logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۵
[ شناسه خبر : ۷۷۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پس از 12 سال انتظار؛

هنرمندان زنجانی صاحب سالن تئاتر می شوند/ اختصاص اعتبار 4.5 میلیارد تومانی به سالن تئاتر زنجان

هنرمندان-زنجانی-صاحب-سالن-تئاتر-می-شوند-اختصاص-اعتبار-4.5-میلیارد-تومانی-به-سالن-تئاتر-زنجان

پس از آغاز عملیات اجرایی سالن تئاتر زنجان، به دلیل مشکلات متعددی این پروژه طی 12 سال گذشته اجرایی نشده است.

به گزارش موج رسا; سالن تئاتر به عنوان محلی برای اجرای برنامه های نمایشی و تئاتر یکی از مهم ترین بخش های فرهنگ و هنر هر شهر محسوب می شود، یکی از مشکلات هنرمندان تئاتر زنجان نداشتن سالنی مناسب برای تمرین و اجرای برنامه های مختلف تئاتر است.

 تنها فرهنگسرای امام خمینی (ره) که از سالن استاندارد و مطلوبی برای برگزاری برنامه های تئاتر برخوردار نیست در جشنواره ها و برنامه های ملی و استانی مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود اینکه چند سالی است از آغاز سالن تئاتر شهر زنجان گذشته است اما هنوز این سالن به بهره برداری نرسیده و مشکلات بسیاری پیش روی هنرمندان این عرصه وجود دارد.

در واقع یکی از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان احداث سالن تخصصی تئاتر بود که کلنگ احداث آن 12 سال پیش به زمین زده شد.

اما از همان روزهای نخست این پروژه متوقف شد و اجرایی شدن آن با مشکلاتی مواجه بود در نهایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان مدیرکل سابق این اداره عدم اجرای این پروژه را موضوعات فنی اعلام کرد.

 

*مشکلات فنی اجرای سالن تئاتر زنجان را به تعویق انداخت

این پروژه استانی،علاوه بر مشکل اعتبار با مشکل فنی هم مواجه بود و به گفته مدیرکل سابق ارشاد زنجان در نقشه طراحی شده برای این سالن یک سری از آیتم‌ها و مولفه‌ها همچون طراحی پلاتوها، فضای ورودی سالن و سرویس‌های بهداشتی مورد نظر قرار داده نشده بود.

وی ادامه داد: نقشه این پروژه توسط یک شرکت معتبر عمرانی و معماری به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد.

در واقع بخشی از اعتبارات استانی زنجان طی سال های 94 و 95 به پروژه سالن تخصصی تئاتر زنجان اختصاص یافت و صرف اسکلت‌‍‌بندی، طلب پیمانکار و اصلاح نقشه شد.

طبق برآورد تا سال 95، حدود  18 میلیارد ریال برای ساخت این پروژه هزینه شد اما به مرحله افتتاح نرسید.

همچنین سالن یادگار برای استفاده اهالی فرهنگ، برگزاری شب‌های شعر، نقد کتاب، اکران فیلم استفاده شد و سالن ماندگار نیز به عنوان سالن پلاتوی تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احداث سالن چند منظوره یادگار نیز با مساحت ١١٠ متر مربع به مذاق تئاتری های زنجان خوش نیامد و این سالن را که ظرف دو ماه احداث شده بود دارای مشکلاتی برای اجرای تئاتر عنوان کردند.

تا جایی که رئیس انجمن تئاتر استان زنجان اعلام کرد: تنها سالنی که نمایش در آن اجرا می‌شود، سالن چند منظوره فرهنگسرای امام ‌خمینی (ره) است که در آن کنسرت، سمینار و همایش هم برگزار می‌شود.

حسین نجفی با بیان اینکه پلاتوی تئاتر این فرهنگسرا نیز بیشتر به سوله شباهت دارد و به تجهیزات سالن نمایش مجهز نیست،افزود:تعداد اندک صندلی‌های فرهنگسرای امام‌ خمینی (ره) موجب شده تا تماشاگران کمتری از آن استفاده کنند.

 

*چند منظوره بودن پلاتوی نمایش زنجان

وی گفت:این سالن تنها مکانی است که هنرمندان تئاتر زنجان در آن نمایش اجرا می‌کنند که آن هم به دلیل چند منظوره بودن ،گاهی در زمان برگزاری نمایش به دلیل اجرای کنسرت یا برگزاری همایش دکور نمایش را جمع کنیم.
در حالی که در بسیاری از استان ها تئاترشهر احداث شده است اما زنجان از آن محروم بوده و بخش خصوصی نیز به این موضوع ورود نکرده است.

یکی از کارگردان تئاتر نیز در این باره اظهار داشت: تئاتر در زنجان از معنای اصلی خود که همانا تئاتر برای همه می باشد غافل مانده و صرفا برای مخاطب خاص در طول جشنواره ها اجرا می شود.

 اصغر محمدی با بیان اینکه سالن اختصاصی تئاتر در زنجان وجود ندارد، افزود: این امر مشکلاتی را برای هنرمندان این عرصه به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان تنها در زمان برگزاری جشنواره در تاب و تاب هستند، تصریح کرد: در مابقی سال به دلیل نداشتن امکانات لازم کارهای بسیاری ناچیزی صورت می گیرد.

این کارگردان ظرفیت های تئاتر زنجان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان عصر دیروز در نشست خبری، به اقدامات انجام شده در بخش دارایی و تملک دارایی سرمایه این اداره کل اشاره کرد و گفت: پروژه سالن نمایش و تمرین تئاتر زنجان که از 12 سال پیش برنامه های آن شروع شده بود با برگزاری مناقصه و عقد قرارداد 4.5 میلیاردی ادامه کار می دهد.

فاطمه کرباسی افزود: 1 میلیارد و 840 میلیون تومان امسال برای احداث این پروژه در نظر گرفته شده است و امید می رود بتوانیم سالن را تحویل گرفته و پس از تکمیل و تجهیز، تمرین تئاتر آغاز شود.

در حالی تئاتر زنجان 85 ساله می شود که هنوز یک سالن اختصاصی برای خود ندارد و همواره با مشکلات عدیده ای مواجه است.

در حال حاضر10 گروه تئاتر در استان فعالیت می‌کنند که ٧ گروه در شهرستان زنجان و سه گروه در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و خدابنده حضور دارند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر