logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۳
[ شناسه خبر : ۸۰۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی:

هنوز هم معاملات پولی اتحادیه اروپا با ایران انجام نمی‌شود

هنوز-هم-معاملات-پولی-اتحادیه-اروپا-با-ایران-انجام-نمی‌شود

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اتحادیه اروپا نیز از نگاه آمریکایی ها به نفع خودش سوء استفاده می کند و لذا هیچ یک از تعهدات اروپایی ها اجرایی و عملیاتی نشد.

به گزارش موج رسا; محمدحسن آصفری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تعهدات اروپایی ها اظهار داشت: بعد از برجام، نه اروپا نه آمریکا و نه شورای امنیت هیچگونه اقدامی در تعهدات خودشان در پسا برجام انجام ندادند و اتحادیه اروپا موظف بود در پسابرجام تحریم های خودش را بردارد، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این صورت انجام نداد.

وی افزود: اتحادیه اروپا معاملات خودش را از طریق پولی با جمهوری اسلامی ایران انجام می داد و این معاملات نیز دیگر صورت نگرفت و همچنین پول نفتی که اروپایی ها از ایران خریداری می کردند به ایران باز نگشت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: در بحث سوئیفت نیز قرار بود بخشی از آن باز شود که آن هم در عمل صورت نگرفت و تولید کنندگان ایرانی از این موضوع رضایت ندارند.

آصفری گفت: موضوع سرمایه گذاری شرکت های اروپایی مثل توتال که اخیراً در ایران سرمایه گذاری کرد، شاهد بودیم که دوباره سرمایه خودش را جمع کرد و برد و هیچ جریمه ای بابت بد عهدی خودش پرداخت نکرد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت های اروپایی در ایران جلساتی را برگزار کردند، اما متاسفانه هیچ پیش نویس یا مصوبه ای برای سرمایه گذاری در داخل ایران انجام ندادند و معاملات بانکی بین ایران و کشورهای اروپایی هنوز به آن جایگاه خودش که در قبل از تحریم ها بود، نرسیده است و می شود گفت اتحادیه اروپا نیز از نگاه آمریکایی ها به نفع خودش سوء استفاده می کند و لذا هیچ یک از تعهدات اروپایی ها اجرایی و عملیاتی نشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که "اروپا چه نفعی برای ایران دارد؟ گفت: نفع برد برد است هم اروپایی ها از رابطه با جمهوری اسلامی ایران سود می برند و هم ایران.

آصفری ادامه داد: آنقدر که اتحادیه اروپا از ارتباط با ایران سود می برد، ایران به اندازه آن ها سودی نمی برد؛ سهم معاملات صادرات ایران به اتحادیه اروپا 2.5 میلیارد دلار است، در حالی که سهم معاملات اتحادیه اروپا با ایران بیش از 17 میلیارد دلار است و می شود گفت که سهمی که اتحادیه اروپا از واردات اجناس و کالاهای خودش به ایران می برد و سبب می شود اشتغال زایی داشته باشد و برای کشورشان ارز آوری داشته باشد و موفقیت های زیادی برایشان به ارمغان بیاورد.

وی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه و پیشینه تاریخی که دارد مجموعه خوبی برای حضور گروه های توریستی در جمهوری اسلامی ایران است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: اتحادیه اروپا با توجه به منابع بسیار ارزشمندی که در ایران وجود دارد می تواند از این منابع مواد اولیه تولید کند و همچنین برای خودش توسعه و اشتغال زایی و درآمد زایی داشته باشد که به دلیل این عدم ارتباط، اتحادیه اروپا نیز نمی تواند از این موقعیت استفاده کند و بهره بگیرد.

آصفری در پاسخ به این سوال که "انتظار ایران از اروپا در ادامه مسیر چیست؟" گفت: اروپایی ها بایستی نشان دهند و ثابت کنند که در سناریو آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی نیستند؛ اتحادیه اروپا باید بازیگر سناریویی که اسرائیل با پول عربستان و با بازیگری آمریکایی ها در منطقه اجرا می کنند، نباشد و منافع مردم اروپا بر منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی ارجحیت داشته باشد.

وی افزود: اروپایی ها باید عاقلانه با این موضوع برخورد کنند؛ اتحادیه اروپا می تواند از بازار بسیار ارزشمند و سرمایه ای که در ایران وجود دارد،به نفع خودش بهره بگیرد و استفاده کند و این سرمایه را از دست ندهد و این دیوار بی اعتمادی که آمریکایی ها با ایران بین خودشان ایجاد کردند، اروپا از این درس بگیرد و این دیوار بی اعتمادی بین خودش و ایران را ایجاد نکند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر