logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۳
[ شناسه خبر : ۷۵۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
وقتی قانون کشف حجاب موفقیتی نداشت؛

ترویج بدحجابی با نفوذ در شبکه های اجتماعی/ فضای مجازی توطئه جدید استکبار برای پروژه حيازدايي

ترویج-بدحجابی-با-نفوذ-در-شبکه-های-اجتماعی-فضای-مجازی-توطئه-جدید-استکبار-برای-پروژه-حيازدايي

نظام سلطه با نگاه به تاریخ کشف حجاب به ‌دنبال ترویج بدحجابی با نفوذ شبکه های اجتماعی است که در این راستا برنامه ریزی می کند.

به گزارش موج رسا; رضاخان یکی از عوامل دست نشانده آمریکا و ایادی استکبار بود که پس از روی کار آمدن اقداماتی را علیه فرهنگ جامعه انجام داد،یکی از اقدامات این ‌مزدور کشف حجاب بود که پس از سفر به ترکیه و تاثیرپذیری از بی حجابی در آن جامعه با مصوبه ای قانون کشف حجاب را در ایران پیاده کرد.

 به باور تاریخ‌نگاران، سفر رضاشاه به ترکیه در ۱۳۱۳ شمسی، بر نگرش او در خصوص بی حجابی نسبت به ترک‌ها اثرگذار بود و او را نسبت به اجرای کشف حجاب مصمم کرد.

 وی پس از سفر، به مستشارالدوله صادق، سفیر کبیر ایران در ترکیه گفت: «هنوز عقب هستیم و فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم خصوصاً زنان اقدام کنیم.

 

*آماده سازی افکار عمومی برای کشف حجاب

این اولین گام رضا خانی در راستای کشف حجاب در جامعه بود اگر چه در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ـ۱۳۱۳ش، اقدامات تبلیغاتی به منظور آماده ساختن افکار عمومی برای کشف حجاب انجام گرفت و به همین منظور جشن‌ها و مجالس سخنرانی متعددی در تهران و دیگر شهر‌ها برپا شد.

همچنین در تعقیب این سیاست به وزارت معارف دستور داده شد که در مدارس کشور مجالس جشن و سرور و خطابه با روی باز و بدون حجاب برگزار شود و نیز تصمیم گرفته شد مدارس ابتدایی تا سال چهارم به صورت مختلط توسط زنان اداره شده و در نشریات نیز مقالاتی در انتقاد از حجاب به چاپ رسید.  اما واکنش های علما و مردم به این قانون سختگیرانه و منافی عفت جامعه بسیار زیاد بود به طوری که در تیرماه ۱۳۱۴ و به دنبال تصویب قانون اجباری شدن استعمال کلاه شاپو به جای کلاه پهلوی، روحانیان مشهد در منزل آیت الله سید یونس اردبیلی جلسه‎ای برگزار کردند تا علیه سیاست های رضاشاه اعتراض کنند.

 آیت الله حاج آقا حسین قمی برای گفتگوی مستقیم با رضا شاه انتخاب و به تهران اعزام شد، اما پس از ورود به تهران در حرم حضرت عبدالعظیم محصور و ممنوع الملاقات شد. به دنبال این حادثه روحانیت مشهد در مسجد گوهرشاد گرد آمده، مردم را به اعتراض علیه این عملکرد رژیم فراخواندند. عوامل رژیم نیز این حرکت را به سختی سرکوب کردند به دنبال آن تعدادی از روحانیون طراز اول حوزه علمیه مشهد دستگیر شدند.

به دنبال این اعتراض ها علمای دیگری وارد عرصه شده و حتی آیت الله حائری نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

 

*مقابله زنان با قانون کشف حجاب

این ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از روی کار آمدن محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۰، گروهی از زنان که از فشار حکومت پدرش سخت به ستوه آمده بودند در مخالفت با کشف حجاب، در معابر عمومی با چادر ظاهر شدند و مأموران حکومتی هم علی‌رغم وجود قانون کشف حجاب چندان که باید با آنان مقابله نمی‌کردند.

 در مهرماه همان سال آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی طی نامه‌ای به نخست وزیر وقت خواهان کم کردن فشار بر زنان محجبه شد. در سال ۱۳۲۳ نیز آیت الله سید حسین طباطبایی قمی از مراجع وقت، نامه‌ای به شاه جدید نوشت و از وی خواست کشف حجاب اجباری را الغا کند و سرانجام با مخالفت علما و مقاومت مردم، قانون کشف حجاب لغو شد.

اگرچه رضاخان از ابزاری به نام قانون با توطئه چینی های آمریکا و ایادی آن انجام داد اما امروزه فضای مجازی فرصت مناسبی را برای تهییج اعتقادات مردم فراهم کرده است تا از این فضا برای به نفع خود البته این بار بدون ابزار قانون استفاده کنند.

قانون کشف حجاب نتوانست با وجود اینکه قانون بود اجرایی شود و این امر موجب شده تا از راه فرهنگ، جامعه ایرانی را تحت تاثیر قرار دهند.

با وجود تمام كم‌ كاري‌ هاي دروني اما نمي ‌توان از نقش عوامل متعدد بيروني كه ريشه باورهاي دروني مردم ما را نشانه گرفته‌اند نيز به سادگي گذشت.

 

*فضای مجازی ابزار دشمن برای حیا زدایی

 فضاي مجازي و رسانه‌ هايي مانند ماهواره‌ و حتي بازي‌هاي رايانه‌اي ابزارهايي هستند كه در اين مسير به كار گرفته شده‌اند تا پروژه حيازدايي به ثمر بنشيند كه يكي از مصاديق و نمودهاي بيروني آن بدحجابي است.

فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي امروز به بخش مهمي از زندگي و محيط پيرامون ما تبديل شده‌اند. ويژگي‌ها و قوانين حاكم بر اين فضا موجب مي‌شود تا كم‌ كم هويتي مجازي براي كاربران شكل بگيرد و فرد تصور كند در دنيايي خارج از دنياي واقعي قرار دارد كه مي ‌تواند بدون نگراني از نگاه و قضاوت ديگران و به دور از دسترسي بازدارنده‌ هاي اجتماعي و انتظامي رفتارهايي را تجربه كند كه در سطح جامعه واقعي يا امكان تجربه‌ اش را ندارد يا انجام چنين اعمالي ممكن است برايش گران تمام شود.

"حسین امیری‌گنجی"روانشناس در این زمینه معتقد است، ترویج عکس‌ های بدحجاب در فضای مجازی یک نوع بیماری اجتماعی است و اگر کسی در جامعه دچار سرماخوردگی اجتماعی شود باید درون خانواده و جامعه فضاسازی و توجه لازم نسبت به آن صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث حجاب بیشترین تاثیر را در میزان بروز آسیب‌های اجتماعی دارد، یادآور شد: می ‌توان با یک الگوی مناسب داخلی در پوشش خود و حساسیت حاکمیت و مردم نسبت به حجاب، آن را کنترل کرد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه برخوردهای قهری با بدحجابی دیگر کافی نیست، اظهار کرد: گشت ارشاد دیگر در برخورد با بدحجابی جواب نمی‌دهد.

امیری‌گنجی تصریح کرد: باید فضایی فراهم شود تا نظام تربیتی بتواند از جریان جامعه‌پذیری نظیر تلویزیون و مساجد الگوپذیری و اصلاح‌پذیری داشته باشد.

 

*ترویج بدحجابی ریشه در جنگ نرم دارد

امیری‌گنجی با بیان اینکه به علت شیوع بدحجابی یک نوع تغییر در سبک زندگی افراد ایجاد شده است، عنوان کرد: می‌توان گفت ترویج بدحجابی ریشه در جنگ نرم دارد و شبکه‌های ماهواره‌ای به ‌طور محسوس و نامحسوس بر ذهن افراد تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه حجاب ریشه در فرهنگ و اعتقادات خانواده‌های ایرانی دارد، افزود: با توجه به اینکه نظام امپریالیسم همواره به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از جایگاه حجاب نزد مردم ایران مطلع است، می‌داند که اگر حجاب را حذف کند بسیاری از حرمت‌ها شکسته می‌شود، بنابراین به ‌دنبال تضعیف ارزش‌ها و اعتقادات دینی در بین جوانان است.

وی با تاکید بر اینکه بدحجابی فرهنگ جامعه را از بین برده و موجب دوگانگی شده ‌است، خاطرنشان کرد: جوانان امروزی با تصادم فرهنگی یعنی یک نوع برخورد فرهنگی دوره گذشته و جدید روبه‌رو هستند.

امیری‌گنجی اضافه کرد: مهندسی معکوس شبکه‌های مجازی موجب ایجاد نوعی دوگانگی فرهنگی در جامعه شده که جوان در برخورد با آن دچار تصادم فرهنگی است و از طرفی نمی‌تواند به گذشته مراجعه کند تا پاسخ سوالات خود را بگیرد.

این جامعه‌شناس گفت: با توجه به اینکه حجاب برای مردم ایران یک نوع مطلوبیت اجتماعی بوده، نظام سلطه با نگاه به تاریخ کشف حجاب در کشورمان به ‌دنبال تغییر سطح فرهنگی مردم و ترویج بدحجابی با نفوذ از سخت‌ترین رخنه‌های فرهنگی است، زیرا می‌داند که به دنبال آن فرهنگ دوستی، دین‌داری و ایثارگری از بین می‌رود.

امیری‌گنجی مردم را عامل مهمی در برخورد با بدحجابی دانست و اظهار کرد: بدحجابی به‌عنوان یک معضل موجب آزار و اذیت افراد جامعه شده و مردم باید با پدیده بدحجابی به‌ صورت گفتمان برخورد کنند تا تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: وقتی انسان هویت اجتماعی خود را از دست بدهد، یک نوع مسخ‌شدگی و بیگانگی در وی ایجاد می‌شود و این زمانی اتفاق می‌افتد که نقش حجاب در بین مردم کمرنگ شود، بنابراین مردم باید همواره موضوع حجاب را جدی بگیرند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر