی در صحن پارلمان حضور یافت.
 
امروز نیز همانند روز استیضاح ربیعی وزیر کار و تعاون، قرار است جهانگیری به جای رئیس جمهور در مجلس حضور یابد.
 
اسامی غایبین و تأخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 4 شهریور 97) از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:
 
1- ملکی
 
2- سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر
 
جهانگیری وارد صحن مجلس شد
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای دفاع از وزیر اقتصاد و دارایی در صحن پارلمان وارد مجلس شد.
 
براساس این گزارش، تنها مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد را برای حضور در نشست استیضاح همراهی می کرد؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس فتر رئیس جمهور و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی  اتمی نیز پس از مدتی در صحن پارلمان حضور یافتند.
 
ابوترابی در گفت‌وگو با فارس خبر داد
 
مخالفت هر 3 فراکسیون مجلس با استیضاح کرباسیان
 
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌ آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: هر سه فراکسیون مجلس (امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مخالف هستند.
 
وی افزود: نظر فراکسیون‌های مجلس بر این است که آقای کرباسیان در شرایط فعلی و با توجه به اینکه تنها یکسال است در جایگاه وزیر اقتصاد مشغول به کار شده نمی‌تواند در بحث بازار ارز و طلا نقشی داشته باشد و این مسائل و این نوسانات براثر عملکرد بانک مرکزی و شخص آقای رئیس‌جمهور با عنوان رئیس شورای عالی پول و اعتبار است.
 
نماینده مردم نجف‌ آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظر فراکسیون‌های مجلس بیشتر بر ماندن وزیر اقتصاد و ابقای وی است و معتقد هستند که رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد چرا که رئیس‌جمهور رئیس‌ شورای عالی پول و اعتبار است و بانک مرکزی نیز زیر نظر وزارت اقتصاد نیست ؛ بلکه زیر نظر شورای عالی پول و اعتبار عمل می‌کند.
 
حاجی‌دلیگانی در موافقت با استیضاح کرباسیان:
 
آقای کرباسیان! در دوران مدیریتی شما 55 تن طلا و سکه از دست دادیم
 
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (4 پارلمان 97) در جریان بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: آقای کرباسیان! یک سال از زمان رأی اعتماد ملت از سکانداری شما در وزارت اقتصاد و دارایی گذشته است.
 
وی افزود: یک سال از برنامه کاری وزیر اقتصاد با شعار امنیت آزادی و آرامش گذشته است اما در این یک سال به اقتصاد کشور و معیشت زندگی مردم چه گذشت.
 
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: شما چه می‌دانید که به کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند، معلمان و رانندگان چه گذشت.
 
وی بر این اساس اضافه کرد: هر چه اندیشه کردم که آیا از بیکاری و گرانی‌ها بگویم نمی‌دانستم از کدام‌ها باید سخن بگویم چرا که این موارد بی‌شمارند از گرانی‌های لجام‌گسیخته، اقلام و خوراکی‌های ضروری مردم تا نرخ بی‌حد و حساب مسکن است که کمر بازاریان را خرد کرده است.
 
حاجی‌دلیگانی عنوان کرد: سرمایه‌های هزاران میلیاردی تعدادی اندک در کشور با این وضعیت چه می‌گوید.
 
وی همچنین خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کردید قرار بود تورم لجام‌گسیخته را مهار کنید و از جمله برنامه‌های دولت که شما در ابتدای مدیریت خود عنوان کردید گفتید که تورم افسار گسیخته را مهار خواهید کرد.
 
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس یادآور شد: شما گفتید با توجه به اهمیت اقلام خوراکی و آشامیدنی مردم منجر به بهبود قشر مستضعف خواهید شد اما آقای کرباسیان میانگین قیمت دلار از 904 تومان در سال 84 به 1024 تومان رسید و با رشد شدیدی در سال 92 افزایش آن چشمگیر بود.
 
حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: ما دیدیم که افزایش نرخ دلار تا سال 95 به 3 هزار تومان رسید و این فاجعه است. شما اعلام کردید 38 پله در شاخص نوآوری بهبود داشتیم اما از زمانی که شما وزیر شدید دلار 3800 تومانی به 12 هزار تومان رسید.
 
وی در ادامه خطاب به کرباسیان گفت: متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در دوره مدیریتی شما با 65 درصد افزایش روبه‌رو بوده است و بالاترین میزان نقدینگی کشور را در دوره مدیریت شما تجربه کردیم.
 
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که مقدار 13.8 رسیده است و این رشد تأثیر زیادی بر تورم در کشور خواهد داشت.
 
حاجی دلیگانی یادآور شد: شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ماهانه 9 درصد افزایش داشته است همچنین قیمت خودرو بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است، قیمت سکه هم از یک میلیون و 200 هزار تومان به بالای 4 میلیون تومان رسیده است.
 
وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان! سفره‌های مردم از کوچک شدن به نامرئی شدن رسیده است، مردم را فقیرتر کردید، ما 55 تن طلا و سکه از دست دادیم، چه وزیر اقتصادی داریم که می‌گوید من هیچ نقشی در هیچ کدام از اینها ندارم!
 
بهادری در موافقت با استیضاح کرباسیان:
آقای روحانی! با وصله پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد/ خریداران 40 هزار سکه مالیات نمی‌دهند
 
 سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه خانه ملت در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی و در موافقت با این استیضاح ضمن گلایه از رئیس‌جمهور اظهار داشت: شان وزارت اقتصاد و دارایی در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است.
 
وی افزود: به وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان گلوگاه اصلی اقتصاد نگاه می‌کنیم اما در واقع اینگونه نیست.
 
بهادری  یادآور شد: متاسفانه در وزارت اقتصاد به بحث تخصصی هیچ توجهی نشده است. و در واقع ما برای اقتصاد به اندازه فوتبال هم ارزش قائل نیستیم. چرا که برای فوتبال زمانی که احساس می‌کنیم ضعفی مشاهده می‌شود حتی متوسل به مربیان خارجی می‌شویم اما در حوزه اقتصاد هیچ حرکتی مشاهده نمی‌شود.
 
وی خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: با وصله پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد و در واقع وزارت اقتصاد و دارایی توانایی اداره تیم اقتصادی را ندارد و نمی‌تواند تئوری‌برداری کند.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین خطاب به کرباسیان گفت: شما چرا پیشنهاد وزارت را پذیرفتید. شما که گفته بودید از اقتصاد کلان سر درنمی‌آورید؟ چرا از ملت عذرخواهی نکردید و چرا استعفا ندادید؟
 
بهادری بر همین اساس اضافه کرد: آقای کرباسیان! می‌دانید ریشه گرانی و بیکاری در وزارت شماست؟ می‌دانید نقدینگی و گرانی‌های کشور را اگر درست هدایت می‌کردید وضعیت کشور اینگونه نمی‌شد؟ می‌دانستید بانک‌ها با همین عقود یکجانبه در سود تولیدی‌ها شریکند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای کرباسیان آیا می‌دانید که همین گمرک شما باعث شده انبوهی تلمبار شده از اموال در انبارها بماند؟ می‌دانید اصناف هم بیچاره شده‌اند؟
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین با اشاره به خریداران سکه و عدم پرداخت مالیات آنها گفت: آقای کرباسیان! آیا اصلا می‌دانید افرادی که 40 هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند؟ چند درصد از تولیدکنندگان هم در زندان هستند؟
 
بهادری در پایان با انتقاد از عدم عدالت م الیاتی در کشور خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان! نه توان اداره تیم اقتصادی را دارید و نه سیاست اداره آن را. وزیر اقتصاد خوبی نیستید. لذا ما نمایندگان نباید اجازه دهیم بیشتر از این اقتصاد کشور آسیب ببیند.
 
پاپی‌زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد: ناکارآمدی دولت در سایه تحریم‌ها پنهان شده است
 
عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان، در موافقت استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی طی اظهاراتی، گفت: برنامه اقتصادی دولت اقتصاد اجتماعی و مردم محور بود اما عملکرد دولت برخلاف برنامه‌های اعلامی است که نهایتاً موجب کاهش ثروت ملی، کاهش تولید، افزایش تورم و رکود شده است. 
 
وی اضافه کرد: دولت به جای جهت‌گیری نقدینگی به سمت تولید این سیل خروشان را به سمت بازار سکه و ارز سوق داد که موجب شد رانت‌های عظیم برای برخی سودجویان پدید آید. 
 
پاپی‌زاده با انتقاد از افزایش 3  برابری نقدینگی در کشور اظهار داشت: افزایش بدهی دولت به بانک‌ها از نتایج مدیریت غلط اقتصاد کشور  است. 
 
نماینده مردم دزفول با بیان اینکه مشکلات اقتصادی مردم ناشی از مدیریت ناکارآمد اقتصادی است نه تحریم‌ها، اظهار داشت: ناکارآمدی و بی‌برنامگی دولت در سایه تحریم‌ها پنهان شده است و خسارت وارده به مردم ناشی از تصمیمات اشتباه دولت است. «افراد رانت‌خوار و فرصت‌طلب از تصمیمات دولت سوء استفاده کردند و سودهای فراوانی به جیب‌شان ریختند». 
 
وی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تصمیم غلط بانک‌های دولتی را به مسابقه افزایش سود و خلق پول تشویق کردند. این امر موجب بی‌سابقه افزایش نقدینگی در کشور شد. 
 
وی هدایت اقتصاد کشور را از  اقتصاد تولیدمحور به اقتصاد رانت‌محور،‌کاهش ارزش پول ملی، سفته‌بازی، رباخواری را ناشی از اقدامات مدیریتی وزیر اقتصاد برشمرد و تاکید کرد: پایداری و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی دولت وجود ندارد؛ در دوران آقای کرباسیان به اجرای مهمترین دغدغه رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی بی‌توجهی شد. 
 
نماینده مردم دزفول ادامه داد: تیم اقتصادی دولت اسناد مالی و بازرگانی خرید و فروش خودرو و نهاده‌های کشاورزی با نرخ ارز مرجع را در اختیار دستگاه قضایی قرار نداده است که این امر مانع در برخورد با متخلفین و استقرار نظام شفافیت است. 
 
پاپی‌زاده گفت: آقای کرباسیان! شما عضو شورای اقتصاد هستید چرا از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خودداری می‌کنید در حالی که قیمت خودروی بی‌کیفیت پراید به 36 میلیون تومان رسیده است. 
 
وی در همین زمینه گفت: در برخی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی  اتفاقات تحقیرکننده‌ای برای ملت ایران رخ داد و به دلیل انعقاد قراردادهای ضعیف امروز شاهد خروج شرکت‌های خارجی از کشور هستیم.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: در زمان مدیریت کرباسیان در گمرکات صدها کانتینر ظروف شیشه‌ای از گمرکات قاچاق شد. 
 
پاپی‌زاده همچنین گفت: آقای کرباسیان! چرا درخصوص بکارگیری افراد دوتابعیتی در دولت اعتراض نکردید؟ چرا این افراد را به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی معرفی کردید؟ وعده مدیریت اقتصاد در اتاق شیشه‌ای به کجا رسید؟ 
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: در هر کجای دنیا این مسائل برای اقتصاد رخ می‌داد مسئولان استفعا می‌دادند اما در ایران این اتفاق نیفتاد. 
 
خادمی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:
چرا گمرک یک شبه به آتش کشیده می‌شود/ تکلیف هزاران اسناد سوخته چه می‌شود؟
 
هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان در موافقت بااستیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی طی سخنانی اظهار داشت: آقای کرباسیان جوانان بیکار، تبعیض، رانت، فساد در کشور را ببینید.
 
خادمی  افزود: آیا وزیر اقتصاد ما وضعیت اقتصادی مدیران ما را نمی‌بیند؟ اگر آقای کرباسیان در میان مردم نیست چگونه این وضعیت اقتصادی را اداره می‌کند؟
 
وی  با اشاره به اینکه اوضاع بد اقتصادی زندگی مردم را سخت و سخت‌تر می‌کند، گفت: وزیری که از بانک‌ها تا گمرکات را در مجموعه مدیریتی خود دارد باید بپرسیم که چه کار می‌کند که وضعیت ما اینگونه شده است؟
 
نماینده مردم ایذه در مجلس ادامه داد: یکی از وظایف وزارت اقتصاد ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه اقتصادی است. اما متاسفانه اصلا برنامه‌ای در کنترل مشکلات اقتصادی کشور شاهد نبودیم.
 
خادمی با اشاره به اینکه در دوره  مدیریتی وزیر اقتصاد و دارایی از مدیران بی‌انگیزه استفاده شده است، عنوان کرد: یک مدیر بیشتر اوقات خود را در سفرهای خارجی به سر می‌برد و مدیری هم به بهانه‌های مختلف ماموریتی در چین به سر می‌برد. این چه طرز مدیریت کردن این مدیران است؟
 
وی ادامه داد: بیمه مرکزی چندین شرکت بلاتکلیف و تعطیل‌ هستند. چرا آقای کرباسیان از برگزاری مجمع و حسابرسی‌های 6 ماهه خودداری می‌کند.
 
نماینده مردم ایذه در مجلس ادامه داد: چگونه است که دختر یکی از مدیران‌تان خودروی 350 میلیون تومانی را با 100 میلیون تخفیف و مابقی را با وام 4 درصدی خریداری کرده است.
 
خادمی تصریح کرد: چرا شبانه گمرک آتش می‌گیرد و هزاران اسناد می‌سوزد؟ اصلا چرا  فرزند 20 و چند ساله مشاور رئیس‌جمهور در هیأت  مدیره یک شرکت دیده می‌شود.
 
وی در خاتمه گفت: آقای کرباسیان در زیرمجموعه مدیریتی شما در گمرک چه گذشت؟ چه می‌شود که یک شبه دلار را گران می‌کنید و دارایی مردم را کاهش می‌دهید.
 
جهان‌آبادی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:
اقتصاد دولت روحانی بیمار است/ کمر مردم زیر فشار اقتصادی شکسته شده است
 
 جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده مردم تربت‌جام در نشست علنی امروز یکشنبه (4 شهریور 97) پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: باید بگویم نه آقای کرباسیان نه ترامپ نه روحانی هیچ کدام مقصر نیستند. ما مقصر هستیم که به جای شنیدن صدای درد و رنج  مردم چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت می‌کنیم.
 
جهان‌آبادی  افزود: وزارت اقتصاد ناتوان از اداره کشور در حوزه اقتصادی است.
 
وی  با اشاره به فساد در گمرک عنوان کرد:‌مردم زیر فشار اقتصادی در حال فشار و له شدن هستند مشکلات گمرک و وزارت اقتصاد را  هیچ کسی پاسخگو نیست.
 
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس  با طرح این سؤال که ناتوانی تیم اقتصادی را چه کسی پاسخ می‌دهد، گفت: ضعف مدیریت اقتصاد را چه کسی باید پاسخ دهد؟ متاسفانه درک درستی از تئوری‌های اقتصادی نداریم.
 
جهان‌آبادی گفت:‌ دنیای امروز بر پایه عقلانیت است نه توهم و توطئه.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اقتصاد دولت روحانی بیمار است و شخص کرباسیان در این رابطه مقصر است.
 
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس همچنین عنوان کرد: وزیری که نمی‌تواند زیرمجموعه خود را مدیریت کند آیا باید همچنان در وزارت بماند؟ بنده به عنوان حامی دولت می‌گویم کمر مردم زیر فشار اقتصادی شکسته است.
 
جهان‌آبادی افزود: اگر امروز رای به استیضاح ندهیم باید پاسخگوی مردم پشت درهای مجلس باشیم.
 
بدری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:
مشکلات اقتصادی اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد/ روند صادرات کشور با اختلالات جدی مواجه شده است
 
 صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یکی از وظایف مهم وزیر اقتصاد تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنها است اما آقای وزیر! با توجه به سیاست‌های ضد و نقیض و عملکرد بد دولت و شرایط نابسامان اقتصادی امروز کشور، شما چه نمره‌ای به خود می‌دهید؟ 
 
وی افزود: سیاست‌های بد دولت نه تنها کمکی به حل مشکلات اقتصادی کشور نکرد بلکه باعث تشدید موضوع خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی جامعه شد، عملکرد نامناسب وزیر اقتصاد در وزراتخانه بر ادامه تهدیدات کشور افزود و باید گفت بخش مهمی از مشکلات فعلی کشور ناشی از عملکرد بد وزیر اقتصاد بوده است. 
 
بدری همچنین گفت: ایجاد شفافیت همه‌جانبه اقتصادی در اتاق شیشه‌ای از برنامه‌های وزیر  اقتصاد در زمان تصدی وزارت اقتصاد بود که ما هم به همان برنامه‌ها رای دادیم اما این اتفاق نیفتاد؛ در شرایطی که افق پیش رو وضعیت سخت‌تری به لحاظ تامین ارز را نشان می دهد اما تیم اقتصادی دولت ارز را برای تامین کالاهای غیرضروری مانند گوشی ایفون اختصاص داده است. 
 
نماینده اردبیل در مجلس، تصریح کرد: آقای وزیر اقتصاد، شما کجای این معاملات تاسف‌برانگیز قرار داشتید؟ حال که توان مدیریت فضای اقتصاد کشور را ندارید مجلس به نمایندگی از ملت ایران شما را استیضاح می‌کند تا افقی امیدوار کننده‌تر برای ملت ترسیم شود، شما به عنوان یک مسئول حوزه اقتصاد چه برآوردی از ارزش پول ملی دارید در حالی که پول ملی در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی ارزش خود را از دست داده است. 
 
وی تصریح کرد: افت ارزش پول ملی بیشترین فشار را بر دهک‌های ضعیف جامعه وارد می‌کند،‌سوء مدیریت شما بخش تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و کارگاه‌های بزرگ در آستانه ورشکستگی هستند. 
 
بدری در پایان خاطرنشان کرد: روند صادرات کشور با اختلالات جدی مواجه شده است، سوء مدیریت و کاهش شدید ارزش پول ملی موضوعی است که موجب می‌شود ما به استیضاح آقای کرباسیان رای مثبت دهیم تا از ادامه روند این نابسامان جلوگیری شود. 
 
کاظم‌زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:
ذخایر طلای کشور در شرایط نابسامان اقتصادی 60 تن کاهش یافت/ اتاق جنگ اقتصادی نیازمند افراد باهوش و سخت‌کوش است
 
 شادمهر کاظم‌زاده نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد،‌اظهار داشت: امروز کشور ما در معرض یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته است و دشمن با تشکیل یک اتاق جنگ،‌هر روز علیه ایران توطئه می‌کند ولی ما در مقابل این جنگ اقتصادی آنان چه کرده‌ایم؟
 
وی افزود: آیا غیر از این بود که به منابع کشور چوب حراج زدیم و ذخایر طلای کشور با عرضه سکه 60 تن کاهش یافت.  اتاق جنگ اقتصادی که باید در کابینه شکل گیرد نیازمند افراد باهوش و سخت‌کوش است،‌افزایش نگران کننده فقر می‌تواند آسیب‌های اعتقادی را به دنبال داشته باشد. 
 
کاظم‌زاده تصریح کرد: آن زمان که وزارت اقتصاد را تحویل گرفتید برنامه‌های خوبی را ارائه کردید که ماهم به همان برنامه‌ها رای دادیم، گفتید ساماندهی بازار ارز اما آیا این ساماندهی بازار ارز بود یا آشفتگی بازار ارز؟ گفتید آسایش اقتصادی، این اسایش اقتصادی بود یا تلاطم اقتصادی؟ شما در این شرایط کجا بودید؟ 
 
نماینده دهلران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بانک مرکزی باید مستقل عمل کند نه اینکه با دستور دولت فعالیت کند، انسجام اقتصادی در کشور ما کجا است؟ زمانی که این حجم نقدینگی سرگردان در بازار وجود دارد،‌چه باید کرد؟ راهکار شما به عنوان وزیر اقتصاد برای جذب این حجم از نقدینگی در بازار چیست؟ 
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود این امکانات و ثروت ملی،‌ چرایی این تلاطمات ارزی قابل توجیه نیست. عدم استفاده از نخبگان جوان در مدیریت کشور یکی از علل بروز مشکلات اقتصادی فعلی کشور است. 
 
کاظم‌زاده همچنین تاکید کرد: مطرح می‌کنند دولت می‌خواهد هزینه تغییرات در مدیریت اقتصادی را به گردن مجلس بیندازد که ما نباید اجازه دهیم،‌ما نمایندگان مجلس استیضاح را به عنوان برگ آخر اعمال نظارت قانونی مجلس استفاده کردیم،‌امروز روزی است که با رای موافق به استیضاح درخواست خود را برای تغییر تیم اقتصادی دولت اعمال می‌کنیم. 
 
نماینده دهلران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: حال اقتصاد کشور خوب نیست و در تب می‌سوزد، یک و نیم میلیارد دلار بودجه برای وام‌های کم بهره در نظر گرفته شد اما مردم نیازمند موفق به دریافت اینگونه وام‌ها نمی‌شوند. 
 
جاسمی در موافقت با استیضاح کرباسیان:
وزارت اقتصاد «کرباسیان» ثرتمندها را قوی‌تر و بی‌بضاعت‌‌ها را ضعیف تر کرده است
 
 سیّد قاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز(یکشنبه ۴ شهریور) برگزار شد، اظهار داشت: امروز مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خود، چشم به تصمیم نمایندگان خود دوخته‌اند.
 
وی خطاب به نمایندگان ادامه داد: درود بر شما که توانستید با رأی موافق به استیضاح وزیر کار، دل مردم ایران و جوانان بیکار را خوشحال کنید.
 
جاسمی با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: مگر نباید ما بر اساس مقتضیات،  برنامه‌های خودمان را برای یک جنگ تمام عیار در برابر دمشن مهیا کنیم؟! آیا شرایطی که ما الان در آن قرار داریم که خون مردم در شیشه ریخته شده است، شرایطی است که بتوانیم با آمریکا و ایادی‌اش مقابله و مواجهه داشته باشیم؟
 
نماینده کرمانشاه با بیان اینکه در دوران مقدس در جایی که یک فرمانده، ناکارآمد بود، شهید زیادی می‌دادیم، اظهار داشت: الان هم در جنگ اقتصادی که در رأس آن وزیر اقتصاد قرار دارد، نباید یک تجدید نظر بشود و آیا نباید طوری خود را آماده کنیم که تلفات ما کمتر بشود؟
 
جاسمی با بیان اینکه متأسفانه خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد شده است، تصریح کرد: آقای کرباسیان! شما با این اقداماتی که انجام دادید و کارهایی که در دستور وزارت اقتصاد قرار دادید ثروتمندها را ثروتمندتر و قوی‌تر و افراد بی‌بضاعت را ضعیف‌تر کردید، به گونه‌ای که محتاج نان شب‌شان هستند.
 
وی ادامه داد: وضعیت معیشت بسیار سخت، دشوار و نگران‌کننده است، به طوری که  افراد متوسط به بالا هم نگران این موضوعات هستند و سفره‌های مردم روز به روز خالی تر می‌شود.
 
«آقای وزیر! شما برخلاف شعار تدبیر و امید، همه را ناامید کردید و با بی‌تدبیری، زمینه ناهنجاری‌ها را در کل کشور بسط دادید و این یک گناه نابخشودنی است چرا که از خط قرمزها عبور کردید.»
 
جاسمی به کاهش ارزش پول ملّی اشاره کرد و گفت: ارزش پول ملّی که با مقاومت و ایستادگی و تحمل سختی‌ها و تقدیم هزاران شهید و جانباز در طول ۴۰ سال انقلاب و حتی در دولت یازدهم در زمان آقای طیب‌نیا به دست آمده بود، را یک شبه و یک روزه به تاراج دادید و اکنون، بی‌ارزش‌ترین پول جهان بعد از ونزئولا پول ایران است.
 
وی با بیان اینکه آمار دروغینی که در دولت و سیستم‌های اقتصاد است حاکی از نرخ تورم بیست درصدی دارد که هیچ عاقلی آن را نمی‌پذیرد، اظهار داشت: این در حالی است که نرخ واقعی تورم، شاید بیش از دویست درصد باشد.
 
نماینده کرمانشاه به مشکلات زلزله‌زدگان این استان اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیون نفر متأثر از مشکلات زلزله هستند و با وضعیت موجود نمی‌توانند با پولی که شما برای آن‌ها تعریف کرده‌اید، حتی میلگرد و سیمان اولیه خود را تأمین کنند. بعد از گذشت ده ماه از زلزله، هنوز در بیشتر خانه‌ها، سنگی بر روی سنگ بنا نشده است و مردم در نگرانی هستند. 
 
جاسمی خطاب به وزیر اقتصاد گفت:  دولت روز به روز دارد فربه‌تر می‌شود و شما فقط جیب خود را پر می‌کنید و به فکر مستضعفین نیستید. حضرت امام فرمودند یک تار موی کوخ نشینان را به تمام کاخ‌نشینان عالم نمی‌دهم و انقلاب به مستضعفین تعلق دارد، امّا چرا شما به این موضوع توجه ندارید.
 
وی، وجود فساد در گمرک را مورد اشاره قرار داد و گفت: گمرکات غرب کشور در دست کسانی است که یک تیر تفنگ بادی هم در زمان جنگ شلیک نکرده‌اند.
 
نماینده کرمانشاه با بیان اینکه در رابطه با واگذاری شرکت‌‌های دولتی به بخش خصوصی، بزرگترین ظلم در حق ملّت ایران روا می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌هایی که باید با ۲۰۰۰ میلیارد به فروش برسند، دارند به تاراج می‌روند و به مفت، به برخی‌ افراد واگذار می‌شود.
 
کیان‌پور در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:
اخلال‌گران اقتصادی حاصل سوء تدبیر مسئولین بی‌تدبیر هستند
 
مجید کیان‌پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان در سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد اظهار داشت: به نظر می‌رسد سیاست‌های متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در کشور شده است،‌یک روز کالا با دلار 4200 تومانی ثبت سفارش می‌شود اما روز دیگر می‌گویند ثبت سفارش انجام نشود، یک روز می‌گویند صرافی‌ها مجاز به فروش ارز هستند ولی روز دیگر می‌گویند غیرمجازند. 
 
وی افزود: این سیاست‌های غلط،‌کاهش ارزش پول ملی را به دنبال داشته است،‌حجم عظیم کالاها در گمرک و عدم ترخیص آنها، مشکلاتی را بوجود آورده و تمام سیاست‌های غلط بانک مرکزی در سه ماه اخیر ارزش پول ملی کشور را به یک سوم کاهش داده است. 
 
کیان‌پور تصریح کرد: سودهای 27 یا 28 درصد چه فایده‌ای دارد؟ آقای وزیر اقتصاد! شما معمار اقتصاد کشور هستید،‌ چرا نسبت به این مسائل بی‌تفاوتید، چرا در گمرک نظارت انجام نمی‌شود،‌بخش زیادی از کالاها از طریق گمرک وارد کشور می‌شود و باید گفت اخلال‌گران اقتصادی حاصل سوء تدبیر همین مسئولین بی‌تدبیر هستند. 
 
وی با بیان اینکه فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر شده‌اند گفت: تا چند ماه پیش تاریخ تولید اجناس کنترل می‌شد اما امروز قیمت اجناس است که باید کنترل شود، آقای وزیر اقتصاد! آیا مطمئن هستید امسال تورم همچنان تک رقمی است؟ آقای وزیر سری به بازار بزنید و ببینید اطلاعاتی که به شما می‌دهند با واقعیات یکی است؟ 
 
نماینده دورود و ازنا با بیان اینکه شما چه جوابی برای مردم شریف ایران دارید، تاکید کرد: شما نماینده ملت هستید، آیا می‌توانید با مردم صحبت کنید و بگویید همه چیز خوب است؟ آیا مردم به اقتصاد کشور اطمینان دارند یا عدم اعتماد؟ 
 
کیان‌پور خاطرنشان کرد: چرا ارز صادراتی پتروشیمی پیگیری نمی‌شود، چرا پاسخ شفافی به این موضوع داده نمی‌‌شود، شما نتوانستید برای شرایط موجود اقتصادی کشور تدبیر کنید اما دلار 800 تومانی به 12 هزار تومان و سکه یک میلیون تومانی به 4 میلیون رسید و قیمت خودروی داخلی دو برابر افزایش یافت و قیمت مسکن نیز حداقل 80درصد گران شده است،‌خدا قوت به شما. 
 
وی در پایان گفت: تاکید بر مطلوب بودن وضع اقتصادی در دوره کنونی نمک پاشیدن بر زخم مردم است
 
ساری در صحن علنی مجلس:
حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد رسیده است
 
علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: آقای کرباسیان که اکنون به عنوان وزیر اقتصاد مشغول به کار هستند در یک سال گذشته تنها دو بار در جلسات مهم، کلیدی و حیاتی شورای پول و اعتبار حضور پیدا کرده و اساسا به دلیل عدم تسلط در خصوص اظهارنظرهای تخصصی در این جلسات غایب هستند، البته شاید خود ایشان دلیل موجهی در این مورد داشته باشند. 
 
وی ادامه داد: آیا چنین فردی که حاضر به حضور در این جلسات نیست، شایسته حضور در این وزارت است؟ البته جناب آقای کرباسیان یک روز پس از اعلام وصول استیضاح‌شان متنی منتشر کرده و گفتند به مجلس می‌آیند و در مورد مبارزه با فساد و دستاوردهایشان می‌گوید. 
 
ساری اضافه کرد: ایشان در آن متن گفته‌اند که من واگذاری‌های متعدد را انجام داده که همه آنها به بخش خصوصی واگذار شده است، البته خودشان به خوبی می‌دانند که بزرگترین واگذاری دوران تصدی ایشان فروختن بیمه البرز بود، اما آیا واقعا واگذاری به بخش خصوصی بود. چرا بعد از آن واگذاری که موج مخالفت‌ها را دیدید، اسم خریدار را معرفی نکردید و آخر سر هم معلوم نشد که چگونه سر و ته ماجرا را به هم آوردید. 
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آقای کرباسیان در همان دستاوردهای چندخطیگفته که ۶ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها را فروخته است، آیا در وضعیتی که بازار ملک در کشور نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و از آن طرف قیمت پایه بانک‌ها چند ده درصد کاهش یافته، خروج این املاک شق القمر است؟ 
 
وی خطاب به کرباسیان بیان داشت: کاش می‌فرمودید که شبکه بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی به ریاست آقای حسین‌زاده چه میزان اموال مازاد دارد و شما در آن بازار داغ با ارزانفروشی چه مقدار از املاک مازاد را فروخته‌اید؟ توضیح دهید با ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق چه کرده‌اید؟ آیا خبر دارید که ضرر و زیان انتظاری بانک‌ها از رقم نجومی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و به زعم برخی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؟ کدام سیاست را برای آن اجرا کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که نسبت زیان انتظاری بانک‌ها به تولید ناخالص داخلی از ۵۰ درصد بالاتر رفته است؟ 
 
ساری خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: من شما را انسان متشخصی می‌دانم و مطمئن هستم که درکی از این شاخص‌ها ندارید، قطعا اگر خودتان استعفا می‌دادید بهتر بود، همه مشکلات ارزی و بانکی را به گردن بانک مرکزی انداخته و وقتی دیدید افکارعمومی به درستی نسبت به رئیس بانک مرکزی گارد گرفتند، به جای کار اساسی سعی کردید در حاشیه امن قرار گیرید. 
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: آقای سیف به درستی و به حق برکنار و شما هم باید برکنار شوید، چرا که مجلس در این شرایط برنمی‌تابد که افرادی بر مسند تصمیم‌گیری کشور بنشینند و آسیب‌های بزرگی را به اقتصاد کشور بزنند. حتما در جریان هستید که ۱۱ شهریورماه دقیقا ۷ روز دیگر سررسید سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصدی است، می‌دانید حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد رسیده است و به طرز شگفت‌انگیزی برای اولین بار از تولید ناخالص ملی پیشی گرفته است؟ وزیر محترم اقتصاد از مبارزه با فساد می‌گوید، ولی نمی‌گوید با کدام فساد مبارزه می‌کند و یا می‌خواهد مبارزه کند.
 
وی افزود: آقای وزیر! شما از کدام لایحه اقتصادی دفاع کرده اید؟ آیا از FATF دفاع کرده‌اید؟ آقای وزیر مدام از بودجه سال ۹۷ گلایه دارند، ولی نمی‌گویند ایشان در جلسات هیأت دولت چه مواضعی در مورد بودجه گرفته‌اند. شما در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی مصاحبه کرده‌اید و گفته‌اید دلار فراوان است، لطفا به عنوان وزیر اقتصاد مملکت و تنها مقام اقتصادی پاسخگو به مجلس، به مجلس توضیح دهید برای چه کسانی اینها موجود است؟ 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است دوباره اضافه کنم با همین ماجرای ارزی، چندصد هزار نفر را به خاک سیاه نشانده‌اید، نرخ تورم را دو رقمی کرده، چوب حراج به ذخایر دلار و طلای کشور زده، ۳۸ میلیارد دلار را بدون ذره‌ای تأثیر بازار ریخته و تازه یادتان افتاده که از واردکننده مابه‌التفاوت بگیرید. 
 
وی بیان داشت: کارشکنی گمرک در سال گذشته که با ارسال ۹۰۰ هزار کد گوشی جعلی سعی در عقب انداختن طرح ریجستری کرده و بعد عذرخواهی می‌کند، در گمرکات بوشهر مدیری منصوب شده که خود دادگاهی شده و بعدا به کارگیری شده است. 
 
موسوی در گفت وگو با فارس:
پشت استیضاح کرباسیان فراکسیون‌های مجلس نیستند
 
سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: فراکسیون امید صبح امروز به منظور اعلام موضع برای استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصادو دارایی جلسه‌ای برگزار کرد. 
 
وی افزود:‌ در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر، رأی‌گیری انجام شد و نهایتا براساس حداکثر آرای مأخوذه، اعضا با استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی مخالفت کردند. 
 
وی ادامه داد:‌ هر چند فراکسیون امید از دولت حمایت می‌کند اما همه مشکلات اقتصادی به وزیر اقتصاد و دارایی بازنمی‌گردد. 
 
وی گفت: البته فراکسیون مستقلان ولایی هم طی جلسه‌ای که صبح امروز برگزار کرد، با این استیضاح مخالفت شد، فراکسیون نمایندگان ولایی هم مخالف این استیضاح است.
 
وی در خاتمه گفت:‌ فراکسیون‌های سیاسی دنبال استیضاح کرباسیان نیستند و پشت این استیضاح فراکسیون‌ها قرار ندارند. 
 
کرباسیان در صحن علنی مجلس:
باید بین نوسانات ارزی با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد
 
 مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز در صحن علنی مجلس و در جلسه استیضاح خود گفت: خدا را سپاسگزارم که امروز عملکرد خود در بخش اقتصاد کشور را در یک سال گذشته خدمت نمایندگان مجلس می‌گویم.
 
وی ادامه داد: همین جا اعلام می‌کنم هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم. هر چند که مربوط به حوزه فعالیت من نباشد.
 
کرباسیان با اشاره به زلزله صبح امروز کرمانشاه و ابراز همدردی با مردم شریف این استان گفت: همین جا به بیمه مرکزی ابلاغ می‌کنم که تمام تلاش خود را همچنان که در زلزله قبلی در پیش گرفته است دنبال کند و دولت هم کمک خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: در بهترین زمان ممکن یعنی هفته دولت خدمت نمایندگان محترم گزارشی را ارائه می‌کنم. هر چند سؤالات بسیار کلی است. ای کاش کسانی که در موافقت استیضاح صحبت کردند این سوالات را قبلا به من می‌دادند زیرا بخشی از سؤالات در طرح استیضاح نبود و من باید برای پاسخ به آنها  به ذهن خودم رجوع کنم و حتما سعی می‌کنم به همه آنها پاسخ دهم. بعضی از آنها را با آمار و ارقام می‌گویم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گروه اول سؤالات شامل 7 سؤال است که به کلیت اقتصاد برمی‌گردد که در این سؤالات پرسش‌هایی درباره اداره اقتصادی کشور، تدوین سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، تقویت توان تولید ملی و ثروت عمومی، و ساماندهی اقتصاد کشور شده است. این سؤالات تنها به کلیت پرداخته و شامل سؤال دیگری نمی‌شود اما خودم را پاسخگوی آنها می‌دانم و عرض می‌کنم اگر نبود حوادث غیرارادی و مترقبه اکنون می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصادی را در کشور ملاحظه کنیم.
 
کرباسیان تصریح کرد: مردم سؤالاتی که از شما نمایندگان می‌پرسند از من نیز می‌پرسند و در جریان دغدغه‌ها نیز هستم و می‌دانم سفرهای مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد و به شما حق می‌دهم پاسخ این سؤالات را از من بخواهید.با نهایت صداقت و آگاهی از وضعیت کشور مطالبات مردم را محترم می‌شمارم اما نکته اینجاست که باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد و هیچ کدام را به دیگری تعمیم نداد.
 
وی خاطرنشان کرد: من هم قبول می‌کنم از ابتدای فصل بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده‌های اقتصادی داخلی دچار نوسان شد اما این به معنی آن نیست که اقتصاد به یک باره ناکارآمد شده است. بین یک رخداد در حوزه اقتصادی و مسیر کلی اقتصاد تفکیک قائل شویم. من واقعا متاسفم به جای آنکه زمان و توان خود را برای بهبود معیشت مردم بگذارم مجبورم بخشی از توانم را به خنثی کردن اقدامات اقتصادی معاندین تخصیص دهم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره اظهار کرد:‌البته اکنون آماده‌ایم همزمان از یک سو با حمله‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم و از دیگر سو معیشت مردم را تقویت کنیم. از دید اینجانب ریشه تلاطم اقتصادی کشور ترکیبی است از آسیب‌های ساختاری کشور است که فراتر از یک قرن است گریبان کشور را گرفته است.
 
کرباسیان افزود:‌اولی ریشه تاریخی و دومی برون‌زا و تحت اختیار دولت و یک وزارتخانه نیست بنابراین ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختاری اقتصادی داخل کشور بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. یادآوری می‌کنم که اینجانب یک سال است مسئولیت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفتم و انتظار نمی‌توان داشت که بتوان مسائل تاریخی را در یک سال حل و فصل کرد. دقت کنید این تهدیدهای برونزا که برای ما پیش آمد برای کشورهای همسایه‌مان ترکیه و روسیه نیز پیش آمد. آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه تهدید به بستن سویفت شدند. آنها تهدید به نتوانستن حمل و نقل کشتی‌هایشان نشدند. آنها تهدید به محدود شدن صادرات فولاد و پتروشیمی نشدند.
 
وی ادامه داد:‌اثرات تحریم در آن کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشورمان بود. ما کشور و مردم خوبی داریم اما ظرف مدت کوتاهی 30درصد از ارزش پول ملی ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد شاید قابل تحمل برای کشورهای دیگر نبود. بدیهی است اگر منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و همدل‌تر بودیم تلاطم کمتری در این ایام داشتیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: رشد تولید ناخالص داخی در سال 1396 برابر است با 3.7درصد بود. بدون نفت حدود 4.6 درصد بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد اقتصادی با نفت.
 
کرباسیان ادامه داد: درست است که با 8 درصد سال اول فاصله داریم اما این مسیر داشت طی می‌شد و می‌توانستیم جبران کنیم و این به زعم تمام مؤسسات بین‌المللی آمار تائید شده است. من ناگزیر هستم بگویم این منابع آماری علیرغم میل باطنی خودم از مراکز بین‌المللی است و چون مراکز داخلی آمار درستی ارائه ندادند مجبورم به مؤسسات بین‌المللی اشاره کنم.
 
وی گفت: در سال 96 نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص بعد از مدت‌ها مثبت شد و برابر 1.4 درصد شد یعنی دوباره امید به اقتصاد ایران بازگشت.رتبه ما در شاخص رقابت‌پذیری جهانی بر اساس آخرین گزارش نسبت به سال قبل 7 رتبه صعود داشت. در مقایسه با گزارش قبلی شاخص اقتصاد کلان با 28 رتبه بیشترین میزان بهبود را در میان شاخص‌های رقابت‌پذیر داشته است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: من تنها کسی هستم که 28 کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم. شاید از روی تواضع چیزی را مطرح نکردم ولی بدانید که می‌دانم و به آن عمل داشته‌ام.
 
کرباسیان بیان داشت: بر اساس آخرین آمار تا اول شهریور سال جاری صادرات غیرنفتی کشور با افزایش به 19 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه 15 درصد رشد داشته و در همین مدت واردات 7 درصد کاهش داشته است. یعنی ما مازاد تراز تجاری مثبت داریم که بالغ بر 360 میلیون دلار است. این هم وضعیت منابع ارزی‌مان بوده است.

در حال بروز رسانی....

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر